شناسهٔ خبر: 63233521 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر کل بازرسی سازمان استاندارد ایران:

حفظ سرمایه ملی و اجتماعی کشور نیازمند اعمال استانداردها است

اراک- مدیر کل بازرسی سازمان ملی استاندارد گفت: حفظ سرمایه ملی و تداوم خدمات، نیازمند اعمال استانداردها است و این مهم باید مدنظر قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مجید آقابابایی پیش از ظهر چهارشنبه در آیین گرامیداشت تأسیس یکصدمین سالگرد سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: شیوه اداره استانداردها به روش قدیم اکنون امکان پذیر نیست و تمام ارگان‌ها باید استانداردهای خود را به روش جدید و ضرورت روز تدوین کنند.

وی تاکید کرد: اکنون نگاه تحولی و گذر از گذشته به جدید مدنظر است و قانونی که ابتدای آن مرتبط به ۱۰۰ سال گذشته است باید پوست اندازی کند و استانداردها به روز رسانی شوند.

آقابابایی اضافه کرد: شعار سازمان ملی استاندارد بر اساس شعار سال بنا شده که در روش‌ها، تنش‌های این سازمان در حال تحقق است.

مشاور و مدیرکل بازرسی و دفتر پاسخگویی به شکایات و ارزیابی عملکرد سازمان استاندارد ایران تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد ارگانی فنی و تخصصی در کشور است و مربوط به همه قوا است که نیاز به تحول روزانه دارد.

ضرورت تعیین استانداردها قبل از ورود کالا به بازار

آقابابایی گفت: اساس فعالیت استاندارد بر لبه دانش است و چنانچه این مهم به روز رسانی نشود دچار عقب افتادگی می‌شود از این رو پیش از اینکه کالایی وارد بازار شود باید استانداردهای آن تبیین شود.

مشاور و مدیرکل بازرسی و دفتر پاسخگویی به شکایات و ارزیابی عملکرد سازمان استاندارد ایران بیان کرد: چنانچه استاندارد حمایت از تولید را مدنظر نداشته باشد این کلمه در حوزه ملی سازمان استاندارد معنایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه توسعه باید در همه سطوح عالی وجود داشته باشد، گفت: یکی از مبانی اصلی توسعه بحث استاندارد است اما در برخی مواقع استاندارد سلبی و در برخی از موارد ایجابی می‌شود.

آقابابایی گفت: استان مرکزی یک استان عملیاتی و دارای ظرفیت‌های بسیار زیاد اقتصادی، صنعتی و خدماتی است و چنانچه همه حوزه را سلبی کنیم در واقع سلب مسئولیت در قانون انجام می‌شود اما به طور حتم مسیری برای توسعه استان وجود دارد در غیر این صورت مفهومی غیر از استاندارد پیدا می‌کند.

وی گفت: استاندارد نیاز به برنامه و هدف‌گذاری بر مبنای دانش و علم روز دارد در غیر این صورت دچار عقب افتادگی جدی می‌شود.

آقا بابایی تصریح کرد: مسیر تحولی سازمان استاندارد بی پایان است و تحول در این سازمان در همه حوزه‌ها همچنان ادامه دار است و باید سازمان ملی استاندارد یک موضوع فرایندی داشته باشد.

آقابابایی تاکید کرد: در سازمان ملی استاندارد نگاه زیستی و حاشیه‌ای که از سال‌های قبل باقی مانده بود، هم اکنون رخت بر بسته است و اگر تولیدکنندگان در حوزه توسعه‌ای به بن بست سازمان استاندارد و سازمان‌های مشابه برسند مشخص است که توسعه رشد نیافته و به هدف مورد نظر دست نمی‌یابد.

مشاور و مدیر کل بازرسی و دفتر پاسخگویی به شکایات و ارزیابی عملکرد سازمان ملی استاندارد گفت: فعالیت سازمان ملی استاندارد به زندگی مردم مرتبط است اما برخی مردم با وظایف استاندارد واقف نیستند و با استانداردها فاصله وجود دارد.

حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده مدنظر سازمان استاندارد است

آقابابایی ادامه داد: استاندارد در تمام حوزه‌ها ورود کرده و حمایت از مصرف کننده و تولید کننده مدنظر ویژه است هر چند احقاق حقوق مردم در اولویت این سازمان قرار دارد.

وی تاکید کرد: ممکن است اعمال ملاحظات استاندارد به لحاظ هزینه‌ای زمان بر باشد اما اعمال استانداردها الزاماً موجب حفظ سرمایه اجتماعی و ملی می‌شود.

مشاور و مدیر کل بازرسی و دفتر پاسخگویی به شکایات و ارزیابی عملکرد سازمان ملی استاندارد بیان کرد: در استاندارد به نگاه دانش پژوهشی نیاز داریم و استانداردها چنانچه در راستای توسعه استان و راهبردها و اعمال قانون عمل نکند به طور حتم دارای اشکال است.

آقابابایی افزود: با نگرش استاندارد پیش از آنکه سرمایه تبدیل به ورشکستگی شود باید بر مبنای قانون تدوین شده باشد.

وی گفت: چنانچه تعامل و هم افزایی دستگاه‌ها افزایش یابد به طور حتم هزینه‌های مردم کاهش می‌یابد.

آقابابایی عنوان کرد: سازمان ملی استاندارد در خدمت تولید کننده و افرادی که در راستای توسعه کشور تلاش می‌کند، است.

ویافزود: استان مرکزی در حوزه‌های مختلف داراب موقعیت صنعتی بارز است و نیاز به تبلور بیشتر اقتصاد و صنعت است و این مهم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد که فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد کمک به تولید و حمایت از تولید و نه سلبی است.

نظر شما