شناسهٔ خبر: 63225138 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

امیرعبداللهیان برای دومین بار در ۲۰ روز گذشته به قطر رفت و با رهبر حماس و امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد

دومین تور منطقه‌ای در حمایت از غزه

سفرها و رایزنی‌های وزیر خارجه کشورمان در منطقه همچنان ادامه دارد و روز گذشته امیرعبداللهیان باردیگر راهی قطر شد. امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، حسین امیرعبداللهیان در دیدار و گفت‌وگو با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در خصوص برخی از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات فلسطین و بررسی ابتکارات برای توقف جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه رایزنی کرد.
طرفین اوضاع منطقه در نتیجه تداوم بحران جاری در غزه را انفجارآمیز خواندند و بر ضرورت تداوم تلاش‌های مشترک به منظور توقف حملات نظامی وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه و پایان بخشیدن به جنایات جنگی صهیونیست‌ها و نیز شکستن محاصره ضدانسانی علیه غزه و ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه تأکید و در خصوص راه‌های تحقق این اهداف مشورت و تبادل‌نظر کردند. 
دو طرف همچنین نسبت به تداوم تلاش‌های مشترک در این زمینه و استفاده از ظرفیت‌های مشترک کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و متوقف کردن حملات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه غزه اتفاق‌نظر کردند و قرار شد به مشورت‌ها و تلاش‌های مشترک خود ادامه دهند.

دیدار دوباره با اسماعیل هنیه
روز گذشته همچنین وزیر امور خارجه و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس هم در قطر با هم دیدار کردند. به گزارش ایرنا؛ در این دیدار وزیر امورخارجه در جریان آخرین وضعیت جنگ علیه مردم غزه قرار گرفت.
این دومین دیدار رسمی هنیه با مقامات کشورمان پس از پیروزی عملیات 
طوفان الاقصی است.
پیش از این دیدار، وزیر امورخارجه با امیرقطر و همچنین نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور در خصوص بحران فلسطین و ابتکارات برای پایان جنگ رایزنی کرد.
امیرعبداللهیان با پایان رایزنی‌های خود، قطر را به مقصد ترکیه ترک کرد.

ماه پرترافیک رئیس دستگاه دیپلماسی
وزیر امور خارجه کشورمان در هفته‌های اخیر رایزنی و سفرهای دیپلماتیک زیادی برای بررسی توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی انجام داده است.
وی دو هفته گذشته در سفری منطقه‌ای با مقامات کشورهای عراق، لبنان، سوریه و قطر در خصوص رفع محاصره غزه و توقف جنایات رایزنی کرده بود. همچنین با حضور در نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره فلسطین، سیاست‌‌های اصولی ایران را بیان کرد و بر توقف فوری جنگ، رفع محاصره غزه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه از طریق گذرگاه رفح تأکید کرد.
امیرعبداللهیان همچنین از چهارم تا هفتم آبان به نیویورک رفت و با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی مهم و ماندگاری با موضوع تبیین اوضاع منطقه ارائه داد.

مجموعه‌ای به‌هم پیوسته از سفرها
«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان هم در برنامه «به افق فلسطین» در خصوص رایزنی‌های امیرعبداللهیان در خصوص فلسطین گفت: یک مجموعه سفر به‌هم‌پیوسته را وزارت امور خارجه طراحی کرده است، برای اینکه جلو جنایت صهیونیست‌ها را در غزه بگیریم. 
باقری افزود: این سفرها به کشورهای مختلف برای این است که بتوانیم از این بستر و ظرفیت برای مقابله با سیاست‌های حمایت‌گونه آمریکا از رژیم صهیونیستی پشتوانه لازم را برای دفاع از مردم غزه در عرصه بین‌المللی به منصه ظهور برسانیم.

حمایت نماینده ایران در سازمان ملل از غزه
خبر دیگر با موضوع حمایت ایران از مظلومان غزه اینکه روز گذشته  نماینده ایران در نشست اجلاس ۷۸ مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصریح کرد دیوان کیفری بین‌المللی در رسیدگی کیفری به وضعیت فلسطین به‌ویژه شرایط فاجعه‌آمیز غزه تسریع کند.
به گزارش تسنیم، در بیست و یکمین نشست اجلاس 78 مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به بررسی گزارش فعالیت‌های دیوان کیفری بین‌المللی می‌پردازد، نماینده جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اهمیت نقش دیوان کیفری بین‌المللی تصریح کرد: در این ایام شاهد بحرانی فاجعه‌آمیز در سرزمین‌های اشغالی فلسطین هستیم. بدون هیچ شک و تردیدی، جنایات ارتکابی در غزه، از مصادیق جنایات بین‌المللی تحت صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی است.
نماینده ایران همچنین گفت: نقض فاحش حقوق بین‌الملل بشردوستانه، کشتار، انتقال اجباری جمعیت غیرنظامی، تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی، بمباران مراکز پرجمعیت، بیمارستان‌ها و مدارس و استفاده از گرسنگی به‌عنوان جنگ‌افزار، موجب نگرانی جهانی است و این نگرانی در قطعنامه مجمع عمومی که در روز جمعه گذشته 5 آبان 1402 تصویب شد، منعکس شده است.
وی مؤکداً از دادستان دیوان درخواست کرد تحقیقات راجع به وضعیت فلسطین را تسهیل کند.

برچسب‌ها:

نظر شما