شناسهٔ خبر: 63207422 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

آش ترش گیلانی | طرز تهیه آش ترش گیلانی

تو هوای پاییزی یک آش خوشمزه می چسبه | طرز تهیه آش ترش به روش گیلانی ها

در فصل پاییز و زمستان تب و تاب درست کردن آش و سوپ داغ است. اگر شماهم عاشق آش های مختلف می باشید.ما به شما آش ترش گیلانی را پیشنهاد می دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز : یکی از خوشمزه‌ترین آش‌ ها و سوپ ها، آش ترش گیلانی می‌باشد. آش ترش گیلانی مناسب برای فصل پاییز و زمستان است.  آش ترش گیلانی را به روش‌های مختلفی تهیه می‌کنند. آش ترش گیلانی بسیار پرطرفدار بوده لذیذ و خوشمزه می‌باشد. برای طرز تهیه این آش خوشمزه همراه ما باشید.

 

مواد مورد نیاز جهت تهیه آش ترش گیلانی:

سبزی آش ۲۵۰ گرم

برنج نیم دانه ۱ پیمانه

سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ به مقدار دلخواه

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

باقالی سبز ۱۲۰ گرم

آب ۲-۳ پیمانه

نخود ۵۰ گرم

آبغوره ۱ پیمانه

لوبیا چیتی ۱۲۰ گرم

روغن به مقدار لازم

آش ترش گیلانی

طرز تهیه آش ترش گیلانی

در اولین مرحله به سراغ خیساندن حبوبات روید. لوبیا چیتی، نخود، باقالی و برنج را تمیز کنید و با کمی آب سرد بشویید. هر کدام را به صورت جداگانه با مقداری آب بخیسانید. بهتر است برای گرفتن نفخ حبوبات هر چند ساعت یک بار آب روی نخود و لوبیاچیتی را بریزید و آب تازه به آن بیفزایید.

در دومین مرحله به سراغ سبزیجات روید. سبزی‌های پلاسیده و زرد را جدا کنید، برگ‌های تازه و جوان سبزی را از ساقه‌های ضخیم جدا کرده و آن‌ها را درون ظرف مناسبی بریزید. مقداری آب سرد به آن بیفزایید، ۵-۱۰ دقیقه زمان دهید تا سبزی‌ها در آب سرد بمانند سپس آن‌ها را از آب خارج کنید و درون آبکش بریزید.

کمی زمان دهید تا آب اضافی سبزی‌ها گرفته شود سپس با کمک چاقوی تیز یا خرد کن سبزی‌ها را خرد کنید. سبزی آش شامل مقدار مساوی از تره، جعفری، گشنیز، نعنا و اسفناج است.

درون قابلمه مناسبی لوبیاچیتی، نخود و باقالی را با مقدار مناسبی آب بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا حبوبات بپزند.

در چهارمین مرحله درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید. مقداری زردچوبه و فلفل به آن بیفزایید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. در همین مرحله برنج‌های از قبل خیسانده شده را با مقداری نمک و سبزیجات ساطوری شده به قابلمه بیفزایید.

همه مواد را بهم زنید تا با هم ترکیب شوند. به مقدار مناسب آب به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و حرارت را کم کنید. درب قابلمه را ببندید و زمان دهید تا برنج به خوبی بپزد و بافت خود را از دست دهد.

پس از پخته شدن برنج، حبوبات پخته شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. همه مواد را بهم زنید تا به خوبی ترکیب شوند. حرارت را کم کنید و ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا همه مواد به خوبی باهم بپزند.

در ششمین مرحله به سراغ یکی از اصلی‌ترین چاشنی‌های آش روید. درون تابه کوچکی کمی روغن بریزید. سیر را له کنید و در روغن تفت دهید تا عطر آن آزاد شود.

در همین مرحله مقداری نعنا به محتوای درون تابه بیفزاید ومجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر نعنا نیز آزاد شود. حرارت را خاموش کنید و محتوای تهیه شده را به قابلمه آش اضافه کنید.

در هفتمین مرحله، زمانی که از پخته شدن کامل حبوبات و محتویات آش اطمینان حاصل کردید آبغوره و نمک را به آش اضافه کنید و کمی بهم زنید. آش ترش گیلانی خوشمزه شما آماده سرو است. آن را در ظرف سرو بریزید و با مقداری پیازداغ تزیین و نوش جان کنید.

 

نکته طلایی

 برخی در پخت این آش خوشمزه از مقداری رب انار یا آلوچه استفاده می‌کنند که علاوه بر تیره‌تر شدن رنگ نهایی آش در طعم و مزه آن تغییراتی حاصل می‌شود.

اگر شما نیز طرفدار رب انار یا آلوچه هستید می‌توانید در این آش از آن‌ها استفاده کنید و چاشنی آش را مطابق با ذائقه و سلیقه خود تنظیم کنید.

نظر شما