شناسهٔ خبر: 63143310 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه پیام‌ما | لینک خبر

با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرای عملیات آبخیزداری در ۱۹ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور اجرا می‌شود وزارت جهادکشاورزی مدعی است، سازمان منابع‌طبیعی طی دو برنامهٔ هفتم و هشتم توسعه، طرح های آبخیزداری را در کشور تمام خواهد کرد

وعده اجرای طرح های آبخیزداری تا یک ماه آینده

صاحب‌خبر -

|پیام ما| با توجه به آثار مخرب سیل، وزارت جهادکشاورزی و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای اجرای عملیات آبخیزداری در ۱۹ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردند. خبرگزاری بازار روز گذشته نوشت: «تعداد و میزان تخریب سیل در سال‌های اخیر روند روبه‌افزایشی داشته است، موضوعی که برای حل آن در هفته‌های گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت جهادکشاورزی و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز کشور منعقد شد. ازآنجاکه طرح‌های آبخیزداری خطر سیل را کاهش می‌دهد، دفاتر امور روستایی استانداری ۳۱ استان کشور برای اجرای این طرح‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. برای این منظور ۱۹ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور برای عملیات آبخیزداری مطالعه شده و تا یک‌ماه دیگر اجرایی خواهد شد.»
براساس این خبر عملیات اجرایی طرح‌های آبخیزداری با بودجهٔ ۱۳۸ هزار میلیارد تومان انجام و همچنین با اجرای طرح‌های آبخیزداری ۱۰ هزار قنات احیا و ۱۳ هزار استخر آب‌بندان در کشور ایجاد خواهد شد. این خبر در حالی اعلام شده است که نخستین هفتهٔ شهریور ۱۴۰۲، رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرده بود که مطالعات برای انجام طرح‌های آبخیزداری در ۱۹ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور صورت گرفته است که باید اجرایی شود.
ایرنا به‌نقل از «عباسعلی نوبخت» نوشته بود در کشور ۱۶۵ میلیون هکتار عرصه داریم که ۱۳۵ میلیون تا ۱۳۷ هکتار آن منابع طبیعی است: «میلیون هکتار عرصهٔ طبیعی در قلمروی فرسایش آبی است، سازمان منابع‌طبیعی طی دو برنامهٔ هفتم و هشتم توسعه، طرح‌های آبخیزداری را در کشور تمام خواهد کرد. ایران از ۱۳ اقلیم جهان، ۱۱ اقلیم و پنج منطقهٔ رویشی دارد که نشان‌دهندهٔ تنوع آب‌وهوایی و گیاهی آن است. منطقهٔ زاگرس ۴۰ درصد آب کشور را تأمین می‌کند و هر هکتار جنگل آن این توان را دارد که هزار مترمکعب آب را در خود ذخیره کند. اگر به فکر پوشش گیاهی زاگرس نباشیم، در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاید شاهد مهاجرت اکولوژیکی و انسانی از آن منطقه باشیم. باید پوشش گیاهی، مراتع و جنگل‌های زاگرس را حفظ کرده و به فکر احیا و غنی‌سازی و توسعه این منطقه بود.»
براین اساس به‌نظر می‌رسد اجرای طرح آبخیزداری در این منطقه اولویت این سازمان باشد.

نظر شما