شناسهٔ خبر: 63083775 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

توسعه حمل‌ونقل پایتخت با مذاکرات در پکن

سفر علیرضا زاکانی، شهردار تهران به چین از 2بعد قابل‌بررسی است؛ یک بعد، مباحث مدیریت شهری و بعد دیگر حضور شهردار تهران به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی در اجلاسیه «یک کمربند، یک راه» -راه ابریشم نوین-. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

پرویز سروری؛  نایب‌رئیس شورای شهر تهران

سفر علیرضا زاکانی، شهردار تهران به چین از 2بعد قابل‌بررسی است؛ یک بعد، مباحث مدیریت شهری و بعد دیگر حضور شهردار تهران به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی در اجلاسیه «یک کمربند، یک راه» (راه ابریشم نوین). طرحی ابتکاری که توسط کشور چین از سال 2013شروع شد و این کشور آن را دنبال می‌کند؛ چراکه با این رویکرد کشور چین در اصطلاح نمی‌خواهد تمام تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد بچیند.  به این معنا که امروز تجارت چین از تنگه مالاکا که پرترددترین کانال ترانزیتی کالا و بار محسوب می‌شود، صورت می‌گیرد و کشورهایی چون آمریکا و هند به‌عنوان دشمن و رقیب چین هستند بر آن سلطه دارند و همین امر موضوع تجارت و صادرات و واردات را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین به‌دنبال راه‌های امن و مطمئن دیگری هستند و یکی از این مسیرهای ترانزیتی جاده ابریشم است که بخش مهم و اعظمی از آن در ایران قرار دارد.
متأسفانه، در دولت گذشته به‌دلیل اهمال و رویکرد غرب‌محور و بی‌توجهی به درخواست چینی‌ها عملا ایران از این معادله (جاده ابریشم) حذف شد و چینی‌ها هم مسیر دیگری برای این موضوع پیش‌بینی کردند. امسال حضور شهردار تهران در اجلاسیه جاده ابریشم باعث شد تا بار دیگر به این راه تجاری تاریخی که قطعاً امن و ارزان است، توجه کنند. تجارت از این مسیر می‌تواند برای کشور منابع مالی بزرگی ایجاد کند که حتماً ارزآوری به کشور در همه حوزه‌ها تأثیرگذار خواهد بود؛ ازاین‌رو توجه به موضوع جاده تجاری ابریشم ضرورت دارد و نیاز است با جدیت پیگیری شود. درباره مذاکرات انجام شده درخصوص توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی هم باید اذعان کرد فعال و عملیاتی‌شدن قرارداد 630دستگاه واگن که با حضور شهردار تهران در پکن و دیدار او با شهردار این شهر و شرکت‌های سازنده صورت گرفت، بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه همین امر می‌تواند یک انقلاب در مدیریت ناوگان ریلی پایتخت ایجاد کند. امروز شاهد احداث و توسعه ایستگاه‌های مترو هستیم که این امر فی‌نفسه خوب و ارزشمند است، اما به‌دلیل کمبود واگن سرفاصله قطارها افزایش یافته و همین موضوع سبب نارضایتی شهروندان شده است؛ بنابراین تامین واگن برای ناوگان ریلی که روزانه میلیون‌ها مسافر از آن استفاده می‌کنند یک ضرورت است و شهروندان از مدیریت شهری انتظار اقدام اساسی و بنیادی دارند.
متأسفانه، در دوره پنجم با یک رکود و توقف در حوزه حمل‌ونقل عمومی مواجه شدیم و جبران آن در این دوره با تلاش شهرداری و شورای شهر و قرارداد 630دستگاه واگن مترو که مجوز آن سال 95صادر شده بود، احیا شد و با مذاکرات صورت گرفته تعداد واگن‌ها در این قرارداد به 791دستگاه رسید. همچنین براساس اطلاعات موجود گویا توافقاتی هم انجام شده تا اینکه شریک چینی 1050دستگاه واگن تحویل تهران دهد. انجام این کارها خبر خوبی است که در نهایت منجر به توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه در حوزه ناوگان ریلی خواهد شد.
نکته دیگری که در سفر شهردار تهران بسیار اهمیت دارد، انجام مذاکره برای انتقال فناوری و دانش کلیدی در ساخت مترو (بوژی) است. با این کار، قطعاً تهران در حوزه ساخت قطارهای مترو در آینده نه‌چندان دور به‌خودکفایی کامل می‌رسد.
پیگیری موضوعات مربوط به ناوگان اتوبوسرانی، تاکسی و موتورسیکلت‌های برقی هم از دیگر محورهای سفر شهردار تهران به پکن است که باتوجه ‌به کمبودهای کنونی، ضرورت دارد. البته سیاست شهرداری تهران در تأمین ناوگان برای حمل‌ونقل عمومی، حمایت از تولید داخلی است؛ در غیراین صورت قطعاً از توان و ظرفیت سازندگان خارجی استفاده خواهیم کرد؛ بنابراین مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورا در اولویت اول از ظرفیت 100درصدی شرکت‌های داخلی استفاده می‌کنند و آمادگی داریم از هر مجموعه‌ای که توان تولید نیازهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی با استانداردهای قابل‌قبول را دارند، حمایت کنیم و قطعا و بی‌شک این سیاست برایمان مهم‌تر است. سند این سخنان هم تامین حداقل 1350دستگاه اتوبوس تا پایان سال توسط شرکت‌های خودروساز داخلی است که اگر محقق شود به یک شرایط قابل‌قبول می‌رسیم و در کنار آن موضوع واردات اتوبوس را هم پیگیری می‌کنیم و امیدواریم با این اقدامات، شرایط بهتر و مطلوب‌تر از پیش‌بینی‌ها شود.