دبیر ستاد ملی نانو در گفت و گو با خراسان می گوید، بازار محصولات نانوی ایران طی 4 سال از 4.4 همت در سال ۹۸ با رشد سالانه ۹۰ درصد به 30.4 هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. ضمن این که در بخش صادرات نیز طی یک سال 50 درصد رشد را تجربه کرده است. او تاکید می کند که سرعت قطار تجاریسازی نانوی ایران بالاست
نانوی ایرانی در فاز جهش تجاری
صاحبخبر - جایگاه جهانی ایران با رتبه 4 در بخش تولید علم نانو، امروز نشانه قدرت و توان دانشمندان پرتلاش و بلندهمت این سرزمین است. آنها از حدود سال های 2001 میلادی بهطور جدی و با نگاه بلند، اراده کردند، خواستند و توانستند که جایگاه جهانی ایران را در علم نانو از رتبه 57 به رتبه 4 در سال 2017 جابهجا کنند. اما روند و جایگاه ایران در تجاریسازی کجاست؟ آیا ما به همان میزان که در تولید علم نانو، توانستیم گامهای بلند برداریم، در تجاریسازی این علم و تولید ثروت از آن موفق بوده ایم؟ این موضوعی است که ما برای یافتن پاسخ آن به سراغ دکتر عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه نانو رفتیم و سوالاتمان را با وی در میان گذاشتیم. خوشحالیم که اذعان کنیم، آمار او بر اساس آمار مرکز آمار ایران، پر از امید و حاکی از گامهای بلند و ثمربخش است. همچنانکه او دیروز در نشست تحلیل بازار محصولات نانو ساخت ایران گفته است: معادل ارزی بازار فروش محصولات نانویی ساخت ایران بر اساس متوسط روزانه نرخ دلار سال ۱۴۰۱ برابر ۱۱۲۵ میلیون دلار ارزیابی شده است. در دوره 4 ساله گذشته بازار محصولات نانوی ساخت داخل از 4.4 هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به 30.4 هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده که متوسط رشد سالانه ۹۰ درصد را در این دوره نشان میدهد و حدود ۵۰ درصد بیشتر از متوسط نرخ تورم سالانه کشور در این دوره بر اساس اعلام رسمی مرکز آمار ایران بوده است. صادرات 1428 محصول نانویی به 48 کشور در 5 قاره اگر بخواهیم از وضعیت بخش صادرات محصولات نانویی هم آگاه شویم، آمار دکتر احمدوند در گفت و گو با خراسان از رشد 50 درصدی فقط طی یک سال حکایت می کند؛ آن هم در تعامل صادراتی با 48 کشور در 5 قاره: «حجم بازار محصولات نانو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که بیش از ۶ درصد از این بازار یعنی معادل ۶۹ میلیون دلار را صادرات این محصولات تشکیل میدهد. صادرات به ۴۸ کشور در ۵ قاره دنیا بوده و بیش از ۸۰ درصد از صادرات محصولات نانو به ترتیب به کشورهای عراق، افغانستان، روسیه، ترکیه، گرجستان و آذربایجان انجام شده است.» محصولات مزیتی نانوی ایران چیست؟ ما در کدام محصولات دارای مزیت و صادرات هستیم؟ پاسخ این است که 4 فناوری نانو پوشش، نانو کاتالیست، نانو آمیزهسازی و پرداخت و عملیات سطحی بیشترین سهم را در تولید محصولات نانوی ساخت ایران دارند. حدود ۷۰ شرکت با حجم فروش نانوی بالای ۱۰۰ میلیارد تومان در سال در کشور فعال هستند که ۸۵ درصد از حجم بازار فناوری نانو ایران را در اختیار دارند. 9 میلیون دلار فقط از 3 دارو جزئیات این درآمدهای ارزی ایران از صادرات محصولات نانویی، هم جالب است: 3 قلم داروی نانوی ضد سرطان ایران در ۷ سال گذشته حدود ۹ میلیون دلار صادرات داشته است. در همین مدت با تولید این داروها از خروج بیش از ۹۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است. سهم فروش کل این 3 قلم دارو ۵٣٠ میلیارد تومان، حجم فروش بازار داخل ٣٧٠ میلیارد تومان و کاهش هزینه بیمه ٧٠٠ میلیارد تومان برآورد شده است.∎