شناسهٔ خبر: 62964136 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

آخرین گزارش‌ها از پیگیری قتل داریوش مهرجویی و همسرش

بهت سنگین

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و هنر: خبر قتل فجیع کارگردان به یادماندنی، داریوش مهرجویی و همسرش جامعه هنری و سینما دوستان را در شوک نگاه داشته است. هنرمندان و مدیران نهادهای مختلف خواستار پیگیری و مجازات عاملان این اتفاق وحشتناک هستند. روز گذشته گزارش‌هایی از اقدامات پلیس و پزشکی قانونی و دیگر نهادها را منتشر کردیم. در شماره امروز آخرین وضعیت پرونده قتل و واکنش‌های هنرمندان را به نقل از ایسنا در پی می‌خوانید:

اعلام زمان تشییع 
مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر چهارشنبه ۲۶ مهر ماه برگزار می‌شود. سخنگوی خانه سینما طی تماس ایسنا با تایید این خبر اعلام کرد که این مراسم از ساعت ۱۰ صبح در پهنه رودکی تالار وحدت با سخنرانی هنرمندان برگزار می‌شود و در ادامه پیکر داریوش مهرجویی و همسرش به قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه می‌شود.

دستگیری ۷ نفر از مظنونان 
سخنگوی پلیس از شناسایی و دستگیری هفت نفر از مظنونان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش خبر داد. سردار سعید منتظرالمهدی با حضور در صحنه قتل پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش نیز گفت: کارآگاهان در ادامه اقدامات و ارتباطات فنی در سه حوزه اطلاعاتی، آزمایشگاهی و میدانی هفت نفر از مظنونان پرونده را طی عملیات‌های جداگانه تا پاسی از شب گذشته در نقاط مختلف کشور دستگیر کردند.سخنگوی فراجا با بیان اینکه در این خصوص ابعاد تازه ای از فرآیند کشف ایجاد شد، اضافه کرد: کماکان تحقیقات به صورت جدی در حال انجام است. شواهد و قرائن حکایت از اخبار امیدوارکننده در قطعیت در کشف جرم را دارد.
منتظرالمهدی همچنین پیشتر گفته بود:‌« تمامی اطلاعات و دلایل موجود در صحنه جرم توسط کارآگاهان ویژه کشف قتل برداشت شده است. عملیات بررسی صحنه به پایان رسید و کارآگاهان در حال تجزیه و تحلیل ادله موجود هستند. متاسفانه در ویلای مرحوم مهرجویی دوربینی نبود. دوربین‌های ورودی شهرک هم کار نمی‌کرد و البته این کارنکردن مربوط به یکی دو روز اخیر نیست و از مدت‌ها قبل دوربین‌ها غیرفعال بودند. اما دوربین‌های دیگری که در این شهرک وجود داشت از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات موجود در آن تخلیه شد.»
سخنگوی فراجا با اشاره به استفاده از سگ‌های ویژه کشف قتل در این پرونده گفته بود:« ردزنی‌هایی بر اساس رد خون مقتولین در مسیر فرار متهمان پیدا شده است. همچنین بالغ بر چهارهزار خط تلفن مورد رصدقرار گرفته و عملیات پلیس با جدیت در حال انجام است و امیدواریم در کمترین زمان ممکن افراد قاتل شناسایی شوند.»

احضار مدیران رسانه‌های 
«اعتماد» و «فراز» 
دادستان تهران از احضار مدیران رسانه‌های «اعتماد» و «فراز» در رابطه با پرونده قتل داریوش مهرجویی خبر داد. علی صالحی در جلسه دیروز نشست شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به برخی اقدامات اخیر صورت گرفته از سوی دادستانی تهران در راستای حفظ و ارتقاء امنیت روانی جامعه و برخورد با مخلان این حوزه، اظهار کرد: با عنایت به موارد مطروحه ناظر بر قتل یکی از کارگردانان سینمای کشور، مدیران رسانه‌های «اعتماد» و «فراز» و همچنین برخی از انسان‌رسانه‌ها که مطالبی را در رابطه با این موضوع منتشر کرده بودند، فراخوانده شدند و تذکرات، توجیهات و ارشادات لازم در خصوص آن‌ها انجام شد.

رئیس قوه قضاییه: شخصاً پیگیری کردم
رئیس قوه قضاییه به قتل داریوش مهرجویی کارگردان سینما و همسرش واکنش نشان داد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، محسنی اژه‌ای به موضوع قتل یک کارگردان سینما و همسرش اشاره کرد و اظهار داشت: از همان ابتدای امر، مسئولان قضایی مربوطه به موضوع ورود کرده و من نیز شخصاً پیگیری و تاکید کردم که با بهره‌گیری از کلیه امکانات، هر چه سریع‌تر قاتل یا قاتلین شناسایی شوند و پرونده آن‌ها با سرعت و دقت رسیدگی و منتهی به صدور حکم شود تا خدای‌ناکرده امنیت روانی مردم مورد خدشه قرار نگیرد؛ این قبیل موضوعات چنانچه با سرعت و دقت در رسیدگی همراه باشد موجب تزریق احساس امنیت هر چه بیشتر به مردم و شهروندان می‌گردد و در نقطه مقابل چنانچه در بررسی‌ها و رسیدگی‌ها به این مقولات و موضوعات متناظر، تعلل صورت گیرد، افراد منافق و سودجو شروع به تحریک و انتشار مطالب کذب و القاء ترس و ناامنی می‌کنند.

وزیر کشور: فراجا با جدیت پیگیر است
وزیر کشور با اشاره به قتل داریوش مهرجویی و همسرش، گفت: مردم مطمئن باشند هرآنچه آنان را نگران کند یا هرکسی که تلاشی برای ناامنی جامعه داشته باشد با او برخورد خواهد شد.احمد وحیدی با اشاره به قتل داریوش مهرجویی و همسرش گفت: این واقعه تلخی بود و  فراجا همه جدیت و تلاش خود را به کار گرفته تا قاتل یا قاتلان را پیدا کند.وی افزود: امیدواریم با توجه به مقدماتی که طی شده و تجربیات نیروهای فراجا قاتل یا قاتلان شناسایی، دستگیر و تحویل قوه قضائیه شوند.وزیر کشور تاکید کرد: مطمئن باشید هرآنچه مردم را نگران کند یا هرکسی که تلاشی برای ناامنی جامعه داشته باشد با او برخورد خواهد شد.

واکنش مسیح مهاجری 
به گزارش خبرآنلاین، مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به قتل داریوش مهرجویی و همسرش نوشت: اگر بررسی‌ها به واقعیت تلخی از قبیل ارتکاب این جرم توسط باندهای توطئه‌گر داخلی منتهی شد، مبادا ملاحظه‌ای صورت بگیرد و با توسل به توجیهات غیرشرعی و غیرقانونی از اعلام اسامی و برخورد با افراد آن باندها خودداری شود.

مجید مجیدی: ضایعه بزرگی 
برای سینمای ایران است
مجید مجیدی کارگردان سینما در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش نوشت: «خبر مرگ دلخراش فیلسوف سینمای ایران داریوش مهرجویی و همسر گرامیشان ضایعه‌ی بزرگی برای سینمای ایران است. بنده به سهم خود این فقدان عظیم را به بازمانده‌گان محترم ایشان و سینمای ایران تسلیت عرض می‌کنم.  واز خداوند بزرگ برای خانواده ایشان طلب صبر و شکیبایی و برای مرحومین طلب رحمت و مغفرت دارم.»
 
اصغر فرهادی: این بار سنگین، سبک نمی‌شود
اصغر فرهادی کارگردان سینما هم در متنی نوشت:« دیروز یکی از تلخ‌ترین روزهای زندگی را به شب رساندم. تمام روز بی تاب راه رفتم اما این بار سنگین، سبک نشد. گفتم فردا چیزی می‌نویسم. کلامی برای نوشتن پیدا نمی‌کنم، این بار سنگین، سبک نمی‌شود.»

هوشنگ مرادی کرمانی: کشور در بهت و حیرت است
هوشنگ مرادی کرمانی با بیان این‌که پس از قتل داریوش مهرجویی، کشور در بهت و حیرت است، گفت: ما در دنیای متفاوتی که داشتیم، کار مشترکی داشتیم که از قضا گرفت.هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده که داریوش مهرجویی فیلم «مهمان مامان» را از روی رمان او اقتباس کرده است، در پی قتل این کارگردان مطرح سینما و نویسنده و همسرش، وحیده محمدی‌فر در منزل شخصی‌شان، به ایسنا گفت: من هنوز در شوک هستم. ما با هم زیاد حرف نمی‌زدیم؛ ما دو دنیای متفاوت داشتیم. چندی پیش با من تماس گرفت و گفت سه کتاب ترجمه کرده و ناشران می‌گویند چون این مدل کتاب‌ها فروش نمی‌رود، قبول نمی‌کنند، درحالی‌که ترجمه‌هایش فروش رفته‌اند و گفت: «آیا ناشری می‌شناسی که این کتاب‌ها را منتشر کند؟» من هم ناشرم را معرفی کردم و بعد هم پیگیری نکردم که چه شد.
   او با اشاره به کار مشترک «مهمان مامان» در عین تفاوت‌های خود و مهرجویی، گفت: مهرجویی یک‌بار از من خواست تا کار مشترکی داشته باشیم. به او گفتم ما دوتا آدم‌های بی‌راهی هستیم و نمی‌توانیم کاری داشته باشیم. حتی مخاطب‌هایمان نیز متفاوت است. نمی‌توانیم از یک قاب به یک موضوع نگاه کنیم، ممکن است مخاطبانت علاقه‌ای نداشته باشند و مخاطب من هم آن را درک نکند. مهرجویی در پاسخ گفت، چرا فقط تفاوت‌ها را می‌بینی؟ از پیش قضاوت نکن. شاید مردم دوست داشته باشند. آن زمان هنوز کتاب «مهمان مامان» چاپ نشده بود. نسخه پیش‌چاپ را به او دادم. فردایش تماس گرفت که می‌خواهم این کار را انجام بدهم. بعد چند باری رفت‌وآمد داشتیم و این کار پرداخت شد. سه سال طول کشید تا این فیلم‌نامه تمام شود. بعد هم فیلم دیدنی شد و کاری کرد که مردم دوست داشتند.   این نویسنده با تأکید بر این‌که مهرجویی آدم خاص و قدرتمندی بود، بیان کرد: فیلم «مهمان مامان» در کارنامه کاری مهرجویی یک ساز می‌زند و کارهای دیگرش ساز دیگری. خود مهرجویی باور نمی‌کرد این فیلم جایزه‌ها را درو کند. «مهمان مامان» به جهت موضوع کاملاً متفاوت بود. شخصیت‌هایش کاملاً ایرانی بودند. مهر و محبتی را که ایرانی‌ها در زندگی نسبت به هم دارند، نشان می‌داد شاید به همین دلیل بیشتر «دیده» شد. نه این‌که کار خیلی خوبی بوده باشد؛ بیشتر دیده شد، زیرا مردمی بود. این فیلم زندگی مردم عادی بود، البته خود مهرجویی، آدم‌های فیلم را قبول نداشت. تفاوت من و مهرجویی کاملاً در این فیلم مشخص است، فیلم آبرومندی است؛ اما مشخص است فکر من است و ساخت مهرجویی. فیلم‌نامه‌های بسیاری از آثار من تهیه شده؛ اما در میان آن‌ها «مهمان مامان» پختگی، زیبایی و هوشمندی داشت. مهرجویی واقعاً هنرمند بود.
هوشنگ مرادی کرمانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: متأسفم، حالم خوب نیست؛ رسانه‌های خارجی و داخلی و مردم تحلیل‌های مختلفی ارائه کردند. شاید مرگ او یکی از پرحادثه‌ترین موقعیت‌هایی است که کشور را به هم ریخت. کشور در بهت و حیرت است و همه درباره او حرف می‌زنند و می‌خواهند بدانند چه اتفاقی افتاده است.

سکوت پلتفرم‌ها به احترام داریوش مهرجویی
برخی رسانه‌های مجازی مختص فیلم و سریال و همچنین پلتفرم‌ها، در راستای اعلام سه روز عزای عمومی برای سینمای ایران، به منظور ادای احترام در پی درگذشت داریوش مهرجویی و همسرش، اعلام کرده‌اند که فعالیتی جز انتشار اخبار مربوط به این کارگردان فقید نخواهند داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما