شناسهٔ خبر: 62947631 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به شفقنا: در صورت عدم مدیریت، دامنه بحران می‌تواند فراتر از مرزهای فلسطین گسترش یابد/ شورای امنیت به مسئولیت خود در قبال «صلح و امنیت» بین‌المللی عمل کند/ مدعیان دروغین! آیا «حقوق بشر» شامل حال ملت فلسطین هم می شود؟

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش شفقنا درخصوص رایزنی‌های ایران با دو کشور چین و روسیه به عنوان دو عضو شورای امنیت سازمان ملل جهت توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: به دلیل حساسیت تحولات در فلسطین و در راستای یادآوری مسئولیت بین المللی، از تلاش های دیپلماتیک خود دریغ نخواهیم کرد. در همین چارچوب وزیر امور خارجه دیدار ها و گفتگو های مختلفی با همتایان خود در کشورهای مختلف انجام داد.

وی بیان کرد: نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد در این موضوع کلیدی است. گفتگو با وزرای خارجه چین و روسیه با نگاه به عضویت دائم این دو کشور در شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفت. همه این طرف ها نسبت به آنچه که در غزه در حال رخ دادن است نگران هستند. همه معتقدند در صورت ادامه بحران، دامنه آن می تواند گسترش پیدا کند.

آقای کنعانی تأکید کرد: کشورها در این زمینه مسئولیت دارند و امیدواریم جامعه جهانی مسئولانه تر و بازدارنده تر عمل کند.

به گزارش خبرنگار شفقنا، ناصر کنعانی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: شرایط دردناکی را در باریکه غزه شاهد هستیم و حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به شهروندان و غیرنظامیان فلسطینی را می‌بینیم. همزمان شجاعت تاریخی ملتی غیور را داریم که قدمتی هزارساله در سرزمین فلسطین دارند.

وی گفت: صهیونیست‌ها با واکنش طبیعی ملت فلسطین در برابر این همه ظلم و ستم‌ مواجه هستند و امروز فلسطینیان مظلوم‌ترین ملت در جهان هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امروز فریاد شجاعت و مظلومیت فلسطینان را می‌شود از چهره غرق به خون کودکان فلسطینی دید و چهره نفاق مدعیان دروغین مدافع حقوق بشر را آشکارتر از همیشه شاهدیم.

کنعانی بیان کرد: در روز جهانی غذا هستیم و میبینیم که صهیونیست‌ها کودکان مظلوم فلسطینی را از دسترسی به نیازهای اولیه خودشان محروم کردند. ارتش صهیونیستی تمام توان خود را علیه یک ملت مظلوم و منطقه محاصره شده به کار گرفته است.

وی بیان داشت: جای بسی تاسف است که کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشرند و با این شعار پیگیر اهداف سیاسی خود هستند، امروز چشمان خود را بر تصاویر منتشر شده از غزه بستند. آیا می‌بینید که در این منطقه چه می‌گذرد؟ آیا این کودکان در قاموس غرب و رژیم‌هایی که حمایت از صهیونیست‌ها را در اصول ثابت سیاست خارجی خود قرار دادند، حقوقی ندارند؟ آیا حقوق بشر شامل حال فلسطینیان هم می‌شود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آیا برخورداری از حقوق اولیه و طبیعی انسانی، شامل حال این ملت مظلوم هم می‌شود؟ حامیان رژیم صهیونیستی باید به افکار عمومی جهان پاسخ دهند. امروز از چهره منافق این افراد پرده برداشته شده است.

کنعانی افزود: آیا غربی‌ها کمیته حقیقت‌یاب در این خصوص تشکیل می‌دهند؟ آیا رژیم صهیونیستی را در محاکم بین المللی محاکمه خواهند کرد؟ امروز مسئولیت حامیان صهیونیست‌ها به‌اندازه خود نیروهای این رژیم در جنایات صورت گرفته یکسان است.

وی افزود: این مسئولیت دولت‌ها و مجامع بین‌المللی است که از فلسطین حمایت کنند و ایران هم به عنوان کشوری مسئول و متعهد به پیگیری‌ مظلومین در جهان، حمایت از فلسطینیان را در دوران مختلف و سالیان متمادی مورد پیگیری قرارداده است. در موضوعات اخیر هم ایران تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی خودش را افزایش داده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات و تلاش‌های ایران در پی تحولات اخیر در فلسطین گفت:‌ ایران به عنوان کشور مسئول و متعهد به پیگیری حقوق مظلومان در جهان در ارتباط با مسأله فلسطین همواره با حساسیت و دقت حمایت از حقوق ملت مظلوم فلسطین را مورد توجه و پیگیری قرار داده است. در مورد تحولات اخیر ایران هم در حوزه سیاسی و هم بین‌المللی تلاش‌های خود را برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین افزایش داده است. اولویت اصلی پایان دادن به کشتار بی رحمانه فلسطینی‌ها در نوار غزه و پایان دادن به محاصره غزه توسط صهیونیست‌هاست و اینکه جنگ علیه شهروندان غزه و فلسطین خاتمه یابد و امکانات درمانی به غزه گسیل شود. آمار تکان دهنده‌ای از میزان شهدای شهروندان فلسطینی که اکثریت جمعیت شهید از کودکان و زنان بودند را جهانیان شاهدند. میزان مجروحان به بالای 10 هزار نفر بالغ شده است.

آقای کنعانی بیان کرد: ایران با نگاه به حساسیت غزه بعد از آغاز تحولات تحرکات دیپلماتیک خود را آغاز کرده و تماس‌های وزیر خارجه با همتایان در کشورهای مختلف منطقه و کشورهای دارای تاثیر و نفوذ، کشورهای دارای نقش در حوزه شورای امنیت، تماس با دبیرکل سازمان ملل و ارسال نامه به گوترش، گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، تأکید بر ضرورت برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی و آمادگی برای میزبان این نشست، گفت‌وگو با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در موضوع منطقه غرب آسیا در سفر اخیرش به بیروت و … در حوزه سیاسی و بین‌المللی ایران این موضوع را مورد توجه قرار داده است. سفر منطقه‌ای وزیر خارجه با تأکید و تمرکز بر موضوع فلسطین بود. گفت‌وگویی با مقامات عالی کشورهای منطقه با تمرکز بر موضوع فلسطین و گفت وگو با با رهبران مقاومت در منطقه برای پایان دادن به حملات ناجوانمردانه صهیونیست‌ها به مردم بیگناه غزه و پایان دادن به جنایات جنگی که رژیم صهیونیستی به صورت وحشیانه در حال ارتکاب آن است.

وی گفت: در پرتو پیگیری‌های انجام شده فضای خوبی ایجاد شده است و آقای رئیسی از ظرفیت‌های دیپلماسی عالی استفاده و با جدیت وارد روند شد و تماس‌های خوبی را با مقامات عالی برخی کشورها انجام داد. قرار شد اجلاس کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در روز چهارشنبه در سطح وزرای خارجه در جده و در مقر این سازمان برگزار شود. تا جایی که تا این لحظه اطلاع دارم تعداد قابل توجهی از وزرای خارجه کشورها برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کردند و سند و بیانیه‌ای منتشر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: تلاش‌‌ها و تحرکات دستگاه دیپلماسی با جدیت ادامه دارد. درجه اول پایان دادن به این جنایات جنگی و نقض فاحش حقوق بشری است که توسط این رژیم در حال انجام است و مستندسازی این موضوع یک ضرورت است. هم مجامع بین‌المللی و هم سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در این خصوص اقدام کنند. هم ملت فلسطین در این زمینه به عنوان ملتی که حقوق مسلم و طبیعی و حقوق اولیه آنها به صورت فاحش نقض شده است و هم مجامع بین‌المللی و حقوق بشری مسؤولیت دارند که در این زمینه اقدام کنند.

وی عنوان کرد: در طول روزهای گذشته در سطوح مختلف مواضع رسمی و علنی خود را در مورد موضوع فلسطین بیان کرده است. اقدامی که از سوی مقاومت صورت گرفت در چارچوب حق طبیعی پاسخگویی به جنایات مستمری بود که رژیم صهیونیستی در طول سالیان متمادی علیه ملت فلسطین انجام داد به ویژه اقدامات افراطی و تحریک آمیز کابینه افراطی فعلی این رژیم علیه ملت فلسطین انجام داد و اقدامات و تحرکات تحریک آمیزی که علیه مسجدالاقصی و قدس شریف انجام داد و اقدامات غیرانسانی علیه اسرای در بند این رژیم انجام داد. آنچه انجام شد پاسخ طبیعی در چارچوب حق طبیعی در مقابل جرم و جنایت صهیونیست‌ها بود.

وی تصریح کرد: متهم کردن و توجه دادن انگشت اتهام به سمت یک گروه مقاومتی در فلسطین به عنوان کسی که این شرایط را ایجاد کرده یک اتهام زنی باطل است. مقاوت فلسطین به نمایندگی از ملت فلسطین و همه فلسطینی‌ها در جبهه مبارزه و مقاومت علیه رژیم صهیونیستی حضور دارد. گروه‌های مقاومت فلسطینی مستظهر به حمایت فلسطین هستند. متهم کردن یک گروه تلاش برای تغییر جای ظالم و مظلوم است. مقاومت حق ملت فلسطین است. از مقاومت گروه‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی همه ملت فلسطین حمایت می‌کنند. رژیم صهیونیستی در میدان بازی را واگذار کرده و آنچه رخ داد شکست فاحش نظامی،‌امنیتی و اطلاعاتی رژیم در میدان در مقابله با جریانات مقاومت فلسطینی بود و برای جبران شکست همه توان خود را برای مقابله با ملت فلسطین و شهروندان فلسطین به کار برد.

آقای کنعانی ادامه داد: آنچه در غزه رخ داد جنایت جنگی است. قطع آب و ممانعت از ورود دارو و تجهیزات پزشکی توسط این رژیم انجام می‌شود و این اقدامات با واکنش ملت فلسطین مواجه خواهد شد. شاهد حضور چشمگیر و گسترده ملت‌‌هایی هستیم که در شهرها و کشورهای مختلف به حمایت از ملت مظلوم فلسطین و محکومیت جنایت صهیونیست‌ها تظاهرات برگزار کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: تداوم این رویکرد وحشیانه می‌تواند فضای منطقه‌ای را ملتهب و شرایط را از کنترل خارج کند. در صورت استمرار چنین سیاست غیرانسانی همه احتمالات وارد است. ملت فلسطین حق دفاع از خود را دارد. مقاومت در منطقه چشم خود را به روی جنایات صهیونیست‌ها نخواهد بست. این وضعیت می‌تواند شرایط را در منطقه از کنترل خارج کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای آمریکایی‌ها درباره ایران گفت: خیلی به اظهاراتی از این دست وقعی نمی‌نهیم. آنچه انجام شد اقدام جریان‌های مقاومت فلسطین در واکنش به جنایات مستمر صهیونیست‌‌ها بود. طرح موضوعاتی از این دست با انگیزه‌های سیاسی و واهی و تلاشی در جهت انحراف افکار عمومی در خصوص حمایت بی چون و چرای رژیم آمریکا از این رژیم در حملات جاری علیه ملت مظلوم غزه و فلسطین است.و دولت آمریکا باید پاسخگوی جنایات رژیم صهیونیستی باشد این دولت است که با تمام توان در حمایت از این رژیم در مقابل ملت فلسطین قرار گرفته است. گسیل ناوگان نظامی به آب‌های منطقه‌ای معنایی جز حمایت یک طرفه و یکجانبه از ظالم در مقابل مظلوم ندارد. هر طرفی از این رژیم در جنایات کنونی حمایت کند به همان میزان مسؤولیت بین‌المللی دارد و باید پاسخگوی حمایت‌های خود از این رژیم باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای منطقه، بیان کرد: اگر برخی گمان می‌کردند در پرتوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امنیتی خود را تامین کنند، در حال حاضر می‌بینند که این رژیم‌ از تامین امنیت خودش هم ناتوان است. اما اینکه برخی خواهان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند یا هستند تاثیری بر تصمیم ملت فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادسازی سرزمین خود و احقاق حقوق تضییع شده خودشان نخواهد داشت.

وی افزود: امروز مقاومت فلسطین نشان‌داد که از توانایی لازم برای مقابله با نیروهای رژیم صهیونیستی برخوردار است و این مسأله و تحولات اخیر می‌تواند خط بطلانی بر موضوع روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی باشد.

کنعانی ادامه داد: ما به دنبال جلب حمایت حداکثری برای موضوع فلسطین هستیم و تلاش‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده‌ایم. شورای امنیت سازمان ملل متحد هم نقش کلیدی‌ در این حوزه دارد و آنها باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند و مذاکرات ما با روسیه و چین به عنوان اعضای دائمی این شورا هم در این راستا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: همه نگران گسترده شدن بحران هستیم و ما هم در این چارجوب مشورت‌های خود را با کشورهای مختلف انجام می‌دهیم و امیدواریم که جامعه جهانی به مسؤولیت خود در این بازه زمانی عمل کند.

وی گفت: ما معتقدیم دلیل اصلی بحران و تنش در منطقه، اشغالگری است و تا زمانی‌که اصل اشغال وجود دارد و عده‌ای از آن حمایت می‌کنند، تنش و ناامنی در منطقه هم وجود دارد.

کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حقوق ملت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و از آن حمایت می‌کند، اظهارداشت: اینکه عده‌ای چشم خود را بر ظلم ببندند شیوه درستی نیست چرا که اگر آنها که فکر می‌کنند صلح و امنیت منطقه را خواهان هستند باید ابتدا ریشه بحران در منطقه را بشناسند.

وی در خصوص خبر درخواست برخی از کشورهای اروپایی از جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران فلسطین، گفت: دلیل و ریشه اصلی بحران در منطقه اشغالگری و شکل گیری یک رژیم جعلی است. تا وقتی اصل اشغال وجود دارد، بحران در منطقه وجود خواهد داشت. حق ملت فلسطین برای دفاع از سرزمین خود باید به طور قانونی شناخته شود.

وی اضافه کرد: انتظار می رود آنانی که به دنبال صلح و امنیت در منطقه هستند، به ریشه بحران در خاورمیانه توجه کنند.

آقای کنعانی درباره انتظارات مقاومت فلسطین از جامعه بین المللی و کشورهای اسلامی، گفت: گروه های فلسطینی مقاومت را حق طبیعی خود می دانند و اعلام کرده اند که آنچه انجام داده اند، پاسخ طبیعی به جنایات مستمر رژیم صهیونسیتی بوده است.

وی بیان کرد: آنچه مقاومت انتظار دارد این است که جامعه بین المللی تلاش کند به جنایات صهیونیست ها علیه شهروندان غزه پایان داده شود. مقاومت اعلام کرده که تا مدت طولانی برای استمرار در میدان توان دارد.
آنها انتظار دارند در اجلاس آتی سازمان همکاری اسلامی یک موضع قوی و متحد در حمایت از مقاومت فلسطین صادر شود. همچنین مقاومت اعلام کرده که در تمام مراحل جنگ به اصول آن پایبند هستند و آماده آزادی اسرای غیرنظامی هستند، اما این امر مستلزم مقدمات و اجرائیاتی است که در سایه بمباران دائمی غزه از سوی صهیونیستها قابل اجرا نیست.

آقای کنعانی در خصوص تلاش جمهوری اسلامی ایران برای انتقال اقلام انسان دوستانه به غزه، عنوان کرد: وظیفه کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است که از مقاومت فلسطین به عنوان یک حق مشروع حمایت کنند. ما بارها از این حق حمایت کرده ایم.

وی ادامه داد: حمایت از غزه یک مسئولیت جهانی است. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تلاش می کند و آماده است کمک های انسان دوستانه خود را به غزه منتقل کند. در گفتگو با مقامات سازمان ملل و مقامات مصر هم اعلام کرده ایم که آماده همکاری برای انتقال اقلام انسان دوستانه به غزه هستیم. انتظار ملت فلسطین پایان دادن به حمله و ارسال کمک های انسان دوستانه است، چراکه در زمینه نیازهای مرتبط با مقاومت، آنها اعلام کردند نیازی به کمک نداریم و می توانیم از خود دفاع کنیم. موضوع اساسی در حال حاضر اقدام صهیونیست ها در انتقال میدان جنگ به سمت شهروندان فلسطین است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال مداخله نظامی مستقیم جمهوری اسلامی ایران در بحران فلسطین، گفت: اقدامات تحریک آمیز صهیونیست ها علیه مردم مظلوم فلسطین و غزه باعث واکنش مقاومت فلسطین شده است و تداوم این اقدامات جنایتکارانه طبیعتاً می‌تواند اوضاع را از کنترل خارج کند. باز شدن جبهه جدید محدود به یک جبهه نمی‌تواند باشد. صهیونیست‌ها با تداوم حمله، خودشان را در معرض همه طرف‌هایی قرار می‌دهند که خود را در حمایت از ملت فلسطین متعهد می‌دانند. ملت‌های دنیا ساکت نخواهند بود. رژیم صهیونیستی باید بیندیشد که آیا می‌خواهد خودش را در مقابل جهانیان قرار دهد؟ اقدامات تحریک آمیز، ارتکاب جنایت جنگی و کشاندن جنگ به عرصه شهروندان طبیعتاً واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: ملت فلسطین در دفاع از خود دست بسته نیست. ارتکاب جنایات جنگی و ادامه این روش وحشیانه، بی ثباتی و ناامنی و گسترش جنگ را به دنبال خواهد داشت که نه به نفع رژیم صهیونیستی است و نه به نفع حامیانش.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه و کوچ اجباری شهروندان فلسطینی از این منطقه، گفت: تاکنون رژیم صهیونیستی از مواجهه مستقیم با مقاومت اجتناب کرده است و جنگ را به صحنه شهرها کشانده و این وضعیت روشنی است. در ارتباط با بحث کوچاندن اجباری شهروندان فلسطینی، رژیم صهیونیستی به دنبال این است که در عمل این موضوع را اجرا کند. بمباران و موشک باران بی رویه نشان دهنده این است که رژیم صهیونیستی مایل است میان مقاومت و شهروندان تفکیک ایجاد کند، در حالی که کل ملت فلسطین در این مسیر قرار دارند و ما در سرزمین فلسطین دوگانگی نمی‌بینیم. کسانی که باید این سرزمین را ترک کنند آنهایی هستند که از جای دیگر به این سرزمین وارد شده‌اند.

وی ادامه داد: ملت فلسطین جایی نخواهد رفت و در طول بیش از ۷ دهه گذشته نشان داده که در دفاع از حق خود و سرزمین خود حاضر است هزینه بپردازد و هزینه مقاومت را بیش از هزینه تسلیم می‌داند؛ فلسطین این را در عمل به دنیا نشان داده است.

وی در خصوص گفتگو با مقامات عراقی در بغداد، گفت: در بغداد با آقای الاعرجی گفتگوهای خوبی صورت گرفت. تمرکز گفتگو ها بر موضوع فلسطین و شرایط جاری در غزه بود و در عین حال در خصوص برخی موضوعات دوجانبه، از جمله موضوع اجرای توافقنامه امنیتی میان دو کشور هم توضیحاتی داده شد.
مسئولان عراقی در این زمینه اقدامات به عمل آمده را توضیح داده و همچنین بر عزم و اراده دولت عراق برای تکمیل اقدامات در چهارچوب توافق تاکید جدی کردند. همچنین اشاره کردند که کمیته مشترکی که اکنون ناظر بر اجرای این توافقنامه است، در حال پیگیری موضوع در قالب نشست‌های دوجانبه و بازرسی‌های میدانی دوجانبه هستند و گام‌های تکمیلی برای اجرای کامل آن برداشته خواهد شد.

آقای کنعانی به موضع ایران درباره ابتکار کمربند – جاده اشاره و اظهار کرد: ما از هر گونه گفتگو با کشورهایی که در مسیر این ابتکار هستند استقبال می کنیم. معتقدیم اینگونه ابتکارات نگاه به منافع مشترک جهانی دارد که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است و در این زمینه با چین گفتگوها و تبادل نظر های خوبی داریم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال وقوع جنگ دیگری در منطقه قفقاز جنوبی، گفت: در این زمینه آنچه که برای ما حائز اهمیت است، صلح و ثبات در منطقه قفقاز است. تحکیم صلح و ثبات و حل و فصل اختلافات میان آذربایجان و ارمنستان از مسیر سیاسی، بهترین مسیر و مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور و مصالح و امنیت کشورهای منطقه است. بهترین ساز و کاری که می‌تواند به حل و فصل مسائل و مشکلات میان دو کشور کمک کند سازوکارهای منطقه‌ای است.

نظر شما