شناسهٔ خبر: 62934558 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اسرائیل ببر کاغذی یا ببر زخمی؟

اسرائیل بعد از شکست تاریخی در برابرحماس به قتل عام ساکنان غیرنظامی غزه روی آورده و هر روز پرونده جنایات جنگی خود را قطورتر می‌کند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ رژیم صهیونیستی برای تحت الشعاع قرار دادن شکست تاریخی خود در برابر حماس محاصره باریکه غزه را تشدید کرده و آب، برق و غذا و دارو را به روی بیش از دو میلیون و سیصد هزار نفر از مردم این منطقه بسته است و از این طریق کوشیده است آمار تلفات فلسطینی‌ها را بالا ببرد.

تلاش اسرائیل برای ثبت رکورد با قتل و مجازات دسته جمعی

اسرائیل ببرکاغذی یا ببرزخمی؟

توسل رژیم صهیونیستی به شیوه‌های غیرانسانی و جنایتکارانه همچون بکارگیری بمب‌های فسفری موجب شده است که آمار تلفات انسانی فلسطینی‌ها از اسرائیلی‌ها پیشی بگیرد و این رژیم نیز بتواند در قتل غیرنظامیان رکوردی را در جنگ جاری بنام خود ثبت کند.

طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطین شمار شهدای غزه به ۱۰۵۵ نفر رسیده و ۵۱۸۴ نفر نیز از زمان آغاز حملات ارتش صهیونیستی و بمباران هوایی از روز شنبه تا کنون مجروح شده‌اند.

معاون وزیر بهداشت فلسطین در غزه به خبرگزاری آناتولی گفته است که ۶۰ درصد مجروحان بمباران غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

قطع برق، نبود سوخت کافی برای ژنراتور‌ها و آموبولانس‌ها موجب شده مجروحانی که شمار آن‌ها هر روز به دلیل افزایش حملات اسرائیل در حال افزایش است، در شرایط بسیار خطرناکی قرار گیرند و شانس زنده ماندشان کم شود.

همچنین تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه آواره شده یا به اردوگاه‌های سازمان ملل پناه برده اند.

افزایش بالای تلفات انسانی و غیرنظامی فلسطینی‌ها جدا از کشتار و قتل عام سازمان یافته به وسیله اسرائیل که به عمد در صدد کشته گیری برای جبران تلفات نظامی است، به تارکم انسانی بالای باریکه غزه مربوط می‌شود.

در این منطقه که تنها ۴۰ کیلومتر طول و ۱۰ کیلومتر عرض دارد دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساکن است و در هر کیلومترمربع آن حدود ۶ هزار نفر در شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا زندگی می‌کنند.

این منطقه از ۱۷ سال پیش به دلیل رای به حماس در انتخابات به طور دسته جمعی مجازات می‌شوند و اکنون با بسته شدن آب و غذا و دارو و تشدید حملات هوایی با تهدید جانی فزاینده روبرو شده اند.

ترکیب جمعیت غزه به دلیل رشد بالای جمعیت بسیار جوان است و تعداد زیادی از ساکنان ان را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند که همین امر در کنار تراکم انسانی بالا و بمباران‌های گسترده باعث افزایش تلفات غیرنظامی فلسطینی‌ها می‌شود.

متناسب نبودن واکنش اسرائیل با عملیات طوفان الاقصی

اسرائیل ببرکاغذی یا ببرزخمی؟

حملات رژیم صهیونیستی در غزه هیچ تناسبی با عملیات طوفان الاقصی ندارد. زیرا طوفان الاقصی یک عملیات نظامی ترکیبی و هیبریدی بوده که کاملا مرسوم است و امروزه اغلب ارتش‌های پیشرفته از آن استفاده می‌کنند و همه بحث‌ها در این است که حماس چگونه توانسته این عملیات پیچیده را آن هم در زیر دستگاه‌های نظارتی و جاسوسی امریکا و رژیم صهیونیستی طراحی و با موفقیت اجرا کند.

ضمن اینکه حماس در اجرای عملیات طوفان الاقصی اهداف نظامی را دنبال کرده است و بیشتر اسرائیلی‌های که به اسارت نیرو‌های حماس و جهاد اسلامی در امده اند نظامی هستند و در برخورد با غیرنظامیان اسرائیلی نیز نشانه‌ای که حاکی از کشتار سازمان یافته باشد دیده نمی‌شود، اما درمقابل فیلم‌های زیادی منتشر شده که از برخورد انسانی نیرو‌های مقاومت با غیرنظامیان اسرائیلی حکایت دارد.

عوامل و زمینه‌هایی هم که حماس را به اجرای عملیات طوفان الاقصی واداشت کاملا ماهیت تدافعی داشته است.

رهایی از زندان بزرگ غزه و تنگنا‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن همواره به عنوان هدفی مقدس برای هر سکنه این منطقه محسوب می‌شود و از این دید طوفان الاقصی می‌تواند پاسخی به این فشار‌ها باشد.

فلسطینی‌های ساکن اسرائیل جدا از تبعیض‌های همیشگی به تازگی در معرض ترو‌های سازمان یافته قرار گرفته بودند و بیش از ۱۵۰ نفر از فلسطینی‌ها طی چند هفته اخیر به طور هدفمند ترور شده بودند ضمن اینکه هزاران زندانی فلسطینی نیز بعد از مصوبه جدید کابینه افراطی نتانیاهو در معرض اعدام‌های خودسرانه قرار داشتند.

در کرانه باختری نیز جدا از اینکه شهرک‌های غیرقانونی صهیونیست نشین برخلاف اصول و قوانین بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل در حال افزایش است تعرضات و تجاوزات صهیونیست‌های افراطی به مسجد الاقصی نیز به طور بی سابقه افزایش و گسترش یافته است و افراطیون حاکم بر کابینه نتانیاهو برای تخریب کامل این مسجد لحظه شماری می‌کنند.

با توجه به این عوامل حماس به عنوان یک گروه پیشرو و شبه دولت در فلسطین از انگیزه لازم برای طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی برخوردار بوده است و گستره این فشار‌ها در غزه و سایر مناطق اشغالی حماس را به اجرای این عملیات در این مقطع زمانی واداشته است.

بر این اساس مشخص می‌شود که منشائ اصلی عملیات طوفان الاقصی به خود سیاست‌های تجاوزگرانه، توسعه طلبانه و سرکوب گرانه رژیم صهیونیستی برمی گردد و چنانچه این سیاست‌ها متوقف و یا حداقل تعدیل می‌شدند شاید جلوی عملیات طوفان الاقصی گرفته می‌شد و یا حداقل در این مقطع روی نمی‌داد و این بدین مفهوم است که افزایش کشتار‌های اسرائیل در غزه می‌تواند زمینه را برای عملیات‌های مشابه طوفان الاقصی فراهم کند و حتی به گشایش جبهه‌های جدید منتهی شود.

جنایات جنگی اسرائیل در غزه مستلزم پیگرد قضایی در مراجع بین المللی

اسرائیل ببرکاغذی یا ببرزخمی؟

براساس منابع متعدد و معتبر بین المللی، رژیم صهیونیستی بار‌ها هم در آغاز تهاجم به غزه و هم در اشغال و انجام حمله‌های نظامی زمینی، دریایی و هوایی به این منطقه، مرتکب انواع جنایات بین المللی شامل: جنایت تجاوز یا جنگ تجاوزگرانه، جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت شده است.

جنایات جنگی شامل: حملات کور به غیرنظامیان، کشتار مردم غیرنظامی علی الخصوص کودکان و زنان، تخریب اهداف غیرنظامی و اهداف تحت حمایت خاص نظیر مساجد و بیمارستان ها، تخریب زیرساخت‌های مرتبط با تامین نیاز‌های اولیه و حیاتی مردم، کاربرد سلاح‌های ممنوعه و استفاده از شیوه‌های ممنوع جنگی می‌باشد.

جنایات علیه بشریت نیزشامل: شکنجه، نقض اساسی حقوق بنیادین بشری مردم غزه، تبعیض نژادی و نسل کشی؛ برنامه ریزی و اقدام برای ازبین بردن هویت و موجودیت مردم غزه و نسل فلسطینی‌ها می‌باشد.

قواعد حقوق بین الملل عرفی و مفاد معاهدات جهان شمول بشردوستانه، مانند ماده (۳) مشترک کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹، قواعد حقوق جنگ منضم به کنوانسیون چهارم لاهه ۱۹۰۷، کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹، پروتکل اول الحاقی به کنوانسیون‌های ژنو ۱۹۴۹ حملات کورکورانه یا عامدانه علیه جمعیت و اماکن غیرنظامی را ممنوع می‌کنند. این اعمال مصداق بارز جنایات جنگی و مستوجب مجازات محسوب می‌شوند.

به همین ترتیب اقدام اسرائیل در محاصره غیرنظامیان غزه از سال ۲۰۰۷ یک جنایت جنگی و برخلاف مفاد کنوانسیون ژنو است. در کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو درباره رفتار یک اشغالگر نظامی با غیرنظامیان سرزمین اشغال شده، افراد غیرنظامی، «افراد تحت حفاظت» قلمداد شده اند.

در ماده (۳۳) این کنوانسیون آمده است که هیچ فرد تحت حفاظتی نباید به خاطر تخلفی که شخصا مرتکب نشده است، مجازات شود. مجازات جمعی و هرگونه اقدام برای تهدید و ارعاب غیرنظامیان، غارت و چپاولگری غیرنظامیان، اقدامات تلافی جویانه علیه افراد تحت حفاظت و دارایی هایشان ممنوع است. بر این اساس، تردیدی نیست که رژیم صهیونیستی در جنگ غزه مرتکب مجموعه‌ای از جنایات بین المللی شده که مستوجب پیگیری قضایی بین المللی از جانب دیوان بین المللی کیفری است. احمد کاظم زاده

نظر شما