شناسهٔ خبر: 62910392 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ریاض تأکید کرد

عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل شاید وقتی دیگر

صاحب‌خبر -
 
 
 
سرویس خارجی-
یک منبع نزدیک به دولت عربستان اعلام کرد که ریاض مذاکرات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به حال تعلیق درآورده است.
ارتش رژیم صهیونیستی همچنان به حملات وحشیانه خود علیه مردم فلسطین در نواحی مختلف نوار غزه به ویژه اردوگاه جبالیا در شمال این منطقه ادامه می‌دهد که در جریان آن هزاران تَن را شهید و زخمی کرده و تقریباً کل نوار غزه را به ویرانه تبدیل کرده است آن هم با ‌انداختن بیش 6 هزار تُن موشک بر سر مردم. کار به جایی رسیده است که حتی عربستان هم که مواضع قبلی‌اش در مورد عادی‌‌سازی روابط با رژیم آپارتاید اسرائیل روشن است، دیگر نتوانسته است ساکت بماند. وزارت خارجه عربستان سعودی روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مخالفت قاطع خود را درباره درخواست‌ها برای کوچاندن اجباری مردم غزه اعلام کرد. وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ریاض بر رد قاطعانه درخواست‌ها برای جابه‌جایی اجباری مردم فلسطین از غزه و محکومیت تداوم هدف‌گیری غیرنظامیان بی‌دفاع در غزه تأکید می‌کند.»
اما در مورد عادی‌‌سازی، ابتدا خبر آمد که در حالی که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در چارچوب سفر منطقه‌ای خود در ریاض به سر می‌برد، یک منبع نزدیک به پادشاهی سعودی اعلام کرد که کشورش تصمیم گرفته تا مذاکرات در مورد عادی‌‌سازی احتمالی با اسرائیل را «به حالت تعلیق درآورد». او افزود که ریاض این تصمیم خود را به مقامات آمریکایی اطلاع داده است.
سپس خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به دولت عربستان گزارش داد که ریاض روند مذاکرات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورده است. آن‌طور که ایسنا نوشته است، در این گزارش آمده است: «این اقدام عربستان بعد از حملات گسترده ارتش اسرائیل علیه نوار غزه صورت می‌گیرد.» پیشتر المیادین گزارش داده بود که عربستان اعلام کرده برنامه عادی‌‌سازی روابط میان این کشور و رژیم صهیونیستی را متوقف می‌کند.
این خبر در حالی از سوی المیادین و به نقل از رویترز مطرح می‌شود که در آغاز نبرد طوفان الاقصی و در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه نیز خبرهایی مبنی بر توقف مذاکرات عادی‌‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسید اما این اخبار از سوی منابع خبری به تأیید نرسیده بود. گفتنی است، آمریکا تلاش دارد تا با برگزاری مذاکرات، عادی‌‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی را محقق کند.
رسانه‌های آمریکایی معتقدند که تصمیم ریاض «ضربه‌ای جدی به جاه‌طلبی‌های جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و سیاست او در خاورمیانه» بود. دولت واشنگتن قصد داشت با وجود تشدید وحشی‌گری رژیم آپارتاید، مذاکرات عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل را در منطقه به پیش ببرد. پیشتر رسانه‌های غربی خبر داده بودند واشنگتن این هفته از ریاض خواست اقدامات جنبش فلسطینی حماس را محکوم کند، اما «فیصل بن‌فرحان آل‌سعود»، وزیر امور خارجه عربستان از انجام این کار خودداری کرد.
تیتر صدای آمریکا نیز در این مورد جلب توجه می‌کرد: «پیامد درگیری مرگبار اسرائیل و حماس؛ توافق عادی‌‌سازی روابط اسرائیل و عربستان به کما رفت». این رسانه آمریکایی نوشت: «عربستان سعودی به دلیل تشدید درگیری بین اسرائیل و حماس، برنامه‌های خود را برای عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل متوقف کرد. این تغییر نشان‌دهنده تجدید نظر سریع در اولویت‌های سیاست خارجی عربستان با تشدید جنگ بین اسرائیل و گروه حماس است.»

نظر شما