شناسهٔ خبر: 62909162 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس‌سازمان ملی استاندارد:

شاخص رضایت از کیفیت خودرو و دخانیات کمتر از 50 درصد است

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
رئیس‌سازمان ملی استاندارد ایران گفت: برای اولین بار امسال طرح محاسبه نرخ رشد کیفیت کالا انجام شد که نتایج آن نشان می‌دهد کالاهایی مانند خودرو و دخانیات در برخی شاخص‌ها به 50 درصد هم نمی‌رسد.
به گزارش فارس، مهدی اسلام‌پناه در حاشیه مراسم نکوداشت روز جهانی استاندارد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سهم ایران در تدوین استانداردهای نانو در میان کشورهای جهان برای اولین بار به 11 درصد رسید، گفت: برای اولین بار تفاهم‌نامه‌های استاندارد و تجارت محصولات حلال با کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان از جمله روسیه، مالزی، ‌اندونزی، ترکیه، تایلند، ویتنام، بلاروس، ازبکستان را منعقد کردیم.
وی افزود: تمرکزمان را در آن بخش از صنعت معطوف کردیم که به دلایل عقب‌ماندگی‌های سنوات گذشته، زمینه گلایه‌مندی مردم و نظام را فراهم کرده است. باور داریم نظارت بیطرفانه و هوشمند استاندارد کشور در کنار همت صنعت‌گران می‌تواند امیدآفرین باشد.
رئیس‌سازمان ملی استاندارد ادامه داد: برای اولین بار طرح تدوین و افزایش تعداد استانداردهای اجباری قطعات خودرو از کمتر از 100 قطعه در ابتدای دولت مردمی به 1000 قطعه در دستور کار قرار
گرفت.
به گفته وی، برای اولین بار در تاریخ صنعت خودرو‌سازی پنج خودروی بی‌کیفیت، غیر روزآمد و دارای عیوب پرتکرار از چرخه تولید خارج شد و رفع تعلیق 9 استاندارد از مجموع 85 استاندارد خودرو که متأسفانه در دولت قبل تعلیق شده بود، با دستور شورای عالی استاندارد برقرار شد.
اسلام‌پناه افزود: طرح‌های پایش کم‌فروشی و بسته‌بندی برای اولین بار به‌طور جدی و مستمر اجرا شد که مطابق آمار موجب کاهش میزان کم‌فروشی در بسته‌بندی‌های کالا از 41 درصد به زیر 20 درصد شد. همچنین برای اولین بار در بهار 1402 طرح محاسبه نرخ رشد کیفیت کالا با 24 شاخص کیفیت به صورت آماری و علمی تحلیل شد و نتایج نشان از انعکاس صادقانه نظرات مردم و همخوانی آن با ساختارهای بازار داشت.
وی با بیان به اینکه کالاهایی که در فضای انحصار تولید می‌شوند مثل خودرو و دخانیات نتایج قابل تأملی داشت و حتی در برخی شاخص‌ها به 50 درصد هم نمی‌رسید، گفت: شاخص‌های رضایت و کیفیت برای صنایعی چون موادغذایی، شوینده‌ها و محصولات شیمیایی، مبلمان و کفپوش، محصولات سلولزی و همچنین کالای خانگی که شرایط رقابتی دارند و حتی توان صادراتی نیز در آن وجود دارد، با اعدادی بالای 70 درصد از رضایت و کیفیت ادراک شده همراه بود.
  حذف 80 درصد از گلوگاه‌های فساد
 و امضا‌های طلایی
رئیس ‌سازمان ملی استاندارد افزود: برای اولین بار به منظور ارتقاء کیفیت خدمات پس از فروش کالاهای با دوام که به لحاظ رضایت مصرف‌کننده اهمیت بالایی دارد، اجباری نمودن استاندارد خدمات پس از فروش دو کالای خودرو و لوازم‌خانگی انجام شد.
اسلام‌پناه ادامه داد: به گواهی آمار توانستیم 80 درصد از گلوگاه‌های فساد و امضا‌های طلایی در فرآیند را حذف کنیم. در جهت کاهش مصرف انرژی هم از طریق طراحی استانداردهای جدید، برای اولین بار 55 استاندارد در بخش انرژی در حوزه‌های لوازم‌خانگی تدوین شد که طی یک برنامه چهارساله منجر به کاهش مصرف
سه هزار مگاوات معادل ایجاد چهار نیروگاه بزرگ 
خواهد بود.
معاون رئیس‌جمهور افزود: براساس تحلیل انجام شده توسط دانشگاه امیرکبیر، نرخ کیفیت در بعضی از کالاها از جمله دخانیات و خودرو کمتر از 50 درصد بوده و خودروسازان نتوانسته‌اند رضایت مردم را به دست آوردند. 
رئیس‌ سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: در دوران تحولی سازمان نگاه‌مان به اقتصاد نیز ویژه بود. نقش استاندارد را در اقتصاد و تجارت می‌دانستیم و باور داشتیم استاندارد پویا می‌تواند محرک اقتصاد پررونق باشد. لذا در دو سال اخیر با هدف توسعه سهم تجارت محصولات حلال، با رشد بیش از 800درصدی؛ بیش از یک‌هزار استاندارد «حلال» برای محصولات ایرانی صادر شد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما