شناسهٔ خبر: 62905516 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

در آستانه انتخابات آرژانتین؛ نرخ بهره بانکی به 133 درصد رسید

تنها 10 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین، بانک مرکزی این کشور در پی یک تصمیم جنجالی نرخ بهره را به 133 درصد افزایش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره اصلی این کشور را از 118 درصد به 133 درصد در روز پنج‌شنبه افزایش داد، زیرا آمارهای تورم بدتر از پیش‌بینی‌ها بود. این اتفاق 10 روز قبل از رفتن رأی‌دهندگان به پای صندوق‌های رای برای انتخاب رئیس جمهوری جدید در بحبوحه تشدید بحران اقتصادی رخ داد.

سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین شاهد تورم سالانه 124 درصدی است که بالاترین رقم در 32 سال گذشته به حساب می‌آید.

بانک مرکزی آرژانتین در تلاش است تا نرخ بهره معیار را مطابق با انتظارات تورمی نگه دارد و آخرین افزایش آن ششمین افزایش در سال 2023 بود. نرخ بهره در ابتدای سال 75 درصد بود.

نرخ بهره؛ اهرمی که دیگر کارایی ندارد

این افزایش نرخ بهره، اندکی پس از انتشار ارقام تورم در سپتامبر اتفاق افتاد که بالاتر از انتظارات یعنی 12.7 درصد در ماه و 138 درصد در سال رسید و افزایش قیمت‌ها را تشدید کرد، دستمزدها و پس‌انداز را کاهش داد و از هر پنج نفر در آرژانتین 2 نفر را به زیر خط فقر رساند.

هیات‌مدیره بانک مرکزی آرژانتین هر پنج‌شنبه تشکیل جلسه می‌دهد، هرچند تصمیم‌های سیاست پولی را می‌توان در هر زمانی اتخاذ کرد.

بانک مرکزی آرژانتین در تلاش است تا نرخ بهره معیار را مطابق با انتظارات تورمی نگه دارد، به طوری که نظرسنجی بانک مرکزی که توسط تحلیلگران این نهاد در اواخر روزپنج‌شنبه منتشر شد، تورم پایان سال را بیش از 180 درصد پیش‌بینی کرده است.

برخی از مفسران این سوال را مطرح کردند که آیا افزایش نرخ بهره در بحبوحه سناریوی بد اقتصادی آرژانتین خیلی دیر اتفاق افتاده است یا خیر.

یک مدیر بانک خصوصی ملی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «افزایش نرخ دیگر مفید نیست، انتظارات از بین رفته است و افزایش آن در حال حاضر مانع از پرواز از پزو به دلار نمی‌شود».

اثرات تورم با کاهش نزدیک به 18 درصدی ارزش پزو توسط دولت در اواسط آگوست بدتر شده است، این موضوع همزمان با افزایش قبلی نرخ بهره توسط بانک مرکزی انجام شد؛ جایی که این نرخ از 97 درصد به 118 درصد افزایش یافت.

از آن زمان سقوط آزاد سریع پزو آرژانتین به دنبال این اتفاقات رخ داده است و نرخ این ارز در اوایل این هفته از سد 1000 پزو به ازای هر دلار آمریکا فراتر رفت، زیرا این کشور برای حضور در انتخابات 22 اکتبر آماده می‌شود.

خاویر مایلی ناجی اقتصاد آرژانتین می‌شود؟

رای‌دهندگان انتخاب خواهند کرد که چه کسی جانشین رئیس جمهوری چپ‌گرای سابق آلبرتو فرناندز شود و خاویر مایلی، آزادی‌خواه تندرو، به دلیل کسب رتبه اول در انتخابات مقدماتی اوت، به عنوان نامزد پیشتاز شناخته می‌شود.

مایلی که به دنبال تعطیلی بانک مرکزی و دلاری کردن اقتصاد برای مهار تورم است، اخیراً به سپرده‌گذاران توصیه کرد که از تبدیل دارایی‌های بانکی به پزو خودداری کنند، با این استدلال که پزو حتی به عنوان «فضولات» نیز عمل نمی‌کند.

این اقتصاددان و کارشناس تلویزیونی تنها 2 سال پیش وارد عرصه سیاست شد، اما در حال حاضر چشم‌انداز سیاسی کشور آمریکای جنوبی را متزلزل کرده و در انتخابات مقدماتی در ماه آگوست به مقام اول رسیده است. با حمایت افکار عمومی، او به عنوان نامزدی برای شکست سیاست حاکم در انتخابات اکتبر دیده می‌شود.

جنجال‌های نمایشی و گاهاً توهین‌آمیز او علیه نخبگان سیاسی سنتی با همراهی رای‌دهندگان خشمگین به دلیل سال‌ها بی‌ثباتی و افول اقتصادی شعله‌ور شد. این واکنش‌ها از افزایش هزینه‌ها، سقوط ارز و فقر ناشی می‌شود و اکنون 40 درصد از مردم را تحت تأثیر خود قرار داده است.

 

 

 

نظر شما