شناسهٔ خبر: 62837690 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

بورل: نباید راه‌های انتقال دارو، غذا و آب به غزه قطع شود

چهارمین روز جنگ حماس و اسرائیل| بمباران وحشتناک غزه و افزایش قربانیان+فیلم

یورونیوز

چهارمین روز نبرد میان نیرو‌های اسرائیل با گروه حماس در نوار غزه در حالی آغاز شده که رهبران این جنبش تهدید کرده‌اند هر بار که اسرائیل خانۀ فلسطینی‌ها را بدون هشدار بمباران کند، آن‌ها نیز یک اسیر (گروگان) اسرائیلی را اعدام خواهند کرد. این تهدید در حالی اعلام شده است که اسرائیل ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره خود را در اقدامی بی‌سابقه فراخوانده، نوار غزه را محاصره کرده و اعلام کرده است که برای حمله زمینی به این باریکه آماده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

دور جدید درگیری‌ها میان دو طرف که تا کنون جان بیش از ۱۵۰۰ نفر را گرفته، از شنبه گذشته پس از حمله نیرو‌های حماس آغاز شد و موجی از انتقادات بین‌المللی به این گروه  را در پی داشت.

بنا بر گزارش رسانه‌های اسرائیل، این درگیری تا کنون منجر به کشته شدن دست‌کم ۹۰۰ اسرائیلی (از جمله ۲۶۰ تن از شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی صحرا)، زخمی شدن دست‌کم ۲۶۰۰ نفر و به گروگان گرفته شدن ده‌ها نفر شده که به داخل نوار غزه منتقل شده‌اند.

از سوی دیگر، اسرائیل نوار غزه را محاصره کرده و آب آنها را قطع و گفته که راه های ارسال غذا و سوخت به غذا را نیز بسته است. این اقدام اسرائیل نیز با انتقاد شدید سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری مواجه شده است. اسرائیل تاکنون با بمباران بی سابقه و شدید خود موجب کشته شدن صدها فلسطینی شده که بسیاری از آنها نیز کودک و زن بوده اند.

این جنگ تاکنون صحنه های تکاندهنده و غیرانسانی زیادی را به نمایش گذاشته است. 

بمباران شدید غزه

<div id="video-display-embed-code_1186045" ><script type="text/JavaScript" src="https://aftabnews.ir/fa/news/play/embed/865714/1186045?width=700&height=300"></script></div>
<div id="video-display-embed-code_1186048" ><script type="text/JavaScript" src="https://aftabnews.ir/fa/news/play/embed/865714/1186048?width=700&height=300"></script></div>
تصاویری از لحظه ورود نیروهای حماس به اسرائیل در روز اول حمله
<div id="video-display-embed-code_1186049" ><script type="text/JavaScript" src="https://aftabnews.ir/fa/news/play/embed/865714/1186049?width=700&height=300"></script></div>

بن سلمان با عباس، عبدالله دوم و سیسی گفتگو کرد

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفت‌وگوی تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که پادشاهی سعودی «تمام تلاش‌های ممکن را برای تعامل با همه طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای توقف تشدید تنش‌ها و جلوگیری از گسترش بیشتر آن در منطقه به کار می‌گیرد.»

وی همچنین بر حمایت پادشاهی سعودی از مردم فلسطین «در پیگیری حقوق مشروع خود» بدون اشاره به ایجاد کشور فلسطین تاکید کرد. 

عباس نیز از پادشاهی سعودی تشکر کرد و از مواضع و تلاش‌های قاطع این کشور برای ایستادن در کنار مردم فلسطین و آرمان‌های عادلانه آن‌ها قدردانی کرد.

بن سلمان همچنین با عبدالله دوم پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر گفتگو کرد. 

این سه رهبر بر لزوم تشدید تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای توقف تشدید تنش در غزه و اطراف آن و جلوگیری از گسترش آن در منطقه توافق کردند.

عربستان سعودی همچنین خواستار برگزاری نشست فوری وزیران سازمان همکاری اسلامی برای بحث درباره تشدید تنش‌ها در غزه شد.

این در حالی است که وزرای خارجه اتحادیه عرب قرار است فردا در قاهره با یکدیگر دیدار کنند.

شماری از خبرنگاران در حملات اسرائیل به غزه کشته شدند

شبکه‌های خبری و ناظران آزادی رسانه‌ها اعلام کردند که در بحبوحه حملات هوایی مداوم به غزه دستکم شش روزنامه‌نگار فلسطینی در روز‌های اخیر کشته شده‌اند.

سه نفر از این افراد بامداد سه‌شنبه ۱۰ اکتبر کشته شدند.

محمد صبوح و سعید الطویل هنگام خروج از یک ساختمان مسکونی کشته شدند و هشام نواجه که در حمله اسرائیل به شدت مجروح شده بود، صبح امروز جان باخت.

در مراسم تشییع جنازه این خبرنگاران کلاه ایمنی نمادینی که از سوی کارمندان رسانه‌ها استفاده می‌شد روی بدن آن‌ها که با ملحفه‌های سفید پوشانده شده بود قرار گرفت. 

نگرانی پزشکان بدون مرز درباره کاهش تجهیزات پزشکی و دارویی در غزه

رئیس پزشکان بدون مرز برای سرزمین‌های فلسطینی گفت نگران این است که تیم آن‌ها در غزه به زودی با کمبود تجهیزات پزشکی به دلیل بسته شدن مرز‌ها روبرو شود.

لئو کانز به آسوشیتدپرس گفت که او به‌ویژه درباره تامین تجهیزات جراحی، بانداژ، آنتی‌بیوتیک و سوخت نگران است.

این گروه در حال حاضر در بیمارستان شفا در شهر غزه و بیمارستان ناصر در خان یونس فعالیت می‌کنند.

این گروه پیش از این تمام تجهیزات خود را از طریق گذرگاه مرزی کرم شالوم تحت کنترل اسرائیل وارد کرده بود. 

اسرائیل می‌گوید دو مقام ارشد حماس در حملات پهپادی شب گذشته کشته شدند

ارتش اسرائیل می‌گوید که رئیس اداره اقتصادی حماس و یکی دیگر از اعضای ارشد دفتر سیاسی این گروه را در حملات پهپادی شب گذشته در نوار غزه کشته است.

نام این دو نفر «زکریا ابومعمر» رئیس اداره «روابط ملی» در حماس و «جواد ابوشماله» نیز رئیس اداره اقتصادی این گروه عنوان شده است.

ارتش اسرائیل گفت که ابوشماله منابع مالی گروه حماس را مدیریت می‌کرد و بودجه برای تامین مالی و هدایت عملیات در داخل و خارج نوار غزه را اختصاص می‌داد.

اسرائیل درباره زکریا ابومعمر هم گفت که او یکی از تصمیم‌گیرندگان ارشد حماس و هماهنگ‌کننده بین گروه‌ها در نوار غزه بود. 

شمار کشته شده‌ها در حمله حماس به اسرائیل از هزار نفر فراتر رفت

سفارت اسرائیل در آمریکا اعلام کرد که شمار قربانیان حمله حماس به اسرائیل به بیش از هزار نفر رسید. 

این نهاد در مطلبی که در شبکه ایکس (توییتر سابق) منتشر کرد گفت: «تعداد کشته شده‌ها به ۱۰۰۸ نفر رسیده است و دست کم ۳۴۱۸ نفر زخمی شده‌اند.»

حماس به ساکنان شهر اسرائیلی اشکلون هشدار داد شهر را ترک کنند

سخنگوی حماس روز سه‌شنبه به ساکنان شهر اشکلون در جنوب اسرائیل هشدار داد که قبل از ساعت پنج به وقت محلی این شهر را ترک کنند.

این سخنگو در پیامی در تلگرام این هشدار را در پاسخ به «جنایت آواره کردن مردم ما و مجبور کردن آن‌ها به ترک خانه‌های خود» در نوار غزه است.

مقام اسرائیلی خطاب به ساکنان غزه: جهنم می‌خواستید، به جهنم می‌روید

غسان علیان، هماهنگ کننده فعالیت‌های اسرائیل در فلسطین پیامی ویدئویی را خطاب به ساکنان غزه و رهبری حماس منتشر و حمایت مردم فلسطین از این گروه را محکوم کرد.

وی در یک بیانیه ویدئویی گفت: «ربودن، سواستفاده و قتل کودکان، زنان و افراد مسن نشانه انسانیت نیست. هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. حماس تبدیل به داعش شده است و ساکنان غزه به‌جای هراس، جشن می‌گیرند. با حیوانات انسان نما باید به این شکل رفتار شود: برق و آبی به غزه نمی‌رسد، فقط ویرانی خواهد بود. جهنم می‌خواستید به جهنم می‌روید.»

پوتین: درگیری حماس و اسرائیل نشان دهنده شکست واشنگتن در خاورمیانه است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه‌شنبه گفت که درگیری بین اسرائیل و حماس، «شکست» سیاست ایالات متحده در خاورمیانه را نشان می‌دهد و ایجاد یک کشور فلسطینی را «ضروری» می‌داند.

پوتین در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در کرملین گفت: «این نمونه بارز شکست سیاست آمریکا در خاورمیانه است.»

وی تاکید کرد که ایالات متحده بدون نگرانی درباره «یافتن سازش‌های قابل قبول برای هر دو طرف»، حل و فصل مناقشه را «انحصاری» کرده است که «هیچ بار منافع اساسی مردم فلسطین در آن دیده نمی‌شد».

وی اجرای تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل متحده درباره ایجاد کشور مستقل فلسطینی را ضروری توصیف کرد.

سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه پیش از این ایجاد کشور فلسطین را «معتبرترین» راه حل برای جنگ بین اسرائیل و حماس عنوان کرده بود. 

بورل: نباید راه‌های انتقال دارو، غذا و آب به غزه قطع شود

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در شهر مسقط عمان گفت که برای بحران فعلی در خاورمیانه خواستار راه‌حل سیاسی هستند.

وی تاکید کرد که نباید راه‌های انتقال دارو، غذا و آب به غزه قطع شود. 

وزیر دفاع اسرائیل روز گذشته با صدرو فرمان حصر کامل غزه گفت که انتقال آب، سوخت، غذا به این باریکه قطع می‌شود.

بورل تاکید کرد که حملات از جانب هرکسی و گروهی به غیرنظامیان محکوم است و باید قوانین بین‌المللی بشردوستانه در همه حال رعایت شود.

وی تصریح کرد که اسرائیل هم قطعا حق دفاع از خود را دارد، اما باید طبق قوانین بین‌الملل این اقدام صورت گیرد.

وی افزود: «اقداماتی که صورت گرفته است به نفع ملت فلسطین نیست.»

بورل همچنین گفت: «آلمان برخلاف چیزی که قبلا مطرح شده بود قصد قطع کردن کمک‌هایش به فلسطینی‌ها را ندارد.»

نظر کرملین درباره اظهارات رهبر چچن در حمایت از فلسطین: «روابط خود را با اسرائیل و فلسطینی‌ها حفظ می‌کنیم»

پس از آنکه رمضان قدیروف، رهبر چچن حمایت خود را از فلسطینی‌ها اعلام کرد کرملین گفت که روسیه روابط دیپلماتیک خود را با هر دو طرف درگیر حفظ می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «ما روابط تاریخی دیرینه‌ای با فلسطینی‌ها داریم و به تقویت تماس‌ها از جمله در سطوح بالا ادامه می‌دهیم.»

وی افزود: «اما در عین حال، ما با دولت اسرائیل روابط مشترک داریم به ویژه آنکه شمار زیادی از هموطنانمان در اسرائیل زندگی می‌کنند.»

وی تصریح کرد که در این مورد روابط خود را با دو طرف حفظ می‌کنند.

قدیروف در ویدئویی که روز دوشنبه منتشر کرد حمایت کامل خود را از فلسطینی‌ها ابراز کرد و گفت که حاضر است نیرو‌های خود را در ماموریتی برای حل و فصل مناقشه در اسرائیل مستقر کند.

قدیروف همچنین از کشور‌های اسلامی و عربی خواست تا بیانیه مشترکی در حمایت از «برادران مسلمان» خود صادر کنند و غرب و اروپا را مسئول درگیری در اسرائیل توصیف کرد. 

رهبر حماس: هیچ اسیری قبل از پایان جنگ مبادله نمی‌شود

اسماعیل هنیه، رهبر حماس می‌گوید که موضوع تبادل زندانیان تنها پس از پایان جنگ حل خواهد شد.

هنیه در بیانیه‌ای اعلام کرد «طرف‌هایی که با ما تماس گرفته‌اند» تا میانجی‌گری را برای آزادی گروگان‌ها از طریق مبادله زندانیان پیشنهاد کنند از این تصمیم مطلع شده‌اند.

هنیه همچنین از استقامت و تمایل مردم غزه برای فداکاری برای آرمان فلسطین تمجید کرد و گفت که «ویرانی» فعلی غزه توسط ارتش اسرائیل بازتابی از «شرم شکست آن‌ها» است.

پیتر استانو: ایران روی حماس نفوذ دارد

پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست روزانه خود با خبرنگاران دلیل تماس روز گذشته جوزپ بورل با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران را اعلام کرد.

وی گفت: «فرصت خوبی بود که بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا که هم اکنون در عمان است با وزیر خارجه ایران تماس بگیرد.»

وی تاکید کرد که ایران بازیگر مهمی در منطقه است و روی حماس تاثیر می‌گذارد و روی آن‌ها نفوذ دارد.

جوزپ بورل صبح امروز در مطلبی که در شبکه ایکس منتشر کرد گفت: «من عمیقا بابت کشته شدن افراد متاسفم و در تماس با وزیر امور خارجه ایران شدیدا حملات وحشیانه حماس به اسرائیل را محکوم کردم.»

بورل همچنین در ادامه نوشته است: «هیچ چیز نمی‌تواند چنین اقدامات نفرت انگیز تروریستی را توجیه کند و هیچ چیز نمی‌تواند حمایت از آن را توجیه کند.»

کشته شدن دست‌کم ۷۷۰ نفر در پی حملات اسرائیل به غزه

وزارت بهداشت غزه روز سه‌شنبه در آخرین به روز رسانی آمار‌ها اعلام کرد که از روز شنبه تاکنون دست‌کم ۷۷۰ فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل به این منطقه محاصره شده کشته شدند و شمار مجروحان نیز به ۴ هزار نفر رسیده است.

رویترز گزارش داد که از روز شنبه دست‌کم ۱۸ نفر دیگر نیز در کرانه باختری کشته و ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

اسرائیل: دست‌کم ۱۲۳ سرباز اسرائیلی در بین ۹۰۰ کشته حملات حماس حضور دارند

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حملات حماس دست‌کم ۱۲۳ سرباز اسرائیلی کشته شدند.

این ۱۲۳ نفر در بین تلفات ۹۰۰ نفره‌ای است که پیش از این از سوی ارتش اسرائیل گزارش شده است. 

دفتر شبکه العالم در غزه مورد حمله قرار گرفت

روابط عمومی معاونت برون مرزی صدا و سیما اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی دفتر شبکه خبری العالم معاونت برون مرزی صداوسیمای ایران در منطقه الرمال غزه را مورد حمله قرار دادند.

فعالیت دفتر شبکه العالم در غزه کاملاً متوقف شده است، اما خوشبختانه هیچ یک از کارکنان و پرسنل این مرکز در حمله آسیبی ندیده‌اند.

ماکرون: فرانسه در پی آن است مشخص کند آیا ایران مستقیما در حمله حماس دخالت داشته یا خیر

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه «باج‌گیری غیرقابل تحمل حماس» را که در واکنش به حملات روزافزون به نوار غزه تهدید به اعدام گروگان‌های اسرائیلی کرده است، محکوم کرد.

او در یک نشست مطبوعاتی در آلمان گفت: «این باج‌گیری که از سوی حماس انجام می‌شود باج‌گیری غیرقابل تحملی است که تنها می‌توانیم آن را محکوم کنیم.»

وی همچنین کشور‌هایی که از حملات حماس استقبال کرده‌اند را محکوم کرد.

وی گفت که تمجید ایران از حمله حماس غیر قابل قبول است و فرانسه به دنبال این است تا مشخص کند آیا ایران مستقیما در این حمله دخالت داشته است یا خیر.

وی تاکید کرد من هیچ اظهار نظری درباره دخالت مستقیم ایران نمی‌کنم و مدرک رسمی برای آن نداریم، اما واضح است که اظهارات عمومی مقامات ایرانی غیرقابل قبول است و این احتمال وجود دارد که به حماس پیشنهاد کمک داده شده باشد.  اما تا زمانی که اطلاعات ثابت نشود در این مورد مراقب خواهیم بود.»

بورل از وزرای خارجه فلسطین و اسرائیل برای حضور در جلسه اضطراری اتحادیه اروپا دعوت کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که از وزرای خارجه اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین برای شرکت در جلسه اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا دعوت کرده است.

وی در مطلبی در توییتر گفت: «من از الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل دعوت کرده‌ام به نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا که امروز بعد از ظهر تشکیل می‌شود بپیوندد.»

وی همچنین گفت که از ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین برای ارائه دیدگاه‌های این تشکیلات در این جلسه دعوت کرده است.

شمار فرانسوی‌های کشته شده به چهار نفر رسید

طبق جدیدترین گزارش وزارت امور خارجه فرانسه چهار شهروند این کشور در حمله حماس به اسرائیل کشته شدند.

این نهاد در بیانیه‌ای گفت: «فرانسه از مرگ غم انگیز دو شهروند فرانسوی دیگر ابراز تاسف می‌کند که تعداد قربانیان فرانسوی حملات تروریستی انجام شده از سوی حماس را به چهار نفر رساند.»

تعدادی از اتباع کشور‌های دیگر که برخی نیز دارای ملیت اسرائیلی بودند در این حمله کشته شدند.

وزارت خارجه فرانسه روز گذشته اعلام کرده بود که از سیزده فرانسوی که به احتمال زیاد ربوده شده‌اند خبری ندارند. این نهاد گفته است که یک کودک ۱۲ ساله نیز در بین مفقودان است. 

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: محاصره‌هایی که جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد ممنوع است

فولکر ترک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد محاصره‌هایی که جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است.

وی روز سه‌شنبه گفت که عملیات هوایی اسرائیل منجر به تخریب ساختمان‌های مسکونی، مدارس و ساختمان‌های سازمان ملل در غزه شده و تلفات غیرنظامی را در پی داشته است.

وی تاکید کرد: «قوانین بین‌المللی بشردوستانه واضح است: تعهد به مراقبت مداوم برای در امان ماندن جمعیت غیرنظامی در طول حملات همچنان قابل اجرا است.»

زلنسکی: روسیه علاقمند به جنگ افروزی در خاورمیانه است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک پیام ویدئویی اعلام کرد: «ما اطلاعاتی داریم که به وضوح ثابت می‌کند روسیه علاقمند به جنگ افروزی در خاورمیانه است. یعنی ایجاد دور جدیدی از درد و رنج که باعث می‌شود وحدت جهانی از بین برود و شکاف‌ها و مناقشات تشدید گردد و به این ترتیب، به روسیه برای نابودی آزادی در اروپا کمک شود. به تبلیغات روس‌ها بنگرید که از آنچه روی داده به خود می‌بالند و دوستان ایرانیِ مسکو را ببینید که آشکارا دست یاری به سمت کسانی دراز می‌کنند که به اسرائیل حمله کردند. همه این‌ها نشان می‌دهد که تهدیدی بسیار بزرگتر از آن چیزی که جهان در حال حاضر از آن آگاه است، وجود دارد. جنگ‌های جهانی گذشته نیز با تجاوزات محلی آغاز شد.»

بیانیه مشترک فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، و ایالات متحده

متن این بیانیه بامداد سه‌شنبه در حساب توییتری امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه منتشر شد و ضمن انتقاد شدید از حماس، در آن آمده است: « هیچ توجیهی برای تروریسم وجود ندارد.»

بیانیه به این موضوع اشاره دارد که در این روز‌ها «جهان با وحشت شاهد کشتار خانواده‌ها در خانه‌هایشان، قتل‌عام بیش از ۲۰۰ جوان در حال لذت بردن از یک جشنواره موسیقی و ربودن زنان، کودکانی بود که اکنون به عنوان گروگان نگهداری می‌شوند. کشور‌های ما از اسرائیل در تلاش‌هایش برای دفاع از خود و مردمش در برابر چنین جنایاتی حمایت خواهند کرد و ما تاکید می‌کنیم که در حال حاضر هیچ طرف متخاصم اسرائیل نیز نمی‌تواند از این حملات به نفع خود بهره‌برداری کند.»

بیانیه می‌افزاید: «همه ما آرمان‌های مشروع مردم فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم و از اقدامات برابر برقراری عدالت و آزادی هم برای اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها به طور یکسان حمایت می‌کنیم. اما اشتباه نکنید: حماس نماینده این آرزو‌ها نیست.»

بیانیه اینگونه پایان می‌یابد: «ما به عنوان دوستان مشترک اسرائیل همچنان متحد و هماهنگ خواهیم ماند تا اطمینان حاصل کنیم که اسرائیل قادر به دفاع از خود است و درنهایت نیز شرایط را برای اینکه منطقه‌ای آرام در خاورمیانه ایجاد شود، فراهم می‌کند.»

انتقاد سخنگوی دولت فرانسه از حزب ملانشون

اولیویه وران، سخنگوی دولت فرانسه روز سه‌شنبه به شدت از ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» که حمله حماس به استرائیل را نتیجه استعمار فلسطین توسط اسرائیل دانسته بود، انتقاد کرد و گفت که ملانشون «پر از نفرت است» که «استفاده از خشونت» در چنین رویدادی را مشروع می‌داند.

آقای وران که در تجمع حمایت از اسرائیل در شهر پاریس شرکت کرده بود، افزود که اکنون زمان بسیج همگان برای حمایت از اسرائیل و جامعه یهود است و نباید با طرح چنین سخنانی، مانع از همبستگی فرانسوی‌ها شد.

به گفته سخنگوی دولت، سخنان ملانشون بیانگر دیدگاه‌های کسی است که تصمیم گرفته استفاده از خشونت را «مشروع» جلوه دهد و یا دست‌کم آن را توجیه کند. 

حزب چپگرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» از روز شنبه هم از سوی قوه مجریه فرانسه و هم بسیاری از متحدان چپ خود، به دلیل مواضع مبهمش در قبال تحولات اسرائیل و گروه حماس مورد انتقاد قرار گرفته است.

اطلاع‌رسانی به خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی از امروز آغاز می‌شود

ارتش اسرائیل از امروز افسرانی را برای دیدار با بیش از ۱۰۰ خانواده اسرائیلی اعزام خواهد کرد تا به آن‌ها در این باره که بستگانشان در غزه در گروگان حماس هستند، اطلاع رسانی کنند.

این خبر را «اسکای نیوز» به نقل از تایمز اسرائیل منتشر کرد.

بسیاری از خانواده‌های اسرائیلی، پس از ناپدید شدن اعضای خانواده در جریان حمله روز شنبه نیرو‌های حماس، هنوز از سرنوشت آن‌ها بی‌خبرند.

شمار دقیق گروگان‌ها روشن نیست و گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد این تعداد را «بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر» اعلام کرده است.

گذرگاه «رفح» تنها راه فرار غیرنظامیان به مصر بسته شد

در حالی که ارتش اسرائیل روز گذشته با اشاره به اینکه «گذرگاه رفح هنوز باز است» از ساکنان غزه خواسته بود برای محافظت خود از خطر حملات هوایی، به مصر فرار کنند، بامداد سه‌شنبه اعلام شد که فعالیت این گذرگاه مرزی نیز مختل و درنهایت تعطیل شده است.

این هشدار در حالی داده شده که نیروی هوایی اسرائیل از شب گذشته تا امروز حدود ۲۰۰ هدف را در غزه بمباران کردند که منجر به کشته شدن نزدیک به ۷۰۰ فلسطینی شده است.

پیش از این سرهنگ ریچارد هخت، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته بود: «تا زمانی که گذرگاه رفح واقع در مرز غزه و مصر همچنان باز است، به هر کسی که می‌تواند توصیه می‌کنم از غزه بیرون برود.»

جسد ۱۵۰۰ شبه‌نظامی حماس در خاک اسرائیل پیدا شد

بنا بر اعلام یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل، اجساد ۱۵۰۰ شبه‌نظامی حماس در خاک اسرائیل پیدا شده است.

از زمان حمله نیرو‌های حماس در روز شنبه، درگیری‌های شدیدی میان آن‌ها و ارتش اسرائیل روی داده و هنوز روشن نیست که آیا رقم ۱۵۰۰ جسد شبه‌نظامیان، تلفاتی که قبلاً توسط مقامات فلسطینی گزارش شده بود را نیز شامل می‌شود یا خیر.

اسرائیل تخلیه شهرک‌های مجاور حصار مرزی را کامل کرد و اکنون به دنبال شبه‌نظامیان «پنهان شده» حماس است

نیرو‌های دفاعی اسرائیل (IDF) اعلام کرد که تخلیه مناطق مرزی نزدیک نوار غزه را با موفقیت به پایان رسانده و در حال جستجو برای یافتن هر شبه‌نظامی حماس است که ممکن است در داخل اسرائیل پنهان شده باشد.

در بیانیه بامداد سه‌شنبه ارتش آمده است که «تخلیه شهرک‌های مجاور حصار نوار غزه، به استثنای آن‌هایی که دارای موقعیت‌هایی ویژه و استثنایی هستند کامل شده است.»

همچنین در بیانیه نیروی هوایی اسرائیل آمده است: «ارتش اسرائیل در حال ایجاد سدی از تانک‌ها، هواپیما‌ها و شناور‌ها است تا از ورود یا خروج از نوار عزه جلوگیری کند.»

اسرائیل بار دیگر «کنترل کامل» بر حصار مرزی غزه را به دست آورد

ارتش اسرائیل می‌گوید بار دیگر کنترل حصار مرزی را به دست گرفته و طی ۲۴ ساعت گذشته نیز هیچ تلاش دیگری برای عبور از این حصار مرزی ثبت نشده است.

روز گذشته سخنگوی ارتش اعلام کرده بود که هنوز در هشت منطقه حصار مرزی، درگیری‌هایی میان نیرو‌های اسرائیلی و فلسطینی‌ها در جریان است. 

ارتش همزمان از تداوم حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه طی شب گذشته خبر داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین گفت که نیرو‌های دفاعی اسرائیل در حال مین‌گذاری بخش‌هایی از این حصار مرزی هستند که پیش از این در روز شنبه توسط جنگجویان حماس در هم شکسته شده بود.

هشدار ژنرال ارشد آمریکا به ایران: در این بحران دخالت نکنید

ژنرال چارلز براون، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در جریان سفرش به بروکسل، به ایران هشدار داد که در این بحران دخالت نکنند و گفت که نمی‌خواهد درگیری‌های غزه گسترش یابد.

رویترز به نقل از او نوشت: «ما می‌خواهیم این پیام بسیار قوی را ارسال کنیم که نمی خواهیم این درگیری گسترده شود و ایران باید این پیام را به روشنی دریافت کند.»

واشنگتن که هر سال ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌کند همچنین اعلام کرد که به زودی تجهیزات جدید دفاع هوایی، مهمات و سایر کمک‌های امنیتی را به این کشور خواهد فرستاد.

تماس افسران امنیتی اسرائیل با غیرنظامیان فلسطینی

خبرگزاری رویترز به نقل از شماری از فلسطینی‌های ساکن غزه گزارش داد که آن‌ها از افسران امنیتی اسرائیل تماس‌ها و پیام‌های صوتی دریافت کرده‌اند که می‌گویند مناطقی را عمدتاً در شمال و شرق غزه ترک کنند؛ زیرا ارتش اسرائیل به زودی در آنجا عملیات خود را آغاز خواهد کرد.

به همین دلیل تا کنون ده‌ها نفر در محله رمال (Remal) شهر غزه، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

سخنگوی حماس: در صورت ادامه حملات بدون هشدار اسرائیل، اسرا را می‌کشیم

سخنگوی شاخه نظامی حماس عصر دوشنبه اعلام کرد که در ازای هر کدام از بمباران‌های مناطق غیرنظامی غزه آنهم بدون هشدار قبلی، آن‌ها نیز یک اسیر غیرنظامی اسرائیلی را اعدام خواهند کرد.

ابوعبیده گفت که آن‌ها تا کنون طبق دستورات اسلام عمل کرده و اسرای اسرائیلی را سالم نگه داشته‌اند؛ اما با بمباران‌های شدید اسرائیل و کشتن غیرنظامیان داخل خانه‌هایشان در حملات هوایی بدون هشدار، به این سیاست پایان خواهند داد. 

او گفت که حماس به ازای هر بمباران خانه غیرنظامیان توسط اسرائیل بدون هشدار، یک اسیر اسرائیلی را اعدام می‌کند و تصاویر این اعدام را نیز پخش خواهد کرد.

اسرائیل هنوز به این تهدید واکنشی نشان نداده است.

نظر شما