شناسهٔ خبر: 62811148 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به شفقنا: گسترش همکاری های اقتصادی ایران و عربستان نیازمند گذشت زمان بیشتری است/ AFC درباره بازی سپاهان و الاتحاد رأی عادلانه صادر کند/ هر اقدامی علیه ایران با پاسخی ویرانگر مواجه می شود/ ارتباط دادن نقش ایران در عملیات حماس برای انحراف افکار عمومی است

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش شفقنا «درخصوص روند روابط تجاری، اقتصادی و گردشگری ایران و عربستان و در پاسخ به برخی از انتقادها درباره کند بودن این روند»، گفت: ما در مرحله آغازین دور جدید روابط سیاسی و همه جانبه ایران و عربستان قرار داریم. در نشست های دو جانبه موضوعات مختلفی مطرح شده و اتفاقا موضوع همکاری اقتصادی و تجاری و گسترش همکاری اقتصادی و تجاری میان دو کشور در آخرین نشست وزرای خارجه ایران و عربستان در نیویورک مورد توجه بوده و به ویژه موضوع از سرگیری فعالیت و برگزاری اجلاس های کمیسیون مشترک همکاری همکاری های اقتصادی دو کشور و همچنین تشکیل کمیته هماهنگی و پیگیری همکاری های اقتصادی دو کشور مورد اشاره وزیر امور خارجه کشور قرار گرفت که به طور متفاوت از سوی همتای عربستانی مورد حمایت قرار گرفت و طرف عربستانی هم این موضوع را مورد توجه و اهتمام قرار داد.

وی ادامه داد: حتی در همین چارچوب موضوع همکاری در زمینه سرمایه گذاری های مشترک مطرح شد و در این زمینه در گفت وگوها و مذاکرات اتفاق نظر وجود دارد بنابراین این موضوع هم در دستور کار پیگیری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض قرار دارد.

آقای کنعانی تأکید کرد: گفت وگوها در سطوح مختلف در حال انجام است و طبیعتاً ما در حوزه همکاری های اقتصادی برای برداشتن گام های عملی نیاز به زمان و فرصت بیشتری داریم، اما مورد اهتمام و توجه جدی است و حتی در نشست وزیر خارجه کشور با ولیعهد عربستان سعودی این موضوع مورد توجه و تاکید هر دو طرف بوده است.

وی بیان کرد: امیدواریم همسو و همگام با پیشرفت همکاری های دو کشور در حوزه سیاسی، موضوعات اقتصادی هم پیش برود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگر شفقنا درباره آخرین تلاش ها و رایزنی های دستگاه دیپلماسی درخصوص بازی انجام نشده سپاهان و الاتحاد، گفت: این یک موضوع فوتبالی است و طبیعتاً باید در چارچوب خود مورد توجه قرار گیرد. AFC نیز همواره اصرار دارد که مسایل ورزشی در ساز و کارهای ورزشی دنبال شود و مورد مداخله یا تأثیرگذاری های سیاسی قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: طبیعتاً ما انتظار داریم که AFC در ارتباط با شکایتی که ایران از ناظر بازی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارایه کرده به طور حرفه ای عمل کند و در این زمینه نظر و رأی عادلانه خود را صادر کند. طبیعتاً با توجه به ماهیت ورزشی موضوع، این وظیفه فدراسیون فوتبال ایران است که این موضوع را با جدیت دنبال کند و از حقوق تیم ایرانی محافظت کند.

آقای کنعانی توضیح داد: تلاش دستگاه دیپلماسی و گفت‌وگوهایی که میان وزرای خارجه ایران و عربستان انجام شد در واقع در تلاش برای کمک به این امر بود که در چارچوب ورزشی این روند حل و فصل شود و طرف های ورزشی را تشویق کنند تا متناسب با روح حاکم بر فضای مناسبات سیاسی و فرهنگی دو کشور و به ویژه اینکه همکاری های ورزشی میان ایران و عربستان که اتفاقاً در مذاکرات میان دو وزیر خارجه قبلاً در چند مرحله مورد طرح و گفت وگو قرار گرفت و دو طرف در این موضوع اصرار و تاکید داشتند، متناسب با همین فضای سیاسی سازوکار ورزشی هم حرکت کنند و مسایل خود را حل و فصل کنند.

به گزارش خبرنگار شفقنا، ناصر کنعانی در نشست خبری که امروز برگزار شد، بیان کرد: اقدامات تحریک آمیزی که رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و علیه مقدسات اسلامی در سرزمین فلسطین، علیه قدس شریف و علیه مسجد الاقصی انجام داد، مورد توجه دولت ها و ملت ها است و حجم گسترده ای از حمایت افکار عمومی جهان را از ملت فلسطین و مقاومت شرافتمندانه ملت فلسطین علیه صهیونیست ها را شاهد هستیم.

هر اقدام احمقانه ای نسبت به جمهوری اسلامی با پاسخ ویرانگر مواجه خواهد شد

وی گفت: در عالی ترین سطح، رئیس جمهور و وزیر خارجه مواضع ایران را مطرح کردند و تحولات صحنه فلسطین مورد توجه جدی است و کشورهای اسلامی باید همت بیشتری کنند و از توانایی های سیاسی و معنوی خود استفاده بیشتری کنند.

وی بیان کرد: در تماس وزیر خارجه با همتای عراقی خود که عصر دیروز انجام شد آقای امیرعبداللهاین پیشنهاد برگزاری نشست فوق العاده نشست همکاری کشورهای اسلامی را مطرح کرد.

وی عنوان کرد: کسی که جمهوری اسلامی ایران را تهدید می کند باید بداند هر اقدام احمقانه ای نسبت به جمهوری اسلامی با پاسخ ویرانگر مواجه خواهد شد و اگر می توانند در همان صحنه فلسطین از خودشان در برابر مقاومت فلسطین دفاع کنند.

ارتباط دادن نقش ایران در عملیات فلسطین انحراف افکار عمومی است

آقای کنعانی گفت: نمی توان میان 75 سال جرم و جنایت و اشعالگری رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و آمریکا و انگلیس علیه ملت های منطقه داشته است تفکیک قائل شد و اقدام اخیر و عملیات انجام شده از سوی مقاومت فلسطین در پاسخ به اقدامات متعدد رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجد القصی انجام شده است.

وی ادامه داد: مقاومت فلسطین اعلام کرد که اعلامیه آمریکا مبنی بر گسیل ناو هواپیمابر در منطقه برای حمایت از اسرائیل منطقه نشان دهنده مشارکت عملی در حمله و تعرض به ملت فلسطی است.

وی توضیح داد: طرح مباحثی در ارتباط با نقش جمهوری اسلامی با هدف انحراف افکار عمومی و توجیه اقدامات احتمالی بعدی آنها که باید متوجه مسئولیت های خودشان در استمرار تعرض رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین باشد.

در قبال شهروندان مهاجر افغانستانی متعهد هستیم

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص تحولات افغانستان و احتمال ورود مهاجران بیشتر به ایران، گفت: بحرانی که مردم افغانستان با آن مواجه شده اند حاصل 45 سال تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران شرایط مردم افغانستان را درک می کند و خود را در قبال شهروندان افغانستانی مسئول می داند و نمی تواند بی تفاوت باشد.‌

وی عنوان کرد: اخلاقا و از منظر انسانی متعهد هستیم در عین حال ضمن اهتمام به وضعیت استقرار ، مسائل امنیتی را هم مد نظر قرار می دهیم اما برخی اقدامات هدفمند و جهت دهی شده برای بحران آفرینی با استفاده از ایجاد موج رسانه ای و در فضای مجازی است و طرف هایی سعی می کنند که روابط دوطرف را مخدوش کنند.

آقای کنعانی بیان کرد: زلزله افعانستان حادثه تلخ و جانگدازی است و هلال احمر ایران به کمک افغانستان شتافت و امیدوارم بتوانیم بیشترین کمک ها را به مردم زلزله افغانستان داشته باشیم.

وی در خصوص برگزاری رزمایش مشترک ایران و آذربایجان در دریای خزر نیز افزود: جزییاتی در این ارتباط ندارم، در چارچوب همکاری های مشترک دو کشور سازوکارهایی قبلاً وجود داشته است. در بُعد همکاری های نظامی نشست‌های خوب و سازنده ای داشتیم. اگر نیاز باشد ستاد کل نیروهای مسلح توضیحاتی بیشتری خواهند داد.

هشدار ایران به عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی

وی در خصوص سفر مقام آذربایجانی به ایران بیان کرد: این سفر در استمرار پیگیری‌های دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و تحولات اخیری بود که در حوزه قفقاز شاهد بودیم. گفتگوهای خوبی صورت گرفت و طرف آذربایجانی دیدگاه‌های خودش را بیان کرد. ایران آمادگی دارد به کشورهای آذربایجان و ارمنستان کمک کند و دیدگاه های خودش را بیان کرده است.

آقای کنعانی ادامه داد: اتفاق نظر میان دو طرف وجود دارد که در چهارچوب گفتگوهای انجام شده و در ادامه مسیر خوب بین دو کشور انشاالله بتواند سفارت آذربایجان هم فعالیت خودش را از سر بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات صهیونیست‌ها در منطقه قفقاز هم بیان داشت: دیدگاه ما روشن است، معتقدیم که وجود رژیم صهیونیستی در هیچ منطقه‌ای امنیت ساز نیست. رژیم صهیونیستی منافع خود را در ایجاد بی ثباتی و ناامنی در کشورهای اسلامی دنبال می کند. این موضع صریحی است که ما در نشست های دو و چندجانبه هم اظهار داشتیم و به ویژه کشورهایی که متاسفانه بدون توجه وضعیت متزلزل رژیم اقدام به ایجاد روابط کردند.

وی در خصوص گفته‌های مسئول سیاست خارجی اروپا در بحث عدم اجرای توافق برجام توسط ایران گفت: برجام توافقی چندجانبه است و همه متعهد به اجرای توافقات هستند و باید همه تعهدات خود را انجام دهند. آنکه از انجام تعهدات خود شانه خالی کرده نه ایران بلکه آمریکا و دیگر اعضای اروپایی بوده‌اند

آقای کنعانی در خصوص عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عرب منطقه هم گفت: ما اساسا با همه مقامات کشورهای اسلامی و منطقه‌ای که گفتگو داریم در خصوص حمایت از فلسطین به صورت دائم صحبت داریم و مقامات ایرانی در خصوص خطرهای عادی سازی با رژیم صهیونیستی به کشورهای دوست و مسلمان هشدارهای لازم را داریم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد زمان سفر رییس‌جمهور ایران به ترکیه اظهار کرد: تا آن جا که اطلاع دارم هنوز تاریخ قطعی برای انجام این سفر که روی اصل آن توافق وجود دارد، تعیین نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که طبق برخی از اخبار  قرار بود در ماه جاری، دور جدیدی از مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا  در عمان برگزار شد. آیا این نشست برگزار خواهد شد؟ گفت: اطلاعی از تاریخ تعیین شده‌ای برای برگزاری جلسه مذاکره غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده در عمان ندارم.

وی با بیان این که  امروز اطلاعات جدیدی در مورد این موضوع ندارم، گفت: مسیر دیپلماسی کما فی‌السابق باز است و مذاکرات می‌تواند به صورت غیرمستقیم یا از طریق واسطه‌ها انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنیندر پاسخ به این سوال که برخی از مقامات غربی و آمریکایی مدعی شده اند که ایران پول‌های اخیر آزاده شده را صرف انجام عملیات طوفان‌الاقصی کرده است، گفت: ما توجهی به این اظهارنظرها نمی‌کنیم، آنها خودشان در این ارتباط مسائلی را مطرح کردند و خودشان هم جواب خودشان را دادند.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاراندر پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا جمهوری اسلامی ایران در تماس‌هایی که با کشورهای اسلامی داشته است با توجه به افزایش آمار شهدای حملات اسراییل به غزه به خصوص زنان و کودکان، بحث تلاش برای برقراری آتش‌بس در غزه را هم پیگیری می‌کند؟ گفت: این ملت فلسطین است که نسبت به وضع موجود، تصمیم و موضع می‌گیرد.

آقای کنعانی گفت: ما نقشی در تصمیم‌گیری به جای هیچ طرفی در منطقه از جمله ملت فلسطین نداریم و آنچه که به ما مربوط است این است که مقاومت مردم فلسطین را  مقاومت مشروعی میدانیم  و جای متجاوز و اشغالگر نمی‌تواند با ملتی که سرزمین و حقوقش غصب شده، عوض شود.

وی گفت: در مورد رایزنی با کشورهای اسلامی تلاش ما این است که کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان در موضع حمایت از حقوق شناخته شده ملت فلسطین قرار بگیرند.

وی با بیان این که ما هیچ موجودیت و حقی برای رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم غاصب قائل نیستیم، تاکید کرد: همه تلاش‌های ما دایر بر تقویت حمایت کشورهای اسلامی از حقوق حقه ملت فلسطین است .

همکاری کریدوری تهران و باکو

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص همکاری ایران و آذربایجان در خصوص عبور کریدور آذربایجان از ایران اظهارداشت: این موضوع جدیدی نیست، ایران در طول ۳۴ سال گذشته برای همکاری با آذربایجان کریدور خودش را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار داده است.

وی ادامه داد: در همین چارچوب همکاری ها هم ادامه دارد اما با توجه به شرایط جدید منطقه امکان برقراری همکاری جدید متناسب با جغرافیای جدید هم وجود دارد و طرف آذربایجانی هم درخواست همکاری با ایران را مطرح کرده و مورد استقبال ایران قرار گرفته است.

وی بیان کرد: سفر آقای بذرپاش و افتتاحیه پل جدید در همان چارچوب و استمرار همکاری ایران و آذربایجان و کریدور ارتباطی است. ما اساساً از بحث همکاری های حوزه ترانزیت و کریدورهای منطقه حمایت می کنیم اما تاکید کردیم که کریدورها باید ناظر به احترام حاکمیت کشورها و قوانین بین المللی صورت بگیرد.

وی افزود: در چارچوب سفر هم موضوعات مختلفی مورد گفتگو قرار گرفت. در خصوص موضوعات دوجانبه هم آقای بذرپاش با همتای خود گفتگوهای خوبی انجام دادند. همچنین دیدار خوبی با آقای علی اف انجام شد و موضوعات مختلف در سطوح مختلف انجام شد.

وی گفت: درباره اهانت به قرآن کریم گفت: در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک موضوع اهانت به قرآن کریم مورد توجه جدی وزیر امور خارجه در گفتگوهای انجام شده با همتایان خودشان بوده و در این زمینه با همتایان اروپایی هم دیدگاه ها بیان شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: قرآن کریم تحت هیچ شرایطی نباید مورد تعدی قرار گیرد. چنین جسارت هایی قابل توجیه نیست.

برجام توافقی چند جانبه است

وی درپاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با موضوع برجام و همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه سه کشور اروپایی عضو برجام برخی از موضوعات برجامی مورد اختلاف بین ایران و این سه کشور اروپایی را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع داده‌اند  و این که گفته می‌شود این اقدام به نوعی شروع استفاده از  مکانیسم ماشه است، گفت: برجام توافقی چند جانبه است و همه اعضای برجام باید متعهد به انجام مسئولیت های خود باشند و اگر تعهد و مسئولیتی وجود دارد که وجود دارد، متوجه همه اعضا است.

آقای کنعانی گفت: همگان می‌دانند که چه طرف‌هایی به تعهدات خود عمل نکردند و در واقع این آمریکا و شرکای اروپایی آن بودند که به تعهدات خود در زمینه برجام عمل نکردند و توپ در زمین آنها است. در ارتباط با کمیسیون مشترک برجام، اطلاعات به روز شده ندارم.

نظر شما