شناسهٔ خبر: 62804839 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه پیام‌ما | لینک خبر

صهیونیست‌ها در پاسخ به عملیات «طوفان الاقصی» حمله به نوار غزه را آغاز کردند نخست وزیر رژیم صهیونیستی بدون اطلاع دولت و کابینه امنیتی «بند جنگ» را فعال کرد روزنامه هاآرتص: «مفهوم اسرائیل» در حال سقوط است

تقلای نتانیاهو با «بند جنگ»

|پیام ما| «سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل کاملاً غافلگیر شدند» این را روزنامهٔ «هاآرتص» پس از حملهٔ بی‌سابقهٔ «طوفان الاقصی» از سوی حماس نوشت. حمله‌ای که تا بعد از ظهر دیروز، دستکم ۶۰۰ نفر از جمله ۴۴ نظامی را در سرزمین‌های اشغالی به کام مرگ فرستاد. از آن‌سو، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز یکشنبه اعلام جنگ کرد و نظامیان این رژیم حمله زمینی و هوایی به نوار غزه و کرانهٔ باختری را آغاز کردند. منابع فلسطینی تا بعد از ظهر دیروز شمار جانباختگان فلسطینی بر اثر حمله هوایی به غزه را دست‌کم ۳۱۳ نفر از جمله ۲۰ کودک اعلام کردند و هفت نفر نیز در کرانه باختری جان خود را از دست دادند.

صاحب‌خبر -

 

یک روز پس از پایان هفتهٔ ناآرام در سرزمین‌های اشغالی که با غافلگیری رژیم صهیونیستی همراه بود، روز گذشته نتانیاهو اعلام کرد که این رژیم در جنگ است و ارتش را برای حمله به نوار غزه و کرانه باختری اعزام کرد. شبکه عبری زبان «کان» از تصمیم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون اطلاع دولت و کابینه امنیتی و فعال کردن «بند جنگ» خبر داد و اعلام کرد که نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اتخاذ تصمیمی جنجالی اعضای دولت و کابینه امنیتی این رژیم را دور زد.
شاخه نظامی حماس عملیات طوفان الاقصی را با شلیک ۵۰۰۰ موشک از نوار غزه آغاز کرد. رزمندگان فلسطینی هم طی عملیات فلسطینی وارد تعدادی از شهرک‌های اطراف غزه شده و با نیروهای صهیونیستی جنگیده و پس از تسلط بر خودروهای نظامی رژیم صهیونیستی، تعداد زیادی از نظامیان را کشته و زخمی و چند تن دیگر را به اسارت گرفتند. روزنامه «گاردین» به نقل از رسانه‌های عبری اعلام کرده که تعداد تلفات اسرائیلی‌ها به ۶۰۰ تن و تعداد مجروحان به بیش از ۲۰۰۰ تن افزایش پیدا کرده است.
دیروز همچنین شبکه خبری عربی‌زبان «روسیا الیوم» که از مسکو در روسیه هدایت می‌شود نیز بیانیه‌ای از حماس را منتشر کرد و از مردم فلسطین خواست برای حمایت از مسجدالاقصی، دفاع از سرزمین و مقدسات فلسطین و برای همبستگی با غزه در همهٔ میادین و محورها بسیج شوند و با نیروهای صهیونیست و شهرک‌نشینان در سراسر فلسطین اشغالی مقابله کنند.

صهیونیست‌ها تبادل آتش کوتاهی نیز با حزب‌الله لبنان داشتند و همین موضوع، وحشت از گسترده‌تر شدن درگیری را میان اسرائیلی‌ها تشدید کرد

حماس در این بیانیه از ملت فلسطین خواست، جاده‌ها را به روی شهرک نشینان ببندند و از رزمندگان انقلابی در گردان‌های القسام، سرایا القدس، گردان‌های شهدای الاقصی و همه رزمندگان خواست به درگیری ادامه دهند و رژیم صهیونیستی و شبه نظامیان شهرک‌نشین را در سراسر فلسطین اشغالی هدف بگیرند.
حماس هم‌چنین خواستار آغاز فعالیت‌های گسترده در ساعت شش عصر روز یکشنبه در تمامی شهرهای کرانه باختری و نقاط تماس با ارتش رژیم صهیونیستی شد.
همچنین صهیونیست‌ها تبادل آتش کوتاهی نیز با حزب‌الله لبنان داشتند و همین موضوع، وحشت از گسترده‌تر شدن درگیری را میان اسرائیلی‌ها تشدید کرد. به گزارش وب‌سایت «النشره»، فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان‌های نظامی رژیم صهیونیستی با توپخانه و تانک شهرک‌های شبعا، حلتا، کفرشوبا و الهباریه در جنوب لبنان را هدف قرار دادند. این حملات بعد از شلیک راکت‌ها و موشک‌هایی از یکی از مناطق جنوب لبنان به سمت پایگاه‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفت.
بنا بر اعلام ارتش لبنان، این حملات به زخمی شدن تعدادی از شهروندان لبنانی منجر شده است.
اگرچه «انتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در نخستین واکنش به جنگ در سرزمین‌هاش اشغالی خواستار «انجام تمام تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از آتش‌افروزی گسترده‌تر» شد، اما ظاهراً دامنهٔ درگیری‌ها فراتر از فلسطین اشغالی و نوار غزه رفته است. گاردین گزارش کرده که روز گذشته در مصر، یک افسر پلیس دو گردشگر اسرائیلی و یک مصری را در یک مکان توریستی در اسکندریه به ضرب گلوله کشت که منابع خبری این واقعه را متأثر از وقایع دو روز اخیر می‌دانند.
اما کیلومترها دورتر از محل درگیری و در خاک ایالات متحده، حمله بی‌سابقهٔ شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل باعث شد رقبای رئیس‌جمهوری امریکا باردیگر سعی کردند موضوع آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران را به اقدامات حماس نسبت دهند.
«ریک اسکات» سناتور جمهوری‌خواه ادعا کرده بود: «جو بایدن به ایران تعظیم کرد و شش میلیارد دلار به این حکومت که هر روز برای نابودی اسرائیل نقشه می‌کرد، کمک و با این کار این حمله را تامین مالی کرد. در حالی که بایدن سکوت کرده است، مماشات او با ایران و تروریست‌های حماس در آژیرهای خطر در اسرائیل به گوش می‌رسد.» اما کاخ سفید در پاسخ، این ادعا را «شرم‌آور» خواند.
«آدرین واتسون»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت: «اکنون زمان انتشار اطلاعات نادرست نیست. حتی یک سنت از این دارایی‌های آزاد شده ایران هزینه نشده است و وقتی هزینه شود، فقط می‌توان آن را برای اموری مانند خرید غذا و دارو هزینه کرد. این دارایی‌ها مطلقاً هیچ ارتباطی با حملات وحشتناک امروز ندارند و اکنون زمان انتشار اطلاعات نادرست نیست.»
حمله روز شنبه حماس که با حمایت سایر گروه‌های مقاومت همراه بود، وحشت را به‌جان صهیونیست‌ها انداخته است به شکلی که هاآرتص نوشته است که «مفهوم اسرائیل» در حال سقوط است: «مشکل اینجاست که اسرائیل از یک بحران داخلی بی‌سابقه که در آن رفتار افراطی و جنون‌آمیز کابینه دستورکار را دیکته کرده و در چارچوب آن کابینه بر همه چیزهای اشتباه تمرکز کرده است، وارد این جریان می‌شود. این امر سطوح بالا را از مسئولیت مدنی مبرا نمی‌کند، اما قطعا عملکرد تل‌آویو را در روزهای سخت پیش‌رو سخت‌تر خواهد کرد.»

نظر شما