شناسهٔ خبر: 62803983 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

پیش بینی قیمت دلار 17 مهر 1402 / آتش‌بازی دلار در ناآرامی منطقه

قیمت دلار در پی افزایش تنش در منطقه، خطوط مقاومت را در هم شکست و امروز بیش از هزار تومان گران شد. معامله‌گران بازار ارز روند عرضه و تقاضا را نیز متناسب با افت و خیزهای امروز، در نوسان اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار امروز رشد شارپی هزار و ۳۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۷۵۰ تومان به کار خود پایان داد. این اسکناس همزمان با بازگشایی بازارها روند شارپی بیشتری داشت و با کانال ۵۲ هزار تومانی نیز ورود کرد، اما در میانه معاملات روند قیمت‌ها در بازارهای مالی کمی تعدیل شد و دلار به کانال ۵۱ هزار تومانی برگشت.

بررسی بازار ارز حکایت از حجم بالای خرید در ساعات نخست بازار طی روز جاری را داشت اما در همزمان با تعدیل قیمت‌ها خریداران جای خود را به فروشنده‌ها دادند و مقدار عرضه بالا رفت.

برخلاف شایعاتی مبنی بر برخی ناآرامی‌ها در بازار امروز، معامله‌گران مدعی بودند که بازار آرام بود اما روند دادوستد در بازار ارز برخلاف روزهای گذشته داغ بود.

فروکش کردن بُعد روانی جنگ، قیمت دلار را تعدیل می‌کند؟

اخبار متعدد دو روز گذشته در حالی روانه بازار ارز شد که مهمترین آنها یعنی بالا گرفتن تنش‌های میان اسرائیل و فلسطین توانست بیشترین اثر را در بازارهای مالی در داخل کشور بگذارد.برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند روند قیمت‌ها بعد از مدتی به دلیل فروکش‌ کردن بُعد روانی جنگ درگرفته فروکش خواهد کرد.

عده‌ای نیز بازگشایی بازارهای جهانی را عامل مهمی در روند‌دهی به بازارهای مالی عنوان کردند. آنها می‌گویند بازارها منتظر باز شدن مارکت‌های جهانی در اولین روز کاری هستند تا تاثیر جنگ اخیر خاورمیانه را برقیمت‌ها ببینند. تحلیلگران اقتصادی احتمال زیاد می‌دهند انس جهانی و قیمت جهانی نفت به دلیل افزایش ریسک امشب( ساعت دو و نیم صبح به وقت تهران) با گپ باز شود.

علاوه بر اخبار مربوط به جنگ در گرفته موضوع بسته شدن بازار هرات به دلیل زلزله‌های پیاپی در افغانستان، محکومیت آمریکا به واریز خسارت ۴۳ میلیون دلاری به حساب ایران در پی نقض تعهدات دولت آمریکا مبنی بر ترتیب انتقال اقلام غیرنظامی ایران مطابق با بیانیه الجزایر از دیگر اخباری بود که مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. اما سیگنال ناامنی‌ در منطقه تقاضاهای جدید را وارد بازار ارز کرد.

مقاومت جدید قیمت دلار چقدر است؟

تحلیلگران بازارهای مالی محدوده ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومانی را خط مقاومت جدید قیمت دلار می‌دانند و قیمت ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومانی را خط حمایتی این اسکناس توصیف می کنند.

بررسی قیمت دلار از کف کانال ۴۹ هزار تومانی که دلار بیشترین نوسان قیمت را در این محدوده داشت، تا محدوده ۵۱ هزار و ۷۷۰ تومانی فعلی، با رشد ۵.۶۱ درصدی همراه بوده است. از همین رو، کارشناسان اقتصادی تاکید می‌کنند نوسانات ۱۰ درصدی قیمت طبیعی است. آنها ارزش ذاتی قیمت دلار را با توجه به رشد نقدینگی حدود ۷۰ هزار تومان می‌دانند و معتقدند هنور برای شکست سقف قبلی قیمت دلار زود است که شاهد پیک دوم رشد شارپی این اسکناس باشیم.

در روز جاری قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز افزایشی شد. دلار هرات در بازار پشت‌خطی دو هزار و ۲۵۰ تومان رشد داشت و با قیمت ۵۲ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه نیز با قیمت ۵۲ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش رسید. در روز جاری درهم امارات افزایش ۶۶۰ تومانی داشت و با قیمت ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد.
گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید. 

نظر شما