شناسهٔ خبر: 62798802 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«پاراگلایدرها»، ابزار تهاجمی غافلگیرکننده مقاومت فلسطین؛ چگونه از گنبد آهنین عبور کردند؟

صاحب‌خبر -

شفقنا-استفاده گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس از پاراگلایدرها در هجوم گسترده خود تحت عنوان «طوفان الاقصی» مایه غافلگیری بزرگ اسرائیلی‌ها شد.

به گزارش شفقنا، العربی الجدید نوشت: گردان‌های القسام برای انجام عملیات هلی‌برن در پشت خطوط ارتش اسرائیل در شهرک‌های نزدیک به غزه از پاراگلایدرها استفاده کردند اما این نخستین باری نیست که نیروهای مقاومت از پاراگلایدرها در حمله به اسرائیل استفاده می‌کنند، در 25 نوامبر سال 1987 میلادی هم دو نیروی جبهه مردمی آزادی‌بخش فلسطین توانستند با این وسیله از لبنان پرواز کرده و در اطراف یکی از مواضع نظامی اسرائیلی در شمال فلسطین فرود آیند و شش سرباز صهیونیست را کشته و دو نفر را زخمی کنند.

گردان‌های القسام روز گذشته از وجود «یگان پارگلایدری» خود خبر دادند و افزودند: نام آن را «یگان هوایی شاهین» گذاشته‌اند و در ویدئویی که منتشر کردند، صحنه‌هایی از عملیات برخاستن پاراگلایدرها برای نفوذ به شهرک‌های اسرائیلی را به نمایش گذاشتند.

ناکامی سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل در رهگیری پاراگلایدرها پیش از رسیدن به اهداف، به این دلیل است که این سامانه‌ها به ‌ویژه گنبد آهنین که آتشبارهای آن در مجاورت نوار غزه متمرکز شده‌اند، توان شلیک و انهدام این پرنده‌ها را ندارند زیرا در ارتفاعات پایین پرواز می‌کنند.

سامانه‌های گنبد آهنین پیش از این نیز در رهگیری پهپادهای پرتاب شده توسط جنبش حماس و حزب‌الله به دلیل پرواز در ارتفاع پایین ناکام مانده بود، امری که مستلزم مداخله نیروی هوایی اسرائیل یا سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته‌تری نظیر «حیتس» است اما اکنون پاراگلایدرها در ارتفاع پایین‌تر از پهپادها پرواز می‌کنند.

در عین حال، این پاراگلایدرها پس از شلیک گسترده موشک‌های گردان‌های القسام به سمت شهرک‌ها، به پرواز درآمدند؛ امری که باعث افزایش فشار بر سامانه گنبد آهنین و در نتیجه کاهش توانایی آن در رهگیری گلایدرها شد.

استفاده از پاراگلایدر برای انجام عملیات نفوذ به عنوان جایگزینی برای تونل‌های حفر شده توسط گردان‌های القسام بود که در طول جنگ 2014 به طور گسترده از آنها برای انجام عملیات نفوذ در عمق اسرائیل استفاده شد.

اسرائیل پس از راه‌اندازی سیستم موانع فیزیکی در امتداد مرزها که چندین میلیارد دلار برای خزانه‌داری این رژیم آب خورد، تقریباً توانست خطر تونل‌های تهاجمی را از بین ببرد.

استفاده از پاراگلایدر از سوی گردان‌های القسام حاکی از شکست بزرگ اطلاعاتی اسرائیل است، زیرا تمام برآوردهای ارائه شده توسط اطلاعات اسرائیل در مورد توانایی‌های جنبش حماس قبل از انجام حمله دیروز شنبه، نشان دهنده چالش و خطر از سوی پاراگلایدرها نبود.

علاوه بر این، موفقیت گردان‌های القسام در انجام عملیات نفوذ از دریا با قایق‌ها نیز غافلگیری بزرگی بود. اگرچه یگان «تکاوران دریایی» وابسته به گردان‌های القسام در جنگ 2014 میلادی عملیاتی تحت عنوان «قورباغه‌های انسانی» انجام دادند اما ارتش اسرائیل پس از پایان جنگ از توسعه سیستم‌های فن‌آوری دفاعی خبر داد که درباره عملیات نفوذ زیر آب هشدار می‌دهد.

موضوع شگفت‌انگیز این بود که گردان‌های القسام توانستند از طریق قایق‌هایی که بر روی آب در حال حرکت بودند، نفوذ کنند و ارتش اسرائیل حرکت آن را رصد نکرد.

متن این گزارش در العربی الجدید

نظر شما