شناسهٔ خبر: 62788990 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

«طوفان الاقصی»؛از زمین و هوا

اهدافی که گویا حماس در این حمله دنبال می‌کند، ایجاد وضعیت تنش‌آلود گسترده‌ای است که طرح عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان را با توجه به پیامدهای گسترده آن برای فلسطینی‌ها با چالش جدی مواجه کند.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل: نفوذ آن هم در روز روشن به مراکز نظامی اسرائیل،به اسارت در اوردن ژنرال فرماندهی منطقه غزه ارتش صهیونیستی از رختخوابش، پرواز با پاراگلایدر در آسمان شهرک‌های صهیونیست‌نشین، استفاده گسترده از  پنج هزار موشک‌در ۳۰ دقیقه بدون مزاحمت گنبد به اصلاح آهنین،هدف قراردادن دومین نیروگاه برق اسرائیل، گرفتن تلفات سنگین و بی‌سابقه از اشغال‌گران و به اسارات گرفتن شمار زیادی از آنان، حضور بدون معارض نیروهای مقاومت در خیابان‌های سدیروت و ورود به برخی خانه‌ها و...

به گزارش بولتن نیوز، از جمله مواردی است که بر بی‌سابقه بودن عملیات همه‌جانبه و پیچیده «طوفان الاقصی» صحه می‌گذارد.عملیات بی‌سابقه ای که  نشان داد رژیم جعلی صهیونیستی برخلاف ادعاهای مکرر در خصوص تسلط اطلاعاتی و امنیتی بر جریان مقاومت، حتی توان پیش‌بینی  احتمال عملیات مقاومت را ندارد و این‌گونه با غافل‌گیر شدن در مقابل چشم جهانیان مفتضح می‌شود.. از حیث زمانی نیز عملیات ترکیبی نیروهای مقاومت حماس قابل تامل است. این حملات در سالگرد جنگ اکتبر ۱۹۷۳ اتفاق افتاد . جنگی که مصر سادات و سوریه حافظ اسد آغاز کردند و پیروزی هایی هم بدست آوردند.از  این جنگ در بین مردم عرب به عنوان اولین پیروزی کشورهای عربی یاد می‌شود. از این رو، این عملیات دلالت‌های تاریخی خاص خود را هم به همراه دارد. کما این که این حمله هر چند نام "طوفان الاقصی" به خود گرفته است، اما به نظر می‌رسد اهداف آن فراتر از تحولات مسجد الاقصی و واکنش به آن باشد.

اهدافی که گویا حماس در این حمله دنبال می‌کند، ایجاد وضعیت تنش‌آلود گسترده‌ای است که طرح عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان را با توجه به پیامدهای گسترده آن برای فلسطینی‌ها با چالش جدی مواجه کند. در بیانیه حزب‌الله لبنان نیز به صراحت اشاره شد که عملیات اخیر پیامی به عادی‌سازان است. در واقع محور مقاومت با توجه به تلاش رژیم صهیونیستی برای گسترش عمق استراتژیک خود، ایجاد کانون‌های شرارت در اطراف مرزهای ایران و معامله سه جانبه با آمریکا و عربستان سعودی برای تغییر ترتیبات امنیتی منطقه، انتقال جنگ سنگین به درون توسط ضعیف‌ترین عضو محور مقاومت و پیروزی سریع در آن و بی‌اعتبارسازی آمریکا و رژیم صهیونیستی با هدف تثبیت ترتیبات امنیتی جدید در منطقه را در دستور کار قرار داد.در همین حال هم دست زدن غزه به چنین حملاتی خود گویای این واقعیت نیز هست که پنج جنگ قبلی با اسرائیل تا کنون نتیجه خاصی در جهت تضعیف نوار غزه تحت کنترل حماس نداشته است و توانمندی‌های نظامی آن‌ها نسبت به قبل در این منطقه محاصره شده افزایش چشمگیری یافته است.افزون بر این این عملیات نشان داد که  اگر سال ۲۰۰۶ اسرائیل زمینی به غزه حمله میکند، حالا مقاومت زمینی  به اراضی اشغالی ورود می‌کند .همچنین تحولات جاری برآیندی مهم در سپهر سیاست در خود فلسطین در جهت بالا بردن وزنه حماس و گفتمان آن در مقابل حکومت خودگردان و فتح خواهد داشت.

واکنش های غربی به تشدید جنگ در فلسطین اشغالی نیز می تواند با تحریک ناسیونالیسم عربی و وحدت اسلامی پیامدهای سیاسی و میدانی فزاینده داشته باشد. «جو بایدن» که تلاش می کرد با به سرانجام رساندن مذاکرات عربستان و اسرائیل برگ برنده ای برای خود در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری درست کند، با انتخاب های دشواری روبرو خواهدشد. اگر کاخ سفید به مانند همیشه حمایت همه جانبه را متوجه تل آویو کند، با دلسردی و احتیاط بیش از پیش متحدان عربی در خاورمیانه روبرو خواهد شد و اگر مواضع مصالحه جویانه اتخاذ کند متهم به اعطای امتیاز به اعراب می شود.اما مهم مرحله بعدی ودورنمای این نبرد است. سوال این است که آیا نیروهای مقاومت قصد ماندن در شهرک‌ها و جنگیدن بر روی زمین را دارند یا به نوار غزه برخواهند گشت تا با موشک و استفاده از اسرا جنگ را مدیریت کنند. باید پذیرفت که تا بدینجا، مقاومت غزه وارد مرحله و فاز جدیدی شده است. بدون شک دولت راستگرا و افراطی صهیونیستی با تمام توانش پاسخ خواهد دادگرچه  احتمال حمله زمینی گسترده به غزه فعلا دور از ذهن است. صرف نظر از نوع واکنش دولت نتانیاهو که موانع زیادی فراروی خود برای توسعه کمی و کیفی دامنه آن می‌بیند، حملات فلسطینی وضعیت داخلی او را وخیم‌تر می‌کند و او را در تنگنای بیشتر در مقابل جریان اپوزیسیون اسرائیلی قرار خواهد داد.در این میان،تغییر دولت در سرزمین های اشغالی ،تغییر  تمام مسئولان با درجه بالا و دسترسی بالا در شاباک  ، تسویه حساب و بازنشستگی مقامات مسئولِ ارتش صهیونیستی در غزه‌ی محصور  و...از جمله تبعات عملیات طوفان قدس می تواند باشد.اما نکته مهمتر تثبیت معادله پاسخ متقابل است.نخست وزیر اسبق صهیونیست ها نفتالی بنت که راهبرد "مرگ با هزار ضربه چاقو" را برای ایران و مقاومت طرح ریزی و تا حدودی به اجرا درآورد حال میوه‌ی آن را با "مرگ با نیش هزاران زنبور" در خاک فلسطین اشغالی برداشت کرد و این ننگ تا مادامی که این غده سرطانی تنفس مصنوعی داشته باشد بر پیشانی آنها و جامعه‌ی اطلاعاتی جهانی حامی آنها خواهد ماند.

نظر شما