شناسهٔ خبر: 62785712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

حمله گسترده و بی‌سابقه زمینی و راکتی حماس و واکنش اسرائیل

آتش جنگ روشن شد

بامداد روز گذشته گروه حماس با شلیک هزاران راکت به سمت اسرائیل و ورود ده‌ها فرد مسلح به شهرک‌های اسرائیلی نزدیک به مرز با نوار غزه، توانستند از مرزهای مستحکم ‌اسرائیل عبور کنند. این حملات غافلگیرانه در حالی رخ می‌دهد که اسرائیل تعطیلات خود را سپری می‌کند.

صاحب‌خبر -

بامداد روز گذشته گروه حماس با شلیک هزاران راکت به سمت اسرائیل و ورود ده‌ها فرد مسلح به شهرک‌های اسرائیلی نزدیک به مرز با نوار غزه، توانستند از مرزهای مستحکم ‌اسرائیل عبور کنند. این حملات غافلگیرانه در حالی رخ می‌دهد که اسرائیل تعطیلات خود را سپری می‌کند. در سال‌های اخیر چنین حمله‌ای به ‌اسرائیل به این میزان گستردگی بی‌سابقه بوده است و به همین دلیل برخی رسانه‌ها به این حملات غیرمنتظره لقب «11 سپتامبر اسرائیل» داده‌اند. گروه فلسطینی حماس مسئولیت این حمله راکتی را بر عهده گرفت. «محمد الضیف»، فرمانده نظامی حماس، با انتشار پیامی ضبط‌شده از آغاز عملیات «توفان الاقصی» خبر داد و گفت که این گروه «مواضع، فرودگاه‌ها و مواضع نظامی دشمن را با پنج هزار راکت هدف قرار داده است». در پی این حملات راکتی صبحگاهی، به میلیون‌ها اسرائیلی دستور داده شد که در پناهگاه‌های امن در خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی خود بمانند. این حمله راکتی پس از فضای تنش‌آلود هفته‌های اخیر در امتداد مرز ناآرام سرزمین اشغالی با نوار غزه و همچنین درگیری‌های شدید در کرانه باختری اشغالی انجام شد. این حملات با پنجاهمین سالگرد جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳ نیز هم‌زمان است. رسانه‌های اسرائیل تعداد کشته‌شدگان در پی حمله غافلگیرکننده گروه حماس را حداقل صد نفر اعلام می‌کنند. بنا بر همین گزارش‌ها، بیش از ۹۰۰ اسرائیلی نیز مجروح شده‌اند. گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی گروه حماس، عملیات خود علیه اسرائیل را «توفان الاقصی» نام نهاده‌اند. در مقابل، ارتش اسرائیل در واکنش به پرتاب صدها راکت از نوار غزه، حملات هوایی به مواضع حماس را با عملیات «شمشیرهای آهنین» آغاز کرده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، بیش از دو‌هزار‌و 500 راکت به شهرهای مرکزی و جنوب اسرائیل پرتاب شده و شهر بیت‌المقدس نیز هدف قرار گرفته است. بنا بر گزارش‌ها، پرتاب‌های راکتی از چند نقطه مختلف نوار غزه انجام شده است. گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرده‌اند هدف از این عملیات «پایان‌دادن به همه جنایت‌های اشغالگری» است. گروه حماس از ۱۶ سال پیش تاکنون کنترل نوار غزه را در دست دارد. اسرائیل می‌گوید گروه حماس عملیاتی «ترکیبی» همراه با پرتاب راکت و نفوذ به داخل مناطق اشغالی را آغاز کرده است. تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد افراد مسلح حماس از طریق یک تونل مرزی موفق شده‌اند به شهرک‌های اسرائیلی نزدیک مرز با غزه نفوذ کنند. رسانه‌های وابسته به حماس تصاویری از به اسارت گرفتن اسرائیلی‌ها و انتقالشان به غزه را منتشر کرده‌اند.

پس از جلسه امنیتی کابینه در مقر نظامی ‌اسرائیل در تل‌آویو، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هشدار داد که حماس در حمله غافلگیرانه صبحگاهی خود به جنوب و مرکز اسرائیل مرتکب «اشتباه فاحشی» شده است. وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که گروه حماس جنگی را علیه اسرائیل آغاز کرده است که به گفته او «اسرائیل پیروز آن خواهد بود». ارتش ‌اسرائیل اعلام کرد ده‌ها فروند جنگنده اسرائیلی حملات هوایی به مواضع حماس در نوار غزه را آغاز کردند. وزارت بهداشت حماس اعلام کرد ۱۹۸ نفر در پی حملات اسرائیل به این باریکه شهید شدند. بنا بر همین گزارش، هزارو ۶۱۰ نفر نیز در نوار غزه مجروح شده‌اند.

ارتش ‌اسرائیل از حدود ساعت ۱۰ صبح روز گذشته به وقت محلی حملات هوایی به نوار غزه را آغاز کرد. بنا بر اعلام ستاد فرماندهی ارتش اسرائیل، ده‌ها جنگنده مواضع حماس در باریکه غزه را هدف گرفتند. تحلیلگران سیاسی در شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل از کاستی‌های نظامی و اطلاعاتی در جریان حملات روز گذشته انتقاد کرده‌اند. این در حالی است که به گفته آنها برنامه‌ریزی برای عملیات حماس احتمالا از چند ماه پیش آغاز شده بود.

حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل در حالی آغاز شد که توجه‌ها در منطقه خاورمیانه در هفته‌های گذشته به احتمال عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل معطوف شده بود. سفیر عربستان در اردن دو ماه پیش ضمن حفظ سمت به عنوان نماینده ریاض برای سرزمین‌های فلسطینی و کنسولگری بیت‌المقدس معرفی شده بود. او که از بستگان نزدیک محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان است، اخیرا به رام‌الله در کرانه باختری سفر کرد تا با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی دیدار کند. مقام‌های عربستان مدعی هستند عادی‌سازی روابط با ‌اسرائیل می‌تواند زندگی فلسطینی‌ها را «تسهیل» کند. از سوی دیگر، اسرائیل بهار امسال جنگی پنج‌روزه با گروه جهاد اسلامی در نوار غزه را تجربه کرده بود. ۳۴ فلسطینی در جریان این درگیری‌ها شهید شده بودند. این در حالی است که گروه حماس خود را از درگیری‌های چند ماه پیش دور نگه داشته بود.

هم‌زمان با این حملات، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند افراد مسلح حزب‌الله لبنان تلاش کردند تا از شمال وارد خاک اسرائیل شوند. بنا بر همین گزارش، اعضای گروه حزب‌الله لبنان با موتورسیکلت به مرز اسرائیل نزدیک شدند. طبق این گزارش، جنگجویان حزب‌الله لبنان با مقابله‌به‌مثل نیروهای اسرائیل روبه‌رو شدند.

‌حمایت حزب‌الله لبنان

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در واکنش به عملیات 

«توفان الاقصی» مقاومت فلسطین با تبریک این عملیات تأکید کرد که اسرائیل از اقدامات میدانی مقاومت درس عبرت بگیرد. به گزارش ایسنا، به نقل از العهد، حزب‌الله لبنان اعلام کرد: «این عملیات قهرمانانه پاسخی قاطع به تداوم جنایت‌های رژیم اشغالگر و تجاوز پیاپی به مقدسات و تأییدی بر این است که اراده ملت فلسطین و تفنگ مقاومت تنها گزینه مقابله با تجاوز و اشغالگری است. این عملیات همچنین حامل پیامی به جهان عرب، کشورهای اسلامی و جامعه جهانی به‌ویژه آنهایی است که به دنبال عادی‌سازی روابط با دشمن هستند و به آنها گوشزد می‌کند که مسئله فلسطین، مسئله‌ای جاودان و زنده است و تا زمان پیروزی و آزادی از بین نمی‌رود». حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرد: «فرماندهی مقاومت اسلامی در لبنان تحولات مهم فلسطینی و اوضاع میدانی را با اهتمام ویژه از نزدیک دنبال می‌کند و با رهبران مقاومت اسلامی در داخل و خارج مستقیما در تماس است و با یکدیگر رخدادها و سیر این عملیات را ارزیابی می‌کنیم و از کابینه اسرائیل می‌خواهیم از اقدامات مقاومت فلسطین در میدان مبارزه و جنگ درس عبرت بگیرند».

‌واکنش نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر ‌اسرائیل گفت: حماس حمله‌ای را به اسرائیل انجام داد و من دستور دادم که شهرک‌های اسرائیلی را پاک‌سازی کنند. من دستور به‌کارگیری نیروهای ذخیره را دادم. ما با قدرتی که دشمنان اسرائیل قبل از آن چنین قدرتی را ندیده باشند، پاسخ خواهیم داد. او گفت: ما در وضعیت جنگ هستیم، نه در عملیات نظامی یا یک دور درگیری. ما در جنگ هستیم. من از شهروندان می‌خواهم به دستورات گوش کنند. ما در این جنگ پیروز خواهیم شد. نتانیاهو پس از نشست اضطراری کابینه گفت: با رؤسای سرویس‌های امنیتی نشستی را برگزار کردیم و دستورالعمل‌هایی را در اختیار آنها قرار دادیم. در وهله نخست دستور پاک‌سازی شهرک‌ها از فلسطینی‌ها را صادر کردیم و این عملیات پاک‌سازی فورا انجام خواهد شد. همچنین دستور دادم نیروهای ذخیره به شکل گسترده‌ای بسیج شوند و با قدرت و به شکلی گستره و بی‌سابقه به حملات پاسخ دهند. وزارت خارجه عربستان هم در واکنش به عملیات حماس بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش روسیا الیوم، وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف فوری تنش و حفاظت از غیرنظامیان و نیز خویشتن‌داری شد. در این بیانیه آمده است: عربستان تحولات بی‌سابقه میان شماری از گروه‌های فلسطینی و نیروهای اسرائیل را که منجر به افزایش سطح خشونت در تعدادی از جبهه‌ها شده است، از نزدیک دنبال می‌کند. وزارت خارجه عربستان در بیانیه خود اعلام کرد این کشور مجددا خواستار «برعهده‌گرفتن مسئولیت جامعه جهانی و فعال‌سازی روند مسالمت‌آمیز صلح شد» که مورد قبول باشد و منجر به راهکار تشکیل دو‌دولتی در راستای برقراری امنیت و صلح در منطقه و حفاظت از غیرنظامیان شود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما