شناسهٔ خبر: 6268562 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

مقام ایرانی: از شب گذشته شاهد تغییر در مواضع بوده‌ایم

فرارو

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی هدانا (HODANA.IR): یک مقام ارشد ایرانی می‌گوید طرف غربی مواضع خود در مذاکرات هسته‌ای را تغییر داده است و همین امر روند پیشرفت مذاکرات را کند کرده است.

به گزارش فارس، یک مقام ارشد ایرانی پنج‌شنبه شب به خبرنگاران خارجی حاضر در وین گفت طرف مقابل مواضع خود در مذاکرات هسته‌ای را تغییر داده و موضوعاتی را که پیشتر حل شده بود، بار دیگر به میان آورده است.

وی با بیان اینکه طرف غربی از همان زمان حصول تفاهم لوزان تغییر در مواضعش را آغاز کرده، گفته است: «ما شاهد تغییرات در موضوعات متعددی بوده‌ایم، به خصوص از شب گذشته.»

این مقام ارشد ایرانی افزود: «این موضوعات، گستره‌ای از تحریم‌ها گرفته تا طول دوره توافق تا موضوعات هسته‌ای را شامل می‌شود.»

وی ادامه داد: «مسئله تفسیر برخی از همکاران ما از تفاهم لوزان است. همه باید به مفاد آن تفاهم پایبند باشند.»

مقام ارشد ایرانی افزود: «ما نیاز به تضمین‌های مطمئن از طرف غربی نیاز داریم که بدانیم آن‌ها به تعهداتشان پایبند می‌مانند. احساس ما این است که همچنان تلاش می‌شود به جای عبور از تحریم‌ها، آن‌ها حفظ شوند... برخی در آمریکا وابستگی احساسی به تحریم‌ها دارند و در تحریم‌ها گیر افتاده‌اند و نمی‌دانند چطور از آن خارج شوند.»

او به اصرار طرف غربی برای دسترسی به اماکن نظامی ایران هم اشاره کرد و گفت: «کسب اطمینان مذاکره‌کنندگان نباید بهانه‌ای برای ورود به سایت‌های نظامی ایران باشد.»

وی افزود: «ما شاهد تعهدات متقابل از جانب ایالات متحده نبوده‌ایم. آمریکا باید تصمیمات جدی بگیرد. ایران به مذاکرات متعهد بوده است.»

این مقام ایرانی ادامه داد: «مواضع ما از اصولی که بنا نهادیم، تغییر نکرده است. توافق جامع در دسترس است، مشروط بر اینکه توهمات کنار گذاشته شود.»

وی با تصریح بر اینکه ایران ترجیح می‌داد توافق تا پنج‌شنبه شب حاصل شود، گفت با این وجود «هدف بزرگتر ما رسیدن به توافقی مستحکم است.»

نظر شما