به گزارش پارسینه به نقل از بیتران، منوچهر منطقی در نامهای خطاب به مهدی قاسمی علیآبادی (دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیطزیست دفتر حیات دولت)، پیشنویس اصلاحیه آییننامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را ارسال و ابلاغ کردهاست.
در متن این نامه آمدهاست:
“پیرو نامه شماره ۱۰۱۴۷۱۰ تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ در خصوصی «بازنگری پیشنویس آییننامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو موضوع واردات خودروهای کارکرده»،به پیوست، متن پیشنویس اصلاحی به همراه نظرات تکمیلی پلیس راهور فراجا برای آگاهی و بهرهبرداری به حضور ارسال میشود. “
رونوشت این نامه به عباس علیآبادی (وزیر صنعت، معدن و تجارت) جهت استحضار، عزتالله زارعی (مشاور امور دولت) جهت و عبدالله توکلی لاهیجانی (مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت) جهت آگاهی و پیگیری ارسال شدهاست.
چه کسانی میتوانند واردات خودروهای دستدوم را انجام دهند؟
طبق مفاد نامه آییننامه اجرایی واردات خودروهای دستدوم، همچنان واردات خودروهایی که حجم موتوری بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی داشتهباشند، ممنوع است. با توجه به این ممنوعیت، این احتمال وجود دارند که در آینده، سقف ارزی هم برای واردات خودروهای دستدوم در نظر گرفتهشود.
همانطور که میدانیم، در شرایط فعلی واردات خودرو به کشورمان، واردات خودروهای صفر کیلومتر سقف ارزی دارد. یعنی اگر یک خودرو در کشورهای مبداء واردات بیش از ۲۰ هزار یورو قیمت داشته باشد، نمیتوان آن را به ایران وارد کرد. فقط خودروهایی مجاز به ورود به ایران هستند که قیمتی کمتر از این مقدار داشتهباشند.
شرط دوم واردات خودروهای دست دوم این است که فرد یا شرکت واردکننده، باید حتماً ضمانت خدمات پس از فروش آن خودرو را ارائه کند. به بیانی سادهتر، اگر یک فرد یا شرکتی خودرو یا خودروهایی به ایران وارد کنند، باید تضمین دهند که خدمات پس از فروش آن را نیز انجام خواهند داد. علاوه بر این، فقط خودروهایی به صورت دست دوم میتوانند به ایران وارد شوند که مورد تأیید سازمان ملی استاندارد باشند.
براساس پیشنویس آییننامه واردات، خودرو کارکرده یا دست دوم اینگونه تعریف شدهاست: خودرویی که حداقل ۱۰۰ کیلومتر پیمایش دارد و عمر آن بیش از ۵ سال نیست.
فرد یا شرکتی که قرار است خودرو دست دوم به ایران وارد کند، باید کارت معتبر بازرگانی مختص این فرایند را تهیه کند. سپس پیش از شروع امورات مربوط به حمل و واردات خودروهای دستدوم به ایران، باید فرایند ثبت سفارش را به طور دقیق انجام دهند. به غیر از این موارد، فرد یا شرکت واردکننده خودرو دست دوم، باید گواهی اسقاط را از مراکز مربوطه تهیه کند.
شرط فروش خودروهای دست دوم در ایران چیست؟
اگر فردی یک خودرو دست دوم را با شرایط بالا وارد ایران کرد و مالکیت آن را بدست آورد، حق فروش این خودرو را تا ۵ سال ندارد. اگر فرد مورد نظر زودتر از این موعد اقدام به فروش خودرو دست دوم خود کند، سازمان امور مالیاتی نسبت به دریافت مالیات نامتعارف از وی اقدام خواهد کرد.
همانند شرایط واردات خودروهای صفر کیلومتر، محدودیتهایی هم برای واردات خودروهای دستدوم وجود دارد. یکی از مهمترین محدودیتها، ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی است. این بدان معناست که حتی خودروهای دست دوم آمریکایی هم امکان ورود به بازار خودرو ایران را ندارند.
به غیر از این، فقط خودروهایی به صورت دست دوم میتوانند به کشور وارد شوند که نمایندگیهای آنها در ایران امورات خدمات پس از فروش آنها را انجام میدهند.
شرایط واردات خودروهای دستدوم
۱) افراد حقیقی فقط با تهیه کارت بازرگانی معتبر میتوانند اقدام به واردات خودروهای دست دوم کنند.
۲) واردات خودروهای دست دوم با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی ممنوع است.
۳) شخص حقیقی یا شرکت واردکننده باید طبق ضوابط بانکی اقدام به ثبت سفارش برای خودرو وارداتی کند. ثبت سفارش فقط در مرحله پیش از ورود خودرو دست دوم به ایران معتبر است و مجوزی برای ترخیص خودرو از گمرکات کشور نیست.
۴) خودرو وارداتی دست دوم باید بتواند استانداردهای سازمان ملی استاندارد را پاس کند.
۵) عمر خودرو دست دوم وارداتی نباید بیش از ۵ سال باشد.
۶) کارکرد خودرو دست دوم وارداتی نباید کمتر از ۱۰۰ کیلومتر باشد.
۷) صدور مجوز ثبت سفارش منوط به دریافت گواهی اسقاط مطابق ماده ۱۰ قانون سازماندهی صنعت خودرو است. (ماده ۱۰: اگر سهم داخلیسازی در یک خودرو کمتر از چهل درصد باشد، برای شمارهگذاری آن خودرو نیاز به ارائه گواهی اسقاط برای پنجاه درصد از تعداد خودروها است. مسئولیت ارائه گواهی اسقاط بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این وزارتخانه میتواند زمان اعتبار برای گواهی اسقاط را تعیین نماید.)
۸) اشخاص حقیقی یا شرکتهای واردکننده به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش میتوانند نسبت به ثبت سفارش خودروهای دست دوم اقدام کنند.
∎