شناسهٔ خبر: 62632947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه فاتح ترکیه:

بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی، تروریسم و افراط‌گرایی است

عضو هیئت علمی دانشگاه فاتح ترکیه تصریح کرد: افراط‌گرایی و تروریسم، تعادل فردی انسان ها و جوامع را برهم میزند و مانع درست فکر کردن و درست عمل کردن و جریان زندگی در چارچوب یک رابطه سالم می شود.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، دکتر «محمد نوردوغان» عضو هیئت علمی دانشگاه فاتح ترکیه در سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان کنفرانس از جمله دبیرکل مجمع تقریب، اظهار داشت: صلح جهانی بسیار مسئله مهمی است و از نظر آینده دنیای اسلام، یک فعالیت استراتژیک محسوب می‌شود. 

وی اظهار داشت: اساسا خداوند، مسلمانان را برادر یکدیگر نامیده و گفته است:"انما المومنون اخوة" در تفهیم اسلام و صلح بزرگ جهانی که خداوند به  آن امر کرده، مسئله اخوت، مسئله بسیار مهمی است و اگر مؤمنین با یکدیگر برادر نباشند، مجادله در راه خیر هم امکان پذیر نخواهد بود.

 نوردوغان گفت: اخوت اسلامی پیش از اینکه یک موضوع آرمانگرایانه باشد، واقعیتی است که در اصول اعتقادات و فرهنگ ما وجود دارد و اساسا به دلیل پذیرش قلبی اعتقادات و اصول، حاصل می‌شود. این برادری حتی فراتر از برادری میان فرزندان یک پدر و مادر است و در پس آن، برادری احساسی یعنی برادری قلبی و روحی است. 

وی ادامه داد: بنابراین انسان‌هایی که در حال زندگی بر روی زمین هستند، باید با مهربانی و احترام با یکدیگر رفتار کرده و حقوق یکدیگر و حتی حقوق زمین و آسمان و تمامی موجودات زمین و آسمان را رعایت کنند و مانند فرستاده صلح و سلامت رفتار نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فاتح ترکیه تصریح کرد: اخوت اسلامی در صورت تحقق، به معنای تلاش در راه اصلاح زندگی است. اساس دین، مسئله اصلاح زمین است. اصل عبادت هم تلاش برای اصلاح زمین دارد و تروریسم و افراط‌گرایی، اولین و بزرگترین مانع بر سر راه مؤمنانی است که در حال تلاش برای اصلاح زمین هستند؛ چرا که تروریسم یک عمل نفاق برانگیز بوده و به معنی ایجاد فساد و برهم زدن ارتباط میان انسان ها است. 

وی خاطرنشان کرد: سیاست های جهانی شیطان بزرگ آمریکا و اسرائیل، حمایت و بسط و تحریک تروریسم و تلاش برای ایجاد فساد بر روی زمین است و در این حالت بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی به معنای واقعی، تروریسم و افراط است؛ افراط و تروریسم در واقع هم تعادل فردی انسان ها و هم جوامع را برهم می‌زند و مانع درست فکر کردن و درست عمل کردن و جریان زندگی در چارچوب یک رابطه سالم می شود. 

نوردوغان افزود: از این نظر، مسلمانان در مقیاس جهانی، از جمله  جمهوری اسلامی ایران و سپس جمهوری ترکیه و تمامی عالم اسلام، مخاطب تروریسم و افراط ساخته دست شیطان بزرگ آمریکا و اسرائیل صهیونیست هستند.

وی اضافه کرد: مجادله با چیستی تروریسم و افراط، با ایجاد اراده قوی ممکن است و اگر این اراده، یعنی علم به ماهیت و چیستی تروریسم و افراط به طور جدی تحقق پیدا کند، در پس آن راه های مجادله با تروریسم و افراط گری خودش به میدان می آید.

استاد دانشگاه ترکیه در پایان خاطرنشان کرد: سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی در مقیاس جهانی بسیار حائز اهمیت است و ما شهروند هر کشوری که باشیم، باید برای موفقیت این کنفرانس با یکدیگر همکاری کنیم. 

انتهای پیام/

 

نظر شما