شناسهٔ خبر: 62594211 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نگرانی اهالی شهر «جرموک» ارمنستان از کشیده شدن جنگ به این شهر

صاحب‌خبر -

شفقنا– روزنامه لوفیگارو فرانسه در گزارشی به میان اهالی شهر «جرموک» در ارمنستان و نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان رفته و نوشته است که مردم شهر نگران این هستند که ارتش جمهوری آذربایجان قصد ورود به اراضی این شهر را داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، در در ادامه بخش‌هایی از این گزارش را می‌خوانید: «آرمین تادیواسیان روی یک پل، انگشت خود را به سمت کوهی دوردست و شنی رنگ نشانه می‌رود. مرزی که ارمنستان را از جمهوری آذربایجان جدا می‌کند، در امتداد زنجیره ای از کوه ها در 12.5 کیلومتری شهر جرموک قرار دارد که به دلیل چشمه های آب گرم معروف است.

او پس از اینکه یک پک عمیق به سیگارش می‌زند، ادامه می‌دهد: «این تپه روبه‌روی ما را می‌بینید؟ سربازان آذربایجانی در چهار کیلومتری آنجا هستند. از آنجا همه چیز را می‌بینند و هر حرکت ما را زیر نظر دارند.»

ارتش ارمنستان در سپتامبر 2022 مواضع خود را در 200 متری نیروهای باکو مستقر کرده بود و طی روزهای 12 و 13 سپتامبر درگیری‌های گسترده‌ای میان دو طرف رخ داد.

در آن برهه نیروهای جمهوری آذربایجان تا هفت کیلومتری خاک ارمنستان نفوذ کرده و چند مقر نظامی برپا کردند. به نظر می رسد ساکنان شهر جرموک تنها یک ترس دارند: اینکه پیروزی برق آسای نیروهای جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی صرفاً مقدمه‌ای برای حمله‌ای است که ممکن است به شهر آنها انجام شود.

 

مدیر پیست اسکی جرموک، آرمین تادواسیان، به تپه‌های نزدیک شهر اشاره می‌کند که نیروهای جمهوری آذربایجان پس از تهاجم نظامی به ارمنستان در سپتامبر 2022 در آنجا مستقر شدند.
واردان سرکیسیان، معاون شهردار جرموک، تلاش می‌کند وقایع گذشته را به خاطر بیاورد و می‌گوید: «در سپتامبر 2022 به شدت شوکه شده بودیم آذربایجانی‌ها با پهپاد، توپ، موشک و گلوله‌های خمپاره حمله کردند. بعد از سه چهار ساعت بمباران با نیروهای پیاده پیشروی کردند. شهر ما به چشمه‌های آب گرمش معروف است، شهری آرام است و با گردشگری زندگی می‌کند. این اولین بار بود که جنگ به جرموک می‌رسید. این باعث وحشت ساکنان و مهمانان آبگرم شد و همه به پناهگاه‌ها رفتند».
این درگیری منجر به کشته شدن بیش از 200 نفر از طرف ارمنی شد. دولت ایروان می‌گوید که جمهوری آذربایجان امروز 150 کیلومتر مربع از خاک ارمنستان را اشغال کرده و تجاوزات خود را با وجود مرزهای نامشخص که از دوران شوروی به ارث رسیده است، توجیه می‌کند و در جرموک، نظامیان جمهوری آذربایجان کنترل چشمه‌های آب گرم معروفی را که نام این شهر را یدک می‌کشند، به دست گرفته‌اند.
موقعیت شهر جرموک
واردان سرکیسیان در مورد اینکه اوضاع چگونه پیش خواهد رفت مطمئن به نظر می‌رسد. او معتقد است هنگامی که جمهوری آذربایجان تصرف قره باغ کوهستانی را به پایان برساند، در جرموک به ارمنستان حمله خواهد کرد.
معاون شهردار جرموک با اشاره به شهر خود روی نقشه می‌گوید: «عدم واکنش پس از تجاوز به آرتساخ (نام ارمنی قره‌باغ کوهستانی) آنها را تشویق می‌کند تا ادامه دهند. ما اینجا هستیم، فقط 26 کیلومتر با نخجوان فاصله داریم. اینجا نزدیکترین نقطه است. باکو خواهان تمام ارمنستان جنوبی است. این یک هدف ژئوپلیتیکی است و اگر بخواهد کریدور زنگزور خود را ایجاد کند، هدفش کل منطقه سیونیک خواهد بود. این دروازه ورود به آرتساخ است و همچنین در مرز ایران قرار دارد».

در تاریخ ۱۹ سپتامبر (چهارشنبه ۲۹ شهریور) بود که جمهوری آذربایجان عملیات نظامی جدیدی را در قره‌باغ آغاز کرد و آن را «اقدامات ضد تروریسم محلی» با هدف برقراری نظم قانونی خواند. ایروان اما این اقدام را تجاوز توصیف کرد و گفت که هیچ واحد نظامی ارمنستان در قره‌باغ حضور ندارد.

وزیر خارجه ارمنستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت قره‌باغ، از کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و آواره شدن بیش از ۱۰ هزار نفر در پی عملیات جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی خبر داد.

نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در حمله به منطقه ارمنی نشین قره باغ، موفق به غنیمت گرفتن شمار قابل توجهی مهمات و سامانه‌های موشکی از جمله سامانه «تور-ام ۲» شدند.

در این میان ارمنستان در حالی از ورود سیل جدید مهاجران از قره باغ به خاک خود خبر داده که شهروندان جمهوری آذربایجان در باکو و شهرهای دیگر پیروزی کشور خود بر ارامنه در قره باغ جشن گرفته‌اند.

ارمنستان روز دوشنبه آماده استقبال از سیل جدید پناهجویان قره باغ شد. دولت ارمنستان اعلام کرد تا روز یکشنبه ۳۷۷ از آوارگان وارد این کشور شده‌اند.اکثر این افراد زنان و کودکان بودند.

این گزارش را در لوفیگارو ببینید

این گزارش صرفا ترجمه‌ گزارش روزنامه لوفیگارو است و شفقنا در آن دخل و تصرفی ندارد.

نظر شما