شناسهٔ خبر: 62527757 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

وزیر خارجه آمریکا: ایران یک «بازیگر مسئول» در برنامه هسته ای نیست

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزیر خارجه آمریکا بار دیگر اتهاماتی را روانه ایران کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، رویترز نوشت: آنتونی بلینکن گفت: تصمیم ایران برای ممانعت از حضور برخی بازرسان هسته‌ای سازمان ملل نشان می‌دهد که این کشور علاقه‌ای به ایفای نقش مسئولانه در برنامه هسته‌ای خود ندارد.

روز شنبه، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اقدام ایران در ممنوعیت حضور بازرسان این نهاد در تاسیسات اتمی‌اش را محکوم کرد و اعلام نمود: این اقدامات مانع نظارت بر فعالیت‌های اتمی تهران می‌شود.

بلینکن به خبرنگاران گفت: ما سعی کردیم به طور غیرمستقیم با ایران و همچنین با شرکای اروپایی و حتی روسیه و چین کار کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی به توافق هسته‌ای ایران بازگردیم یا خیر… اما ایران نتوانست یا نخواست این کار را انجام دهد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «در همین هفته گذشته دیدیم که آنها بازرسان آژانس را که برای انجام کار در آژانس حیاتی در ایران بودند حذف کردند؛ آنها در ایران بودند تا اطمینان حاصل کنند که ایران با هر تعهدی که دارد سازگار است. این نشانه ای نیست که نشان دهد ایران علاقه مند است در واقع بازیگری مسئولیت پذیر باشد.»

اقدام تهران موسوم به «عدم تائید» بازرسان مجاز است. دولت‌ها عموماً می‌توانند صلاحیت بازرسانی را که برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای آنها بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و توافقنامه پادمان هر کشور با آژانس تعیین شده‌اند، وتو کنند.

این خبر را در رویترز ببینید

نظر شما