شناسهٔ خبر: 62523625 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ایران در رسانه های جهان

رویترز: قطر مذاکرات جداگانه‌ای با آمریکا و ایران در مورد هسته‌ای و پهپادها انجام داده است

رویترز در گزارشی در روز 20 سپتامبر 29 شهریور مدعی واسطه‌گری قطر در مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای بین ایران و آمریکا شده است.

صاحب‌خبر -

 

سرویس سیاسی-

این خبرگزاری انگلیسی در همین خصوص عنوان می‌دارد: دو منبع آگاه روز چهارشنبه گفتند که قطر نشست‌های دوجانبه جداگانه‌ای با ایالات متحده و ایران برگزار کرد که در آن برنامه هسته‌ای ایران و (ادعای) فروش پهپاد ایران به روسیه در جنگ اوکراین مورد بحث قرار گرفت.
رویترز می‌افزاید: این منابع گفتند که این دیدارها شامل نوع دیپلماسی شاتلی(غیر مستقیم) که قطر در دوحه در سال جاری انجام داد و در آن دیپلمات‌های قطری بین دو طرف رفت و آمد کردند و در نهایت به مبادله زندانیان ایران و آمریکا در روز دوشنبه منجر شد، نبود. این رسانه انگلیسی مدعی است: یک منبع که مانند سایر منابع ذکر شده به دلیل حساسیت موضوع به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد، گفت که دیدارهایی در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل برگزار شد.
منبع دوم، یک دیپلمات در خاورمیانه(غرب آسیا) که در این مورد توضیح داده است، گفت که مذاکرات دوجانبه دیگری در این هفته انجام خواهد شد، اما جزئیاتی ارائه نکرد. این دیپلمات، دیدارهای نیویورک را «مذاکره برای مذاکره کردن» توصیف کرد و گفت: ایده این بود که زمینه را برای گفت‌وگوهای غیرمستقیم آینده برای دستیابی به «تفاهم» در مورد موضوع هسته‌ای فراهم کند.
رویترز همچنین اظهار داشت: مقامات آمریکایی در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران در این هفته انجام خواهد شد، با دقت پاسخ داده‌اند و این احتمال را کاملا رد نکرده‌اند، حتی با وجود اینکه گفته‌اند واشنگتن در حال حاضر درگیر چنین دیپلماسی نیست.
این رسانه بریتانیایی به نقل از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا عنوان داشت: «زمانی که شاید موضوع نگرانی شماره یک، یعنی برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود، ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به یک نتیجه پایدار و مؤثر است.»
این رسانه به نقل از یک دیپلمات اروپایی گفت: نمی‌داند آیا قطر در نشست‌های دوجانبه به موضوعات هسته‌ای و هواپیماهای بدون سرنشین‌اشاره کرده است یا خیر، اما ابراز تردید کرد که آیا این موضوع در مورد برنامه اتمی ایران انجام می‌شد.
این دیپلمات گفت: «هیچ چیز غیرممکن نیست، اما من به خصوص در مورد موضوع هسته‌ای که میانجیگری عموما بیشتر توسط عمان انجام می‌شود، تردید دارم.»
الشرق الاوسط: روسیه معتقد است
تبادل زندانیان روابط بین آمریکا و ایران را تغییر نخواهد داد
روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی به اظهارات سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک پرداخت. این روزنامه به نقل از وی عنوان می‌دارد: روسیه بر این باور است که تبادل زندانیان بین آمریکا و ایران تغییری اساسی در روابط دو کشور ایجاد نخواهد کرد.
این روزنامه عنوان می‌دارد: ریابکوف در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد که هیچ ارتباط مستقیمی بین مبادله اخیر زندانیان بین آمریکا و ایران و از سرگیری گفت‌وگوها بر سر توافق هسته‌ای 2015 که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) معروف است، وجود ندارد.
با این حال، او تاکید کرد که درک متقابل ممکن است. در ادامه شرق الاوسط اظهار می‌دارد: این دیپلمات خاطرنشان کرد که اگر همکاران غربی عقل سلیم را نشان دهند، روسیه آماده است تا کار بر روی برجام را در وین از سر بگیرد.
در ژوئیه گذشته، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نسبت به احیای توافق هسته‌ای تردید داشت و اظهار داشت که انتظارات از هرگونه توافق اضافی برای احیای این پیمان در شرایط کنونی غیرواقعی است و کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 باقی مانده است.
این رسانه عربی انگلیسی عنوان می‌دارد: پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین در سال 2022، تهران و مسکو روابط دوجانبه خود را به ویژه در حوزه نظامی تقویت کردند.
در پایان این گزارش عنوان شده است: ماه گذشته، ریابکوف اعلام کرد که همکاری نظامی روسیه با ایران تحت فشارهای ژئوپلیتیکی قرار نخواهد گرفت، به دنبال گزارشی مبنی بر اینکه واشنگتن از تهران خواسته است فروش هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو را متوقف کند.

نظر شما