شناسهٔ خبر: 62512255 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

کرملین: شرایط برای پیمان صلح میان ارمنستان و آذربایجان فراهم است

صاحب‌خبر -

شفقنا- کاخ ریاست جمهوری روسیه شرایط برای امضای پیمان صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را فراهم دانسته با این حال اذعان کرد که این کار همچنان مشکلات فنی پیش روی دارد.

به گزارش شفقنا، بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA) شامگاه پنج شنبه از «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر «ولیکی نووگورود» در شمال این کشور نقل کرد که همه پیش شرط های امضای پیمان صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان فراهم است با این حال، برای انجام چنین کاری هنوز برخی مشکلات فنی وجود دارد.

پسکوف در این باره اظهار داشت: هیچ کس نمی تواند بگوید که ارمنستان و آذربایجان چه زمانی پیمان صلح امضا خواهند کرد با این حال، همه پیش شرط های انجام این کار وجود دارد. ارمنستان با به رسمیت شناختن حاکمیت آذربایجان بر قره باغ، راه را برای امضای پیمان صلح هموار ساخت.

سخنگوی کرملین همچنین ادامه داد: اکنون بعید است کسی تعیین زمان بندی (امضای پیمان صلح) را بر عهده بگیرد با این حال، با توجه به این که مسئله اصلی مربوط به وابستگی قره باغ است، این مسئله با تصمیم ارمنستان مبنی بر به رسمیت شناختن وابستگی آن (به آذربایجان) حل و فصل شد.

پسکوف ضمن اذعان به این که هنوز مشکلات فنی زیادی پیش روی تکمیل توافقنامه صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان وجود دارد، عنوان کرد: همه پیش شرط های این کار فراهم است و در صورت وجود حسن نیت نیز، تحقق آن امکان پذیر خواهد بود.

سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی درباره کشته شدن شماری از نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ نیز، ضمن اعلام این که تحقیقات برای کشف شرایط وقوع این حادثه در جریان است، تاکید کرد که کشورش عذرخواهی جمهوری آذربایجان در این رابطه و اطلاعاتی مبنی بر تعلیق فعالیت برخی افراد و بازداشت برخی دیگر به دلیل این پرونده را دریافت کرده است.

پسکوف ضمن تاکید بر این که نیروهای حافظ صلح روسیه برای کمک به ساکنان قره باغ جهت ترک مناطق جنگی تلاش می کنند، خاطر نشان ساخت که آتش بس دائمی در این منطقه مورد مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان اکنون آغاز شده و شرایط بازگشت آوارگان به محل زندگی خود نیز فراهم خواهد شد.

سخنگوی کرملین با اشاره به این که نمایندگان جمهوری آذربایجان و ارمنی های ساکن قره باغ دیروز (چهارشنبه) برای بررسی فرآیند ادغام مجدد دیدار کردند، توضیح داد که آنها در حضور نیروهای حافظ صلح روسیه درباره نگرانی های ارامنه این منطقه به ویژه در قبال وضعیت کنونی گفت و گو می کنند.

به گفته پسکوف، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه در تماس تلفنی با «الهام علی‌اف»، رئیس جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان تاکید کرده است: منافع مشروع و امنیت ساکنان قره باغ، با تامین امنیت ارامنه در منطقه در ارتباط است.

سخنگوی کرملین در پایان نیز ضمن ستایش موضع جمهوری آذربایجان در مورد لزوم مذاکره، در اشاره به این کشور تصریح کرد: این مذاکرات را پیشنهاد و سازماندهی کرد، بنابراین امیدی وجود دارد که به نتیجه برسد.

خبر اصلی را در آناتولی ببینید

نظر شما