شناسهٔ خبر: 62509681 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

مواظب کیف پول‌هایتان باشید: زلنسکی به شهر برگشته است!

با توجه به اینکه جنگ برای اوکراین بد پیش می‌رود و افکار عمومی آمریکا به شدت با هزینه‌های بیشتر برای این جنگ مخالف است، ظاهرا نبرد سختی برای بایدن و نورچشمی او، زلنسکی، برای کَندن پول بیشتر در پیش است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سرویس جهان مشرق - «موسسه ران پل برای صلح و رفاه» در مطلبی در وبسایت خود، به سفر زلنسکی به واشینگتن برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل واکنش نشان داد. عنوان این مطلب بسیار کنایه‌آمیز است: «هوای کیف پولتان را داشته باشید: زلنسکی به شهر برگشته!»

موسسه ران پل توضیح می دهد که پس از ارسال حدود ۴۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین، دولت بایدن، رئیس جمهور اوکراین زلنسکی را به واشنگتن بازگردانده تا پول بیشتری طلب کند. اما با توجه به اینکه جنگ برای اوکراین بد پیش می‌رود و افکار عمومی در ایالات متحده به شدت با هزینه‌های بیشتر برای این جنگ مخالف است، به نظر می‌رسد که نبرد سختی برای بایدن و نورچشمی او، زلنسکی، برای کَندن پول بیشتر در واشینگتن در پیش باشد.

زلنسکی ابتدا قرار است در این نشست شرکت کند و احتمالاً در نشست ویژه درباره اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. این بدان معناست که آتش بازی و جنجال احتمالاً در مجمع به راه خواهد افتاد، زیرا با توجه به اینکه روسیه یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است که دارای حق وتو است، زمان نادری است که رهبر اوکراین در یک مجمع با حضور نمایندگان روسیه صحبت کند. حدود ۱۴۰ رهبر جهان این هفته در مجمع عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک شرکت خواهند کرد.

روز بعد، زلنسکی به کاخ سفید می رود و در جلساتی در کاپیتول هیل شرکت می کند. انتظار می رود او برای تحویل سلاح های پیشرفته‌تر به ارتش کشورش، فشار بیاورد تا با سرعت بیشتری تحویل داده شود، اما ریچارد گوان، کارشناس سازمان ملل در گروه بین المللی بحران، به خبرگزاری فرانسه توضیح داده است:

"اگر او خیلی تندروی کند، ممکن است این فرصت را به یک بحران دیپلماتیک تبدیل کند."

و واشنگتن پست موافق است که به خاطر بد بودن اوضاع ضدحمله‌ی اوکراین، قانع کردن حامیان به سرازیر کردن کمک‌های بیشتر برای زلنسکی بسیار دشوار خواهد بود:

"مقامات اوکراینی امیدوار بودند که این هفته به نیویورک بروند و دستاوردهای مهمی را برای ضدحمله تابستانی خود اعلام کنند، اما نیروهای مستقر روسیه تلاش‌ها برای دستیابی به یک پیشرفت بزرگ را متوقف کردند و هر دو طرف همچنان تلفات سنگینی را متحمل می‌شوند.

تبعات منفی این مناقشه بر قیمت مواد غذایی و انرژی، درخواست‌ها را در کشورهای در حال توسعه برای حل و فصل موضوع از طریق مذاکره تسریع کرده است. و با انتقاد بخشی از حزب جمهوری‌خواه از هزینه تقریبی ۷۳ میلیارد دلاری جنگ، حمایت مردم آمریکا نیز کاهش یافته است."

با این حال، واشینگتن‌پست زلنسکی را "کاریزماتیک ترین صدای درگیری" می نامد و نوشته که انتظار می رود که روایتی دراماتیک از «جنایات وحشتناک روسیه» و «نقض حقوق بشر» ارائه دهد.

اما به طور کلی، «قدرت ستاره» زلنسکی از اولین سفرش به واشنگتن در دسامبر ۲۰۲۲ کمرنگ شده است، با توجه به این‌که نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که عموم مردم آمریکا از جنگ و اخبار آن زده شده‌اند و به مرور، اخبار ریز و درشت جنگ اوکراین، در مقایسه با یک سال پیش، کم‌تر و کم‌تر در صفحات اول روزنامه‌های ایالات متحده یا شبکه های تلویزیونی بزرگ پوشش داده می شود.

نمونه ای از آنچه می توان از پیام زلنسکی در نیویورک و واشنگتن در این هفته انتظار داشت، همان چیزهایی است که روز ۱۷ سپتامبر در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه CBSnews بیان کرد که چکیده‌ی آن تهدید به شروع جنگ جهانی سوم در صورت شکست اوکراین در جنگ بود:

در حال حاضر، گفتگوهای مداومی در دولت اوکراین برای دریافت تاییدیه سامانه موشکی تاکتیکی ارتش MGM-۱۴۰ یا ATACMS که حداکثر برد آن ۱۹۰ مایل است، در جریان است. مطمئناً زلنسکی برای این و موارد دیگر فشار خواهد آورد. آیا بایدن با استقبال از زلنسکی در کاخ سفید در اواخر این هفته، این موضوع را کانون یک اعلامیه «بزرگ» قرار خواهد داد؟

 

نظر شما