شناسهٔ خبر: 62496651 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«از تنش در قره‌باغ تا اعلام آتش‌بس»؛ خبرگزاری فرانسه: ۲۰۰ کشته در عملیات نظامی جمهوری آذربایجان/ علی‌اف: آذربایجان، حاکمیت خود را بازیافت/ تداوم اعتراضات در ارمنستان

صاحب‌خبر -

شفقنا- خبرگزاری فرانسه از کشته شدن ۲۰۰ نفر در عملیات نظامی جمهوری آذربایجان به منطقه مورد مناقشه قره باغ خبر داد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از عناصر مسلح در منطقه مورد مناقشه قره باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان گزارش داد که در عملیات نظامی دیروز جمهوری آذربایجان به قره باغ و مواضع نیروهای مرزی ارمنستان، ۲۰۰ نفر کشته شدند.

روز سه‌شنبه، باکو اعلام کرد که «فعالیت‌های ضد تروریستی در سطح محلی» را در قره‌باغ کوهستانی آغاز کرده تا ظاهراً نظم قانون اساسی را بازگرداند.

ارتش آذربایجان همچنین تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌دهد مواضع نیروهای محلی در قره‌باغ کوهستانی مورد حمله قرار گرفته است.

«الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان پیشتر گفته بود که «اقدامات مقابله با تروریسم زمانی پایان می‌یابد که ارمنی‌ها سلاح بر زمین بگذارند و خلع سلاح شوند».

الجزیره: ازدحام ارامنه در فرودگاه قره‌باغ برای ترک منطقه

منابع رسانه‌ای در حالی از ازدحام ارامنه در فرودگاه قره‌باغ برای ترک این منطقه خبر می‌دهند که روسیه اعلام کرد: از آغاز درگیری‌ها در قره‌باغ، نیروهای حافظ صلح روسیه ۳۱۵۴ نفر را تخلیه کرده‌اند.

به گزارش مهر به نقل از الجزیره، هزاران نفر از ارامنه امروز چهارشنبه در فرودگاه «خان کندی» -فرودگاهی که برخی از نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر هستند- در مرکز قره باغ برای خروج از این منطقه تجمع کردند.

مقامات این منطقه از جمعیت ۱۲۰ هزار نفری قره باغ خواستند تا به فرودگاه هجوم نیاورند.

تصاویری از قره باغ هزاران نفر را در فرودگاه نشان می‌دهد که برخی از آنها کودکان خردسال به همراه دارند. آنها قصد خروج از این منطقه و تَرک آن را دارند.

روسیه گفته است که نیروهای حافظ صلح این کشور نقش خود را در کمک به غیرنظامیان انجام می‌دهند.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده است: از آغاز درگیری‌های نظامی در قره باغ، نیروهای حافظ صلح روسیه ۳۱۵۴ نفر را از منطقه تخلیه کرده اند که از این تعداد ۱۴۲۸ نفر کودک بودند.

بیانیه مسکو در این خصوص ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از ریختن خون انسان‌ها و رعایت قوانین بشردوستانه با باکو، ایروان و قره باغ تعامل مستمر برقرار است. از ساعت ۱۳:۰۰ امروز (به وقت محلی) هیچ موردی از نقض آتش بس در قره باغ گزارش نشده است.

تداوم اعتراضات در ارمنستان / درگیری بین پلیس و معترضان در ایروان 

معترضان ارمنستانی چهارشنبه شب با تجمع مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان با نیروهای امنیتی این کشور درگیر شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ریانووستی، چهارشنبه پس از اعلام توافق آتش بس بین باکو و ایروان، ساکنان پایتخت ارمنستان به سمت میدان جمهوری این شهر که مجموعه‌ای از ساختمان‌های دولتی در آنجا قرار دارد، رفتند و ۲ خیابان منتهی به این میدان را مسدود کردند.

معترضان ارمنستانی که همچنان در این محل حضور دارند، خواستار استعفای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هستند. آنها هم اکنون با نیروهای امنیتی که از صبح مقابل ساختمان‌های دولتی میدان جمهوری ایروان مستقر هستند درگیر شده و به سوی آنها سنگ و بطری پرتاب کردند.

به نوشته ریانووستی در اعتراضات چهارشنبه در ایروان، حداقل یکی از نیروهای امنیتی زخمی شده و ۹ نفر از معترضان نیز دستگیر شده‌اند.  دور تازه تنش‌های نظامی در قره‌باغ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) آغاز شد. باکو اعلام کرد که در این منطقه یک عملیات «ضدتروریستی» را آغاز کرده و خواهان خروج نیروهای نظامی ارمنستان از قره‌باغ است. ارمنستان اعلام کرد که هیچ نیروی در قره‌باغ ندارد و اقدام باکو را تهاجم گسترده خواند.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد، ولی درگیرهای معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از دو طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند، با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز از منازل خود آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

وزارت دفاع روسیه: حمله مرگبار به «خودرو صلح‌بانان روس» در قره‌باغ

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که خودرو حافظان صلح این کشور در قره‌باغ هدف گلوله‌باران قرار گرفته و ۲ نفر نیز کشته شده‌اند.

به گزارش شفقنا ایسنا نوشت؛ ساعاتی پس از اعلام آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی، وزارت دفاع روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که خودرو حامل صلح‌بانان این کشور در قره‌باغ هدف گلوله‌باران قرار گرفته و ۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مسکو خبر داده این افراد در حال بازگشت از یک مقر نظارت خود در قره‌باغ بودند که هدف قرار گرفتند و تحقیقات مشترک میان روسیه و جمهوری آذربایجان درباره این حمله آغاز شده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین امروز گفت، جمهوری آذربایجان و مقام‌های ارمنی ساکن قره‌باغ با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه در مورد توقف کامل درگیری‌ها توافق کردند.

باکو روز سه‌شنبه از آغاز عملیات «ضد تروریسم» در قره‌باغ خبر داد و مدعی شد که ارمنستان در حال تقویت نظامی در این منطقه است و عملیات «خرابکارانه» علیه نیروهای جمهوری آذربایجان انجام داده است. ایروان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که باکو قصد پاکسازی ارامنه از قره‌باغ را داشته است.

در نهایت امروز چهارشنبه، مقامات قره‌باغ تصمیم خود را برای توقف درگیری‌ها با جمهوری آذربایجان پس از پیشنهاد نیروهای حافظ صلح روسیه اعلام کردند

رویترز: « قره‌باغ تسلیم شد»

رویترز نوشت: نیروهای جدایی طلب ارمنی در منطقه قره باغ تسلیم شرایط آذربایجان شدند و 24 ساعت پس از آغاز حمله باکو برای بازگرداندن کنترل کامل بر این منطقه با آتش بس در روز چهارشنبه، موافقت کردند. پیشتر نیز آرتی به نقل از سخنگوی کرملین اعلام کرد که ارمنستان رسماً قره باغ را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته است.

به گزارش شفقنا، بر اساس این توافق که توسط هر دو طرف تأیید شد و از ساعت 13 به وقت گرینویچ روز چهارشنبه اجرایی شد، نیروهای جدایی‌طلب خلع سلاح خواهند شد و مذاکرات درباره آینده منطقه و ارمنی‌های ساکن در آن، روز پنجشنبه آغاز می‌شود.

خبرگزاری آذربایجان هم اعلام کرد که فردا پنجشنبه نشستی با نمایندگان ارمنی در قره‌باغ برگزار و مسئله ادغام مجدد آن‌ها بررسی خواهد شد.

وزارت دفاع روسیه نیز امروز (چهارشنبه) گفت: جمهوری آذربایجان و مقام‌های ارمنی ساکن قره‌باغ با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه در مورد توقف کامل درگیری‌ها توافق کردند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت: با میانجیگری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی میان طرف آذربایجانی و نمایندگان قره‌باغ مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها حاصل شد. اجرای این توافقات با هماهنگی فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد.

باکو روز سه‌شنبه از آغاز عملیات «ضد تروریسم» در قره‌باغ خبر داد و مدعی شد که ارمنستان در حال تقویت نظامی در این منطقه است و عملیات «خرابکارانه» علیه نیروهای جمهوری آذربایجان انجام داده است. ایروان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که باکو قصد پاکسازی ارامنه از قره‌باغ را داشته است.

مسکو: طرف ارمنستانی رسماً قره باغ را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخت

در نهایت امروز چهارشنبه، مقامات قره‌باغ تصمیم خود را برای توقف درگیری‌ها با جمهوری آذربایجان اعلام کردند.

کرملین اعلام کرد مسکو اتهام‌های ایروان علیه نیروهای حافظ صلح روسیه مبنی بر شکست مأموریتشان در قره باغ را رد می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، آرتی نوشت، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات دبیر شورای امنیت ارمنستان که روسیه را به شکست در وفا به تعهداتش در حفاظت از قره باغ متهم کرده بود، گفت: ما چنین سخنانی را نمی‌پذیریم، به ویژه بعد از تصمیم طرف ارمنستانی برای آنکه رسماً قره باغ را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخت. بر اساس قانون، ما در حال حاضر از اقداماتی صحبت می‌کنیم که آذربایجان در اراضی‌اش اتخاذ می‌کند. به همین دلیل، چنین اتهام‌هایی مردود و بی پایه و اساس بوده و به هیچ وجه صحت ندارد.

پسکوف با بیان اینکه مسکو به تماس‌هایش با طرفین آذربایجانی و ارمنستانی ادامه می‌دهد، گفت: ارمنستان همپیمان بسیار مهم و شریک و کشوری نزدیک به ما بوده و خواهد بود و آذربایجان نیز شریک بسیار مهمی برای ما است.

علی‌اف درباره قره‌باغ: آذربایجان، حاکمیت خود را بازیافت

رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرد که منطقه مورد مناقشه با ارمنستان در نتیجه عملیات نظامی اخیر، تحت حاکمیت کشورش درآمده است.

به گزارش شفقنا، بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA) شامگاه امروز (چهارشنبه) نوشت که «الهام علی‌اف»، رئیس جمهوری آذربایجان در یک سخنرانی برای مردم این کشور، اعلام کرد که کشورش در جریان عملیات نظامی اخیر در منطقه قره باغ، حاکمیت خود بر این منطقه مورد مناقشه را بازیافته است.

علی‌اف در این باره اظهار داشت: تنها در یک روز تمام ماموریت و وظایف انجام شد، تروریست ها در قره باغ مجازات شدند و آذربایجان حاکمیت خود را بازیافت.

رئیس جمهوری آذربایجان همچنین تصریح کرد: فرآیند خروج گروه های مسلح غیر قانونی ارمنی از مواضع خود و تحویل سلاح هایشان آغاز شده است.

علی‌اف افزود: ارمنی های قره باغ از امروز نفس راحتی خواهند کشید چرا که شهروندان ما هستند، هیچ خصومتی میان ما و آنها وجود ندارد و اتهام های ما متوجه رهبران «رژیم جنایتکار» در منطقه است.

رئیس جمهوری آذربایجان در ادامه عنوان کرد: ارمنستان دیروز و امروز کارآمدی سیاسی غیر منتظره ای از خود نشان داد که ما از این قدردانی می کنیم و آن را عامل مهمی می دانیم.

علی‌اف همچنین تاکید کرد: بخش قابل توجهی از ارتش کشور ارمنستان که به طور غیر قانونی در خاک ما مستقر شده بود، منهدم شد.

این در حالی است که پیشتر مقامات جمهوری آذربایجان و جمهوری خودخوانده «آرتساخ» که از حمایت ارمنستان برخوردار بوده با این حال فاقد مشروعیت بین المللی است، با میانجی گری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه قره باغ، بر سر برقراری آتش بس در این منطقه مورد مناقشه از ساعت 13 ظهر امروز به وقت محلی (12:30 به وقت تهران) به توافق رسیدند.

در همین راستا نیز، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ضمن تایید توقف عملیات نظامی این کشور در قره باغ، تاکید کرد که در چارچوب توافق به دست آمده، یگان های مسلح ارمنستان این منطقه مورد مناقشه را ترک می کنند، ارتش جمهوری خوانده آرتساخ منحل می شود و همه «گروه های مسلح غیر قانونی» نیز تسلیحات، مهمات و تجهیزات سنگین خود را تحویل خواهند داد.

شایان ذکر است که حمله نظامی گسترده جمهوری آذربایجان به مناطق تحت کنترل نیروهای جمهوری خودخوانده آرتساخ در قره باغ دیروز آغاز شده بود و علی‌اف نیز صبح امروز در گفت و گوی تلفنی با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده بود که تنها در صورتی به عملیات نظامی خود پایان می دهند که نیروهای جدایی طلب ارمنی سلاح های خود را زمین بگذارند.

ابراز امیدواری پوتین برای کاهش تنش در قره باغ

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نسبت به امکان تحقق کاهش تنش در قره باغ و بازگشت حل و فصل بحران به روند مسالمت آمیز آن ابراز امیدواری کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، آرتی نوشت، این اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اولین سخنان وی درخصوص ازسرگیری درگیری‌ها در قره باغ مطرح شد.

پوتین ابراز امیدواری کرد، حل و فصل بحران به روند مسالمت آمیز آن بازگردد.

رئیس جمهور روسیه گفت: ما در تماس بسیار مستحکم با تمامی طرف‌های درگیری چه با مسئولان در ایروان یا در باکو هستیم.

بلینکن و نخست وزیر ارمنستان درباره درگیری‌های قره باغ صحبت کردند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: پاشینیان و بلینکن در تماسی تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری miragenews، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان تماسی تلفنی داشت و دو طرف درباره اقدامات نظامی جمهوری آذربایجان در قره باغ گفت‌وگو کردند.

وی افزود: وزیر خارجه ایالات متحده نگرانی عمیق دولت واشنگتن را درباره اوضاع در قره باغ ابراز و تاکید کرد که آمریکا از جمهوری آذربایجان می‌خواهد تا به سرعت درگیری را کنار بگذارد و به مذاکره برگردد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به نخست وزیر ارمنستان گفت: واشنگتن کاملا از یکپارچگی، استقلال و حق حاکمیت دولت ایروان حمایت می‌کند.

تقاضای پاپ برای پایان دادن به درگیری‌ها در قره باغ

پاپ خواستار پایان درگیری در قره باغ شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، پاپ فرانسیس امروز چهارشنبه خواستار پایان دادن به درگیری در قره باغ کوهستانی، منطقه جدا شده از قومیت ارمنی در آذربایجان شد که در 24 ساعت گذشته مورد حمله نیروهای آذری قرار گرفته است.

فرانسیس در جریان سخنرانی هفتگی خود در میدان سنت پیتر گفت: من بار دیگر از همه طرف‌های درگیر و جامعه بین‌المللی می‌خواهم که سلاح‌های خود را خاموش کنند و تمام تلاش خود را برای یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز انجام دهند.

گفتنی است یکی از مقامات ارشد سابق در اداره قومی ارمنی قره باغ کوهستانی گفت: پس از آغاز آنچه که او «جنگ بزرگ» از سوی آذربایجان آغاز شده، نزدیک به 100 نفر در این منطقه جدا شده کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

روبن واردانیان، رئیس سابق دولت منطقه جدایی طلب، از قره باغ به رویترز گفت: این یک جنگ بزرگ است – آذربایجان عملیات کامل را آغاز کرده است.

مسکو اتهام‌های ارمنستان مبنی بر شکست روسیه در حفاظت از قره باغ را رد کرد

کرملین اعلام کرد مسکو اتهام‌های ایروان علیه نیروهای حافظ صلح روسیه مبنی بر شکست مأموریتشان در قره باغ را رد می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، آرتی نوشت، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات دبیر شورای امنیت ارمنستان که روسیه را به شکست در وفاء به تعهداتش در حفاظت از قره باغ متهم کرده بود، گفت: ما چنین سخنانی را نمی‌پذیریم، به ویژه بعد از تصمیم طرف ارمنستانی برای آنکه رسماً قره باغ را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخت. بر اساس قانون، ما در حال حاضر از اقداماتی صحبت می‌کنیم که آذربایجان در اراضی‌اش اتخاذ می‌کند. به همین دلیل، چنین اتهام‌هایی مردود و بی پایه و اساس بوده و به هیچ وجه صحت ندارد.

پسکوف با بیان اینکه مسکو به تماس‌هایش با طرفین آذربایجانی و ارمنستانی ادامه می‌دهد، گفت: ارمنستان همپیمان بسیار مهم و شریک و کشوری نزدیک به ما بوده و خواهد بود و آذربایجان نیز شریک بسیار مهمی برای ما است.

برقراری آتش‌بس در قره‌باغ؛ ارمنی‌ها شروط باکو را پذیرفتند

منابع مختلف از برقراری آتش بس در قره باغ به دنبال موافقت ارمنی های ساکن این منطقه مورد مناقشه با شروط جمهوری آذربایجان خبر می دهند.

به گزارش شفقنا، شبکه خبری «العربیه» عربستان سعودی ظهر امروز (چهارشنبه) از خبرگزاری «رویترز» نقل کرد که ارمنی های ساکن منطقه قره باغ، با خواسته های جمهوری آذربایجان برای توقف عملیات نظامی گسترده خود در این منطقه مورد مناقشه با ارمنستان موافقت کردند تا آتش بس میان دو طرف برقرار شود.

بنا بر گزارش رویترز، مقامات جمهوری خودخوانده «آرتساخ» در قره باغ که از حمایت ارمنستان برخوردار بوده با این حال فاقد مشروعیت بین المللی است، با درخواست انحلال ارتش خود و خلع سلاح کامل نیروهای آن موافقت کردند و قرار است فردا (پنج شنبه) نیز با مقامات جمهوری آذربایجان برای بررسی ادغام دوباره در این کشور، دیدار کنند.

شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه نیز در این باره گزارش داد که با میانجی گری فرماندهی نیروهای حافظ صلح این کشور در قره باغ، مقامات جمهوری آذربایجان و جمهوری خوانده آرتساخ بر سر برقراری آتش بس در این منطقه مورد مناقشه از ساعت 13 به وقت محلی (12:30 به وقت تهران) به توافق رسیدند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، در این باره اعلام کرد: با عنایت به درخواست نمایندگان ساکنان ارمنی قره باغ که از طریق یگان حافظ صلح روسیه دریافت گردید، بر سر توقف عملیات ضد تروریستی در 20 سپتامبر در ساعت یک ظهر توافق شد.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود تاکید کرد که در چارچوب توافق به دست آمده، یگان های مسلح ارمنستان خاک جمهوری آذربایجان در قره باغ را ترک می کنند، ارتش جمهوری خوانده آرتساخ منحل می شود و همه «گروه های مسلح غیر قانونی» نیز تسلیحات، مهمات و تجهیزات سنگین خود را تحویل خواهند داد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین خاطر نشان ساخت که نیروهای ارتش این کشور در جریان عملیات نظامی گسترده خود در قره باغ که دیروز (سه شنبه) آغاز شده بود، کنترل بیش از 90 پایگاه نظامی ارمنی در این منطقه مورد مناقشه را به دست گرفتند.

وزارت دفاع روسیه نیز به نوبه خود در بیانیه ای، اعلام کرد که فرماندهی نیروهای حافظ صلح این کشور در سطح مناسب با طرف های آذربایجانی و ارمنستانی و نمایندگان منطقه قره باغ در تماس نزدیک است و با طرف های درگیر در مورد جلوگیری از خونریزی و رعایت قوانین بشردوستانه در مورد غیر نظامیان گفت و گو می کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «نووستی» روسیه، این وزارتخانه ضمن تاکید بر این که یگان های حافظ صلح روسیه با توجه به وخامت اوضاع، به انجام وظایف خود در قره باغ ادامه می دهند و برای ارائه تمامی کمک های امکان پذیر به ساکنان غیر نظامی این منطقه تلاش می کنند، عنوان کرد که در حال حاضر دو هزار و 261 غیر نظامی از جمله هزار و 49 کودک در پایگاه نیروهای حافظ صلح هستند و مواد غذایی و خدمات پزشکی ضروری در اختیار آنها قرار می گیرد.

شایان ذکر است که جمهوری آذربایجان دیروز حمله گسترده به مناطق تحت کنترل نیروهای جمهوری خودخوانده آرتساخ در قره باغ را آغاز کرده و «الهام علی‌اف»، رئیس جمهوری این کشور نیز ساعاتی پیش در گفت و گوی تلفنی با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا خاطر نشان ساخت که تنها در صورتی به عملیات نظامی خود پایان می دهند که نیروهای جدایی طلب ارمنی سلاح های خود را زمین بگذارند.

برچسب‌ها:

نظر شما