شناسهٔ خبر: 62462326 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جعفر قنادباشی

آمریکایی‌ها چاره دیگری جز پذیرش انتقال زندانیان نداشتند

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکایی‌ها دریافته‌اند که ایران یک حاکمیت یکپارچه و هماهنگ دارد که دیگر این طور نیست که رئیس‌جمهور یک حرف بزند و رهبری سخن دیگری بگویند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: دو رخداد تازه در حوزه سیاست خارجی مهم به نظر می‌رسد؛ نخست تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و دوم آزادشدن بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران. حالا پرسش آن است که این فعل و انفعالات تا چه در ادامه مسیر ایران و آمریکا تأثیرگذار است؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مقطه کنونی دوران انتقالی در روابط ایران و آمریکاست. آمریکایی‌ها در مواجهه با ایران از هر اقدام تهاجمی استفاده کردند اما نتیجه نگرفتند و حالا برای باز نگه‌داشتن مسیر دیپلماسی پذیرفته‌اند که زندانیان دو کشور مبادله شوند. از سوی دیگر پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی هم با دستور آمریکا آزاد شد که این هم نشانه دیگری از ضعف آمریکا در برابر ایران است. آمریکا در مواجهه با ایران چاره‌ای نداشت جز این مسیر و اکنون در مرحله‌ای تازه با ایران کشور قرار داریم».

او ادامه داد: «آمریکایی‌ها نگران باخت‌های بیشتر در برابر ایران بودند. آنها تصور نمی‌کردند ایران بتواند در شانگهای یا برکیس عضو شود و آن هم عضو ثابت تصمیم‌گیر. برای آمریکایی‌ها مهم است که بتوانند هنچنان باب دیپلماسی با ایران را باز نگه‌ دارند. آنها هیچ گزینه دیگری ندارند و تمام اهرم‌های فشارشان از کار افتاده است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آمریکایی‌ها از هر ابزاری که داشتند استفاده کردند اما ایران تسلیم نشد و حالا تصور می‌کنند تبادل زندانیان تنها گزینه‌ای است که می‌توانند ارتباط حداقلی با ایران را حفظ کنند. آنها به اهمیت و جایگاه نفتی و گازی ایران واقف‌اند و در این مسیر هم نمی‌توانند مناسبات بعد از پیدایش جنگ اوکراین را نادیده بگیرند. با این اوصاف راه تبادل زندانیان را در پیش گرفته‌اند تا باب دیپلماسی به ویژه در حوزه مذاکرات هسته‌ای بسته نشود».

قنادباشی در پایان گفت: «آمریکایی‌ها قبل از دولت آقای رئیسی تصور می‌کردند در ایران حاکمیت دوگانه وجود دارد. یعنی فکر می‌کردند دولت یک حرف می‌زند و دیگر ارکان حاکمیت حرف دیگری اما امروز دریافته‌اند که ایران یک حاکمیت یکپارچه و هماهنگ دارد که دیگر این طور نیست که رئیس‌جمهور یک حرف بزند و رهبری سخن دیگری بگویند. در مقطع کنونی کل نظام بیش از همیشه با هم هماهنگ عمل می‌کنند. البته که دولت آقای رئیسی هم به خوبی توانست با غربی‌ها چانه‌زنی کند و در این عرصه موفق بود».

برچسب‌ها:

نظر شما