شناسهٔ خبر: 62443928 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران:

کنترل ساخت و سازها مهمترین اقدام در حوزه پیشگیری از مخاطرات است

تهران- مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با انتقاد از عدم دقت و نظارت کافی شهرداریها و دهیاریها در حوزه تخلفات ساختمانی گفت: کنترل و نظارت بناها مهم ترین اقدام در زمینه پیشگیری از مخاطرات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حامد یزدی مهر، ظهر دوشنبه در جلسه هماهنگی بازدیدهای نظارتی استان تهران «قطب‌های نظارتی ده گانه» که با حضور نماینده معاون هماهنگی امور عمرانی قم و نمایندگان این استان از دستگاه‌های مختلف اجرایی و کارشناسان اداره کل مدیریت بحران استان تهران در این اداره کل برگزار شد با اشاره به تکالیف قید شده در ماده ۲۴ و ۲۵ قانون و بند (ز) ماده ۹ قانون مدیریت بحران کشور اظهار داشت: تیم‌های نظارتی این سازمان در استان‌ها جهت ارزیابی و بازنگری چندین محور حضور خواهند یافت.

یزدی مهر در تشریح جزئیات پنج محور مورد ارزیابی تیم‌های نظارتی گفت: بررسی صدور آرا کمیسیون‌های ماده ۹۹ و ۱۰۰، بررسی مصوبات کمیسیون ماده ۵ و کارگروه امور زیربنایی، بررسی وضعیت ایستگاه‌های آتش نشانی، بررسی آخرین وضعیت انجام لایروبی رودخانه‌ها و بررسی آخرین وضعیت جلوگیری از تخلیه نخاله ساختمانی و زباله در بستر و حرایم رودخانه‌ها از جمله این محورها محسوب می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با انتقاد از این موضوع که گاهی نظارت لازم از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با دقت انجام نمی‌پذیرد و تخلفات ساخت و ساز مستند به قانون شهرداری‌ها به موقع متوقف و به کمیسیون‌های مواد ۱۰۰ و ۹۹ ارجاع نمی‌شود افزود: بررسی برخی از ساخت و سازها در سطوح شهری و روستایی توسط سازمان مدیریت بحران کشور مشخص شده و بعضاً در برخی ساخت و سازها اصول فنی و شهرسازی رعایت نمی‌شود.

وی با طرح این سوال که چرا تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها اجرایی نمی‌شود بیان داشت: ضروری است که مواد ۲۱ و ۲۳ قانون مدیریت بحران کشور در خصوص کارکنان و مهندسان ناظر توسط شهرداران و مدیران شهری اجرایی شود.

یزدی مهر با اشاره به اینکه ایران تحت تأثیر مخاطراتی مانند سیل، زلزله، فرونشست و لغزش است، تاکید کرد: مؤثرترین اقدام در حوزه پیشگیری از خسارات جانی و مالی، کنترل و نظارت بر ساخت و ساز و اعمال قانون در خصوص متخلفان بخش خصوصی و دولتی است و در صورت عدم اقدام به موقع، آینده شاهد افزایش ساخت و سازهای ناایمن و جمعیت آسیب پذیر خواهیم بود که مطمئناً در اثر وقوع پدیده‌های مذکور بروز فاجعه دور از انتظار نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران عنوان داشت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط ذیل ماده ۲ قانون مدیریت بحران کشور نسبت به تخلیه نخاله‌های ساختمانی و زباله در بستر و حریم رودخانه‌ها و عدم نظارت و اعمال قانون از سوی شرکت آب منطقه‌ای، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف هستند و در همین راستا بازدیدهای نظارتی با توجه به شاخص‌های ارزیابی آن می‌تواند پایش خوبی از وضعیت ساخت و ساز و ایمنی شهرها ایجاد کند.

بر اساس این گزارش در این جلسه عدم رعایت اصول فنی و شهرسازی در ساخت و سازها و نظارت ضعیف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مورد بحث و بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت.

نظر شما