شناسهٔ خبر: 62421611 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

«فردا» گزارش می‌دهد:

همنوایی مجمع ایثارگران با اپوزیسیون

حزب‌ مجمع ایثارگران با بیانیه نامتعارفش‌ نشان داد در منتهی‌الیه رادیکالیسم قرار گرفته است

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا حزب مجمع ایثارگران در سالگرد مرحومه مهسا امینی بیانیه‌ای صادر کرده که بیشتر شبیه به مواضع اپوزیسیون است. این‌حزب اصلاح‌طلبِ نزدیک به سید محمد خاتمی و به دبیرکلی جواد امام در این بیانیه ناآرامی‌های سال گذشته که خسارت‌های مادی و معنوی زیادی بر کشور وارد کرد را «اعتراض به حاکمیت» دانسته است و حاکمیت را متهم به سرکوب کرده است.‌

این مواضع از سوی یک‌ تشکل قانونی و البته نزدیک به خاتمی عجیب به نظر می‌رسد زیرا تقریبا مشابه همین حرف‌ها را از شبکه‌های معاندی مانند اینترنشال یا از سوی گروه‌هایی مانند سلطنت‌طلب‌ها یا منافقین می‌شنویم.

برخی اصلاح‌طلبان‌ از یکسال گذشته تا کنون آشکارا سعی کرده‌اند به اپوزیسیون نزدیک شوند و در اظهارنظرهای آنها می‌توان رویکرد آنها برای عبور از نظام‌ را مشاهده کرد که آخرین چنین موضع‌گیری‌‌هایی همین بیانیه بسیار رادیکال محمع ایثارگران است. چنین اصلاح‌طلبانی که عملا از حاکمیت عبور کرده‌اند طبیعتا نباید انتظار داشته باشند که همان قواعد مرسوم سیاست بر آنها اعمال شود؛ به این معنی که از این پس نباید انتظار داشته باشند که برای مثال صلاحیت نیروهایشان تأیید یا زمینه حضور در مناصب سیاسی برایشان فراهم شود.

در جایی از بیانیه حزب ایثارگران حتی نسبت به جایگاه ولایت فقیه هم حمله شده است.

نکته این موضع‌گیری آن است که چرا یک‌حزب سیاسی که خود را قانونی‌ می‌داند، بار همه مسئولیت‌ها را بر دوش رهبری می‌اندازند در صورتی که از قضا اگر راهبردهای رهبری نبود کشور دچار هرج و مرجی می‌شد که نتیجه احتمالی‌اش شاید تکه پاره شدک مناطق مختلف این کشور بود زیرا بر هیچکس پوشیده نیست که محور غربی-عبری-عربی مخالف نظام ایران تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا با تقویت جدایی‌طلبان ایران دچار انشقاق سرزمینی کنند. از سوی دیگر اگر تدابیر رهبری نبود کشور شاهد خشونت‌های گسترده از سوی آشوبگران می‌شد که دودش در چشم همه از جمله آن دسته از جوانانی که فریب رسانه‌های بیگانه را خورده بودند می‌رفت.

این بیانیه به نحوی است که انگار این تشکل از نقش آرامش بخش و وحدت بخش رهبری ناراحت است.

افزون بر این، اصلاح‌طلبانی که در کوچک‌ترین تصمیم‌ها مطیع امر سید محمد خاتمی‌اند تا حدی که اگر برخلاف نظر بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب خاتمی بگوید آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات باید که بشود، اکنون ادعای دموکراسی خواهی دارند. حذف کنندگان و طرد کنندگان رادیکال ژست آزادی خواهی می گیرند. در نهایت گفتنی است که ریشه بسیاری از مشکلات کنونی ناشی از عملکرد فاجعه‌بار اصلاح‌طلبان‌ بوده است. قدرت در چهار دهه گذشته شاید به مدت سه دهه‌اش در اختیار همین نیروها بوده است و عجیب است که حالا آنها ژست اپوزیسیون به خود گرفته‌اند. فارغ از قضاوت تاریخی مشکلات این روزها نیز ناشی از عملکرد دولت تحت حمایت آنهاست.

به هر حال حزب‌ مجمع ایثارگران با این بیانیه نامتعارف نشان داد در منتهی‌الیه رادیکالیسم قرار گرفته است و اگر بر همین مواضع بماند دیگر باید این تشکیلات را یک تشکیلات اپوزیسیون خارج از نظام در نظر گرفت.

نظر شما