دهها کشتی به خاطر خشکسالی در اطراف کانال پاناما گیر کردهاند.
به گزارش عصرایران، این ترافیک دریایی به خاطر کاهش بارش باران ایجاد شده است.
به خاطر خشکسالی 6 درصد از تجارت دریایی جهان که از آبراه پاناما می گذرد، به مشکل خورده است.
این کانال در سال 1914 و پس از یک پروژه ساخت و ساز با شکوه از میان جنگل ها و صخرههای متراکم افتتاح شد و از آن زمان تا کنون بیش از یک میلیون کشتی از آن عبور کرده اند.
کشتیها پیش از باز شدن این کانال برای عبور از اقیانوس آرام به اطلس مجبور به دور زدن آمریکای جنوبی بودند.
در این تصاویر کشتیهای بسیاری برای عبور از کانال پاماما به صف شدهاند.
یکی از خبرنگاران خبرگزای فرانسه در 19 شهریور این تصاویر را ثبت کرده است.
این تصاویر نشانگر تنشی است که از خشکسالی تابستان امسال در یکی از کلیدیترین نقاط ترافیک دریایی جهان نشات میگیرد.
مقامات در این منطقه مجبور به کاهش تعداد گذرگاهها شدهاند.
محدودیت گذرگاهها و تعداد کشتی ها
از پایان ماه جولای تعداد کشتی های مجاز به استفاده از کانال در هر روز از 40 به 32 کشتی کاهش یافت است. همچنین فرورفتگی آنها در عمق آب نیز به 13.4 متر کاهش یافته است.
این محدودیتها که ناشی از کاهش بارش است میتواند تا یک سال ادامه یابد. تغییرات آب و هوایی و پدیده النینو از دلایل کاهش باران در این منطقه است.
به خاطر کاهش شدید باران و آب کانال قابلیت استفاده از تمامی قفل های کانال پاناما ممکن نیست. آب کانال شیرین است و از دریاچههای گاتون و Alajuela تامین میشود. بخشی از آب آشامیدنی شهروندان منطقه نیز از همن دریاچهها تامین می شود.
در ماه آگوست نیز تعداد کشتیهای گیر کرده در دو طرف کانال به 160 فروند رسید.
زمان انتظار کشتیها برای عبور از کانال که در شرایط معمول حدود 3 تا 5 روز بود، به 19 روز افزایش یافت.
طول این کانال حدود 82 کیلومتر است و دسترسی مستقیم بین دریای کارائیب و اقیانوس آرام را فراهم می کند.
آمریکا، چین و ژاپن از کشورهای اصلی استفاده کننده از این کانال هستند.