شناسهٔ خبر: 62371933 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره پیامدهای تداوم کاهش عرضه نفت

ایرنا : اوپک و متحدانش از سال ۲۰۲۲ کاهش صادرات نفت را آغاز کردند تا بازار را متوازن کنند. در ماه سپتامبر و پس از آنکه عربستان سعودی و روسیه مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه کاهش تولید روزانه را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کردند، بهای نفت برنت دریای شمال از ۹۰ دلار در هر بشکه فراتر رفت.

صاحب‌خبر -

آژانس بین‌المللی انرژی اتحاد نفتی عربستان سعودی و روسیه را "چالشی هولناک" علیه بازارهای نفت خواند و هشدار داد که تمدید کاهش تولید اوپک پلاس تا پایان سال ۲۰۲۳، بازار نفت را با کمبود شدید عرضه در سه ماهه چهارم روبرو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از این گزارش نوشت: اوپک و متحدانش از سال ۲۰۲۲ کاهش صادرات نفت را آغاز کردند تا بازار را متوازن کنند. در ماه سپتامبر و پس از آنکه عربستان سعودی و روسیه مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه کاهش تولید روزانه را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کردند، بهای نفت برنت دریای شمال از ۹۰ دلار در هر بشکه فراتر رفت.

تاکنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش روزانه تولید اوپک پلاس در سال ۲۰۲۳ با افزایش عرضه آمریکا، برزیل و ایران جبران شده است.

با این حال، به نوشته این نهاد مستقر در پاریس، "از ماه سپتامبر به بعد کاهش تولید اوپک پلاس موجب کاهش شدید عرضه در خلال سه ماهه چهارم (سال ۲۰۲۳) می شود."

در گزارش این آژانس آمده که در صورت کاهش نیافتن تولید اوپک پلاس در ابتدای سال ۲۰۲۴، همزمان با ذخایر نفتی رو به اتمام، بازار نفت با مازاد عرضه روبرو خواهد شد و در نتیجه وضعیت اقتصادی شکننده را با خطر نوسان مواجه خواهد کرد که نه به سود تولید کنندگان است و نه به نفع مصرف کنندگان.

نظر شما