شناسهٔ خبر: 6226275 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

استراتژی توسعه شانگهای تا سال 2025 در اجلاس «اوفا» تایید می‌شود

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه از تایید استراتژی توسعه سازمان شانگهای تا سال 2025 در اجلاس «اوفا» خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه به نقل از سایت خبری «زکون کز»، در جریان اجلاس سازمان شانگهای و بریکس که قرار است در تاریخ 8 تا 10 ژولای(17 تا 19 تیرماه) سال جاری در شهر «اوفا» روسیه برگزار شود، استراتژی توسعه این سازمان تا سال 2025 مورد تایید سران کشورهای عضو شانگهای قرار خواهد گرفت.

بنا به اطلاع دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه، انتظار می‌رود در جریان این اجلاس تصمیم در مورد عضویت دائمی هند و پاکستان به سازمان شانگهای گرفته  شود.

علاوه براین، موضوع توسعه بیشتر سازمان شانگهای، تقویت نقش آن در عرصه بین‌المللی، تعمیق هماهنگی این سازمان در مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله مواردی محسوب می‌شوند که در دستور کار اجلاس اوفا قرار دارند.

در نشست سران کشورهای بریکس که همزمان با اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای در اوفا برگزار می‌شود، در مورد هماهنگی سیاسی و مدیریت جهانی، مشکلات تامین توسعه پایدار و راه‌های افزایش همکاری‌های بین این کشورها در چارچوب این اتحادیه تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

همچنین در مورد چشم انداز فعالیت بانک جدید توسعه بریکس بحث و بررسی خواهد شد.

سازمان همکاری‌های شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است.

این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد.

نقش اصلی و تعیین کننده را در سازمان همکاری‌های شانگهای، 2 کشور چین و روسیه تشکیل می‌دهند.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2012 به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.

انتهای پیام/ز

 

نظر شما