شناسهٔ خبر: 62261535 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

طالبان و همسایه های افغانستان؛ «از حضور شورشیان تا بیش از 50 درگیری مرزی» / گزارش شفقنا

صاحب‌خبر -

 

شفقنا افغانستان – از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، حضور گروه های تروریستی و شورشی و درگیری های مرزی، عمده ترین مشکلات این گروه با کشورهای همسایه بوده است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، در تازه ترین مورد، نیروهای طالبان باردیگر با نیروهای مرزی پاکستان در منطقه مرزی «تورخم» در شرق این کشور درگیر شدند.

بر اساس گزارش وزارت کشور طالبان، این درگیری پس از شلیک نیروهای پاکستانی به سمت نیروهای طالبان آغاز شد.

این وزارت گفت که پس از شلیک نیروهای پاکستانی، نیروهای این گروه پاسخ دادند و درگیری رخ داد، اما به دلیل آغاز این درگیری هیچ اشاره ای نکرده است.

منابع محلی در ننگرهار تأیید کرده اند که این درگیری زمانی آغاز شد که طالبان در حال احداث یک پاسگاه نظامی در نزدیکی گذرگاه تورخم بودند و با مخالفت نیروهای مرزی پاکستان مواجه شدند.

آمار رسمی تلفات این درگیری مشخص نشده است، اما منابع محلی از کشته شدن چهار کودک از شهروندان افغانستان، دو نیروی طالبان و نظامی پاکستانی خبر داده اند.

این منابع همچنین زخمی شدن 20 نفر را در این درگیری تأیید کرده اند و گفته اند که 16 نفر آنها شهروندان افغانستان هستند و دو چهار نفر دیگر شهروند پاکستان.

بیشتر قربانیان این درگیری مسافرانی هستند که در حال عبور از گذرگاه تورخم به دو سوی مرز بودند و در این درگیری گیر افتادند.

ویدیوهایی که از این درگیری در شبکه های اجتماعی منتشر شده، نشان می دهد که مردم هراسان به هرسو در حال فرار هستند و صدای شلیک اسلحه های سبک و سنگین شنیده می شود.

«نگرانی از حضور شورشیان»

در دو سال گذشته، یکی از نگرانی های جدی کشورهای همسایه افغانستان و منطقه، افزایش حضور شورشیان در این کشور در زیر کنترل طالبان بوده است.

این مسئله بارها از جانب کشورهای همسایه و منطقه ابراز شده است و در موارد مختلف از طالبان خواسته شده است که در زمینه رفع نگرانی ها اقدام کنند.

اما حوادثی که در مناطق مرزی افغانستان با کشورهای همسایه در حال جریان است، نشان می دهد که نگرانی کشورهای همسایه از حضور شورشیان در افغانستان، نه تنها کاهش نیافته، بلکه در حال افزایش است.

در تازه ترین مورد، شورشیان تحریک طالبان پاکستان، حملات گسترده ای را بر منطقه «چترال» در نزدیکی مرز افغانستان، راه اندازی کردند.

این گروه شورشی اعلام کرده که در این حمله، دو پاسگاه نظامی پاکستان در منطقه چترال تصرف کرده است.

اما ارتش پاکستان با نشر بیانیه ای گفته است که حمله «صدها تن» از جنگجویان طالبان پاکستان را بر این منطقه، دفع کرده اند و در آن چهار سرباز پاکستانی و 9 جنگجوی تی تی پی کشته شده اند.

مقامات ارتش پاکستان گفته اند که این حمله از خاک پاکستان توسط نیروهای تی تی پی بر منطقه چترال راه اندازی شده بود.

علاوه بر این، روز گذشته رسانه های تاجیکستانی از کشته شدن سه عضو «جماعت انصارالله» که از افغانستان به آن کشور نفوذ کرده بودند، خبر دادند.

خبرگزاری دولتی خاور تاجیکستان نوشت که این سه نفر به ‌تاریخ ۲۹ الی ۳۰ اوت سال جاری به ‌منظور انجام اقدامات «تروریستی» در خاک تاجیکستان، در منطقه‌ «کوران درواز» خط مرزی با افغانستان را نقض کرده و وارد تاجیکستان شده بودند.

این رسانه نوشته است که اسلحه و مهمات بجامانده از این شورشیان، شامل سلاح های «ام- 16» و «ام – 4» و دوربین های دید در شب آمریکایی بوده است.

«بیش از 50 درگیری مرزی با همسایه ها»

سخنگوی وزارت کشور طالبان گفته است که در دو سال گذشته بیش از 50 درگیری بین نیروهای این گروه و نیروهای مرزی کشورهای همسایه رخ داده است.

افغانستان با کشورهای ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، مرز مشترک دارد، اما در دو سال گذشته، بیشترین درگیری مرزی بین نیروهای این گروه و نیروهای مرزی کشورهای همسایه ایران و پاکستان رخ داده است.

طالبان همواره کشورهای همسایه مقصر وقوع چنین درگیری های خوانده اند و گفته اند که شلیک اول از طرف نیروهای این گروه صورت نگرفته است.

اما در موارد مختلف مقامات کشورهای همسایه افغانستان، از ناآگاهی نیروهای این گروه با قوانین مرزی، شکایت کرده اند و این درگیری ها را یک چالش خوانده اند.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در تازه ترین اظهارات خود در این مورد در گفتگو با روزنامه «اطلاعات» آن کشور گفته است که ما «چالش هایی» با طالبان داریم.

آقای امیر عبداللهیان افزوده که «مثلاً در دو سال گذشته چند بار درگیری‌های کوتاه مرزی پیش آمده است. توضیحی که دادند این بود که عوامل خودسر این کار را انجام می‌دهند. البته واقعاً کمک و مدیریت کردند که کنترل شود، اما بالاخره بین ما و افغانستان برخوردی اتفاق افتاده است.»

مقامات پاکستانی نیز بارها از درگیری های مرزی با طالبان ابراز نگرانی کرده اند و خواستار جلوگیری از آن شده اند.

شمار این درگیری مرزی شاید در دو دهه اخیر بی سابقه بوده شد. پیش از آن هیچگاه از درگیری سنگین مرزی به این تعداد زیاد بین نیروهای افغانستان با کشورهای  همسایه گزارش نشده بود.

این رویدادها و حوادث، گمان ها از دست داشتن سازمان های استخباراتی و حلقات مختلف در ناامن سازی مناطق مرزی برای عبور شورشیان از مرز افغانستان به کشورهای همسایه و منطقه را تقویت می کند.

به باور کارشناسان سیاسی، طالبان توانایی و یا اراده کنترل شورشیان در افغانستان را ندارند و حوادث اخیر نشان می دهد که بی ثباتی امنیتی از این کشور به کشورهای همسایه و منطقه در حال گسترش است.

نظر شما