شناسهٔ خبر: 62213957 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا توسط جمهوریخواهان کلید می‌خورد

بایدن از خواب پرید!

محمد علیزاده

کاخ سفید برای مقابله با استیضاح جو بایدن آماده می‌شود.

صاحب‌خبر -
این استیضاح، گرچه به دلیل حمایت نکردن اکثریت مطلق سنا و مجلس نمایندگان به سرانجام نمی‌رسد اما می‌تواند موقعیت رئیس‌جمهور ناتوان آمریکا را نزد افکار عمومی متزلزل‌تر کند. کاخ سفید بیش از ۱۰ کارشناس حقوقی و رسانه‌ای را گردهم آورده است تا با تلاش احتمالی جمهوریخواهان برای استیضاح جو بایدن مقابله کنند.
     راهبرد مقابله با استیضاح بایدن! 
بنا به‌گفته هشت منبع داخلی کاخ سفید، راهبرد مقابله با استیضاح، ظاهرا چند ماهی است به جریان افتاده، زیرا جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا در‌صدد هستند تا در‌خصوص بایدن و «هانتر بایدن» پسرش و درگیری‌های تجاری خارجی آنها تحقیق کنند. دستیار کاخ سفید که این پروژه را افشا کرد، گفته؛ هدف نهایی این پروژه این است که نشان دهند هرگونه درخواست برای استیضاح بایدن، یک ریاکاری حزبی بدون سند و شواهد است که علاقه شدید حزب جمهوریخواه به هرج و مرج را نشان می‌دهد.
یکی از مقام‌های کاخ سفید با کنار هم قراردادن حملات جمهوریخواهان به بایدن و تلاش رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه مسائل اقتصادی که بر زندگی مردم آمریکا تأثیر می‌گذارد، توضیح داد؛ واکنش دولت به این اقدامات نشان می‌دهد که مخالفانش، از اوضاع کشور بی‌خبر هستند.
     تحقیق در‌خصوص استیضاح ممنوع!
طبق گفته دستیاران کاخ سفید، این تیم به منظور جلوگیری از دخالت هر‌گونه تحقیق استیضاح در امور کاخ سفید به وجود آمده است. دستیاران کاخ سفید در تیم مقابله با استیضاح ظاهرا از تعطیلات آگوست در زمینه تحقیقات در زمینه مسائل مورد نظر جمهوریخواهان استفاده کردند و برای مقابله با جمهوریخواهان، یک تیم پیام و پاسخ تشکیل دادند. تیم کاخ سفید، نظرسنجی‌هایی را سفارش داده‌اند و تبلیغات سیاسی را مطالعه کرده‌اند به امید آن‌که بتوانند یک پیام واحد در حمایت از بایدن منتشر کنند.
     موضوع استیضاح چیست؟
تحقیقات جمهوریخواهان درباره بایدن و پسرش در وهله اول بر جرایم پسر کوچک‌تر بایدن متمرکز است که ظاهرا شواهد گردآوری شده از لپ‌تاپ وی که در مغازه‌ تعمیرات رایانه در «دیلاور» قرار داشت، نشان از اعمال نفوذ، فساد و دیگر جرایم خانواده بایدن دارد.
کاخ سفید در حالی آماده مقابله با جمهوریخواهان می‌شود که منابع مطلع جمهوریخواه می‌گویند که سران این حزب در مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند در ماه آینده میلادی تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را آغاز کنند.
     استیضاح در بدترین زمان ممکن 
همان‌گونه که اشاره شد، استیضاح بایدن به مانند دو استیضاح ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری وی، به نتیجه نخواهد رسید زیرا فرآیند برکناری رئیس‌جمهور از طریق استیضاح بسیار سخت و با توجه به ساختار کنگره تا حد زیادی ناممکن است. با این حال، نمی‌توان از ابعاد سیاسی این استیضاح غافل شد. قطعا شکل‌گیری این روند سیاسی، آن هم در حالی که نوعی نارضایتی نسبت به عملکرد و سن و سال بایدن در آمریکا به‌وجود آمده، می‌تواند بر محاسبات انتخاباتی وی تاثیرگذار باشد. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مرکز تحقیقات نورک ــ آسوشیتدپرس روی یک موضوع توافق دارند؛ این‌که جو بایدن پیرتر از آن است که بتواند برای یک دور دیگر، رئیس‌جمهور مؤثری باشد. نگرانی کمتری برای دونالد ترامپ که چند سال از او کوچک‌تر است، وجود دارد؛ هرچند آنها مشکلات دیگری با ترامپ دارند. نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات نورک ــ آسوشیتدپرس نشان داد که بسیاری از رأی‌دهندگان آمریکایی به طرز عجیبی روی موضوع سن و سال هم‌عقیده هستند؛ موضوعی که بایدن نمی‌تواند آن را تغییر دهد.
     یک نظرسنجی تکان‌دهنده برای بایدن 
در این نظرسنجی ۷۷‌درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که بایدن برای چهار سال دیگر رئیس‌جمهور بسیار پیری است. نه‌فقط ۸۹‌درصد جمهوریخواهان این را گفته‌اند، بلکه ۶۹‌درصد دموکرات‌ها هم چنین نظری دارند. این دیدگاه در میان همه گروه‌های سنی رایج بوده است؛ گرچه دموکرات‌های مسن‌تر از نامزدی بایدن برای سال ۲۰۲۴ حمایت کرده‌اند. دیگر این‌که شاید بایدن از نظر آمریکایی‌ها خیلی پیر باشد اما ترامپ هم فعلا با پرونده‌های متعدد کیفری‌اش، از رقبای خود برای نامزد شدن از سوی جمهوریخواهان فاصله زیادی دارد. به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها، جمهوریخواهان و مستقل‌ها می‌خواهند تالارهای قدرت را جارو زده و محدودیت‌های سنی را برای ریاست جمهوری، کنگره و دیوان‌عالی اعمال کنند. تقریبا دوسوم بزرگسالان آمریکایی از تعیین محدودیت سن برای نامزدهای ریاست‌جمهوری، کنگره و تعیین سن بازنشستگی اجباری برای قضات حمایت کرده‌اند.
۶۷درصد از پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی، موافق الزام قضات دیوان‌عالی به بازنشستگی در سنی معین، ۶۸‌درصد موافق تعیین سقف سنی برای نامزدهای کنگره و ۶۶‌درصد موافق تعیین سقف سنی برای نامزدهای ریاست‌جمهوری بودند. با توجه به این‌که افراد سالمند و بالای ۶۵ سال نقش مهمی در اجرای قانون دارند، انتظار نمی‌رود که این تغییرات به سرعت عملی شود. این نظرسنجی همچنین نشان داد بسیاری از افراد در طیف‌های مختلف سیاسی، آماده دیدن چهره‌های جوان‌تر و شاداب‌تر در عرصه سیاسی کشورشان هستند، سرابی که با توجه به لابی‌های پنهان و آشکار قدرت در آمریکا، رسیدن به آن دشوار است.  

محمد علیزاده - گروه بین الملل

نظر شما