شناسهٔ خبر: 62189923 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مسابقات قهرمانی جهان 2023- ریاض

رقابت نزدیک در اوزان المپیکی 4 وزنه‌بردار ایرانی ‌شانس کسب مدال هستند

وزنه‌برداران ایران در سه وزن المپیکی ۸۹، ۱۰۲ و فوق سنگین رقابت سنگینی را برای کسب مدال جهان در پیش دارند.

صاحب‌خبر -
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ از ۱۷ شهریور در شهر ریاض عربستان آغاز می‌شود و یکی از مراحل اصلی کسب سهمیه المپیک پاریس است. نفراتی که به دنبال حضور در المپیک پاریس هستند حتما باید در قهرمانی جهان ۲۰۲۳ شرکت کنند در غیر این صورت المپیک پاریس را از دست می‌دهد. 
تیم مردان ایران با ۱۰ وزنه‌بردار به نام‌های دسته ۸۱ کیلوگرم: حسین سلطانی، دسته ۸۹ کیلوگرم: مصطفی جوادی، دسته ۹۶ کیلوگرم: امیر حقوقی و محمد زارعی، دسته ۱۰۲ کیلوگرم: رضا دهدار و رسول معتمدی، دسته ۱۰۹ کیلوگرم: مهدی کرمی و پیمان جان و دسته ۱۰۹+کیلوگرم:علی داودی و آیت شریفی در مسابقات شرکت می‌کنند.
در تیم زنان هم شش وزنه‌بردار حضور دارند و همان شش نفر در حال حاضر تایید شده‌اند. با این حال طبق اعلام کوروش باقری سرمربی تیم ملی زنان، ممکن است تا زمان اعزام، کاهش نفرات رخ دهد اما همه چیز به عملکرد وزنه‌برداران تا زمان اعزام به قهرمانی جهان بستگی دارد.در حال حاضر تنها تغییر در تیم زنان تغییر دسته وزنی یک نماینده ایران است و ریحانه کریمی از دسته ۵۹ کیلوگرم به دسته ۶۴ کیلوگرم آمده است.
اسامی اعضای تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران نیز به این شرح است:
دسته ۶۴ کیلوگرم: ریحانه کریمی و فاطمه کشاورز، دسته ۷۶ کیلوگرم: الهه رزاقی، دسته ۸۱ کیلوگرم: الهام حسینی و پریسا نورعلی، دسته ۸۷ کیلوگرم: زینب شیخ حسن ارباب. 
رقابت 4 وزنه بردار برای کسب مدال
از میان ۱۰ وزنه بردار ایران تنها یک نفر (رسول معتمدی) در گروه D است و بقیه نمایندگان در گروه A وزنه می‌زنند و انتظار می‌رود تعدادی از آنها برای گرفتن مدال جهانی بجنگند.
آنچه مشخص است کار در وزن‌های المپیکی بسیار سخت است. مصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم، رضا دهدار در دسته ۱۰۲ کیلوگرم و علی داودی و آیت شریفی در دسته فوق‌سنگین برای رسیدن به مدال باید حرکت به حرکت بجنگند. حتی ممکن است غیر از ورزشکارانی که نام بردیم، نفرات دیگری هم در قهرمانی جهان عربستان پرقدرت ظاهر شوند.
در وزن غیر المپیکی هم مهدی کرمی و پیمان جان نیز در دسته ۱۰۹ کیلوگرم حریفان قدرتمندی از ازبکستان برای رسیدن به خوش‌رنگ‌ترین مدال را در پیش دارند اما در وزن‌های المپیکی حتی برای رسیدن به مدال هم کار سخت است.
سلیمی: قهرمانی جهان، جنگ واقعی است
بهداد سلیمی نایب‌رئیس‌فدراسیون وزنه‌برداری در تازه‌ترین صحبت‌های خود درباره آخرین شرایط این تیم عنوان داشت: از هفتم فروردین اردوی تیم ملی را با کادر فنی جدید استارت زدیم. در این راه مسابقه سنگین قهرمانی آسیا را داشتیم و عناوین انفرادی خوبی گرفتیم و قدم بلندی را برای کسب سهمیه المپیک داشتیم. حدودا ۲۰ روز دیگر به قهرمانی جهان می‌رویم و سخت‌ترین رقابت برای وزنه‌برداری است و سطح کیفی بسیار بالایی دارد و به معنای واقعی جنگ است. جنگجوهای ما هم برای آن آماده می‌شوند تا ان‌شاءالله با دست پر برگردند. او ادامه داد: با این کادر جوان که داریم امیدوارم در هر دو رویداد نتایج خوبی بگیریم.
شرایط وزنه‌برداری برای بازی‌های آسیایی
نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری هم درخصوص شرایط اردویی تیم ملی وزنه‌برداری می‌گوید: چند روز تا آغاز رقابت‌های جهانی عربستان فاصله داریم و بعد از آن هم با فاصله 2 هفته‌ای در بازی‌های آسیایی حاضر خواهیم بود. خوشبختانه در این 4، 5 ماهه اردوهای بدون وقفه‌ای را برگزار کردیم و سعی ما بر این بود که همه چیز برای ورزشکاران فراهم باشد و در این راه هم فدراسیون تمام تلاش خود را انجام داد. بچه‌ها هم روزهای سختی را سپری کردند، اما باانگیزه بودند. 
وی ادامه داد: مسابقات جهانی پیش رو یکی از رقابت‌های شلوغ در چندین سال گذشته است، چرا که برای گرفتن سهمیه همه باید در این مسابقه حاضر باشند. تمام تلاش ما هم این خواهد که هم سهمیه کسب کنیم و هم مدال. امیدوارم در نهایت همه این تلاش‌ها در المپیک به ثمر بنشیند. 
سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری در مورد شرایط تیمش در بازی‌های آسیایی‌هانگژو نیز گفت: وزنه‌برداری همیشه در المپیک و بازی‌های آسیایی صاحب مدال بوده است. سعی می‌کنیم 7 وزنه بردار را به بازی‌های آسیایی‌هانگژو اعزام کنیم. شرایط در وزنه‌برداری الان طوری است که نمی‌توانیم بگوییم کدام وزنه‌بردار 100 درصد مدال می‌گیرد کدام اصلا مدال نمی‌گیرد. برای تمام ملی‌پوشان‌شانس قائل هستیم که بتوانند مدال کسب کنند. 
وی در مورد این‌که قرار است بعد از پایان مسابقات جهانی مستقیم به محل برگزاری بازی‌های آسیایی بروید، خاطرنشان کرد: از عربستان به ایران باز نمی‌گردیم و در این بین دو برنامه پیش رو داریم؛ یکی این‌که در خود ریاض اردوی 10، 12 روزه را برگزار کنیم و دومین برنامه برگزاری اردو در خود چین است که محل اردو فاصله کمی با محل بازی‌ها دارد. باید ببینیم شرایط کدام اردو بهتر است.
مسابقات وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی‌هانگژو از 8 تا 15 مهرماه برگزار می‌شود. وزنه‌برداری ایران در آخرین دوره بازی‌های آسیایی (جاکارتا 2018) موفق به کسب 2 مدال طلا و یک نقره شد. در آن رقابت‌ها سهراب مرادی در دسته 94 کیلوگرم و بهداد سلیمی در دسته 105+ موفق به کسب مدال طلا شدند. در دسته 105+ سعید علی حسینی هم نقره گرفت.

نظر شما