کرمان موتور یک شرکت مورد قبول در بین شرکت های خودروسازی و وارد کننده ایرانی می باشد. محصولات کرمان موتور جزء خودرهای پر طرفدار و پر فروش موجود در بازار است. کرمان موتور در سال چند بار فروش نقدی و اقساطی برای طرفداران خود برگزار می کند.کرمان موتور در اسفند ۱۳۷۳ به عنوان اولین زیرمجموعه گروه صنایع خودروسازی کرمان (کرمان خودرو) برای واردات و ساخت مدلهای مختلف خودروهای دوو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید شهر بم در استان کرمان تأسیس شد و فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد. آخرین اخبار مربوط به شرکت کرمان موتور را با هم در سایت فردا می خوانیم.
به گزارش کاماپرس، خودرو J4 یکی از مدلهای نسبتا باقدمت برند جک است که طراحی بیرونی آن را دنیل گالیون در یک استودیو ایتالیایی انجام داد. این شخص یکی از طراحان نامدار خودرو است که سال 2006 برای طراحی بیرونی مدل آلفارومئو 8 سی جایزه دریافت کرد. علاقهمندان به داشتن خودرویی با طراحی ساده و سایز مناسب بیشتر به مدل JAC J4 توجه میکنند. این خودرو در نمای ظاهری چندان پیچیدگی ندارد.
نگاهی اجمالی به طراحی کلی جک جی4
نمای جلویی این خودرو دارای چراغهای نسبتا برجسته بوده و در دو گوشه پایینی سپر نیز چراغهای دایرهای شکل مهشکن خودنمایی میکند. طراحی این خودرو به شکلی است که رینگها و چرخهای آن با ابعاد کلی بدنه همخوانی دارد؛ ضمن اینکه آینههای جانبی این اتومبیل به چراغ راهنما مجهز شده و به صورت برقی تا میشود.
طراحی نمایی پشتی این خودرو نیز سادگی خاصی دارد. چراغهای پشتی، فرم بیضی شکلی دارند و توسط یک نوار کرومی روی در صندوق عقب به هم متصل شدهاند. همچنین در نمای پشتی این خودرو دو چراغ مهشکن قرمز رنگ به چشم میخورد.
طراحی داخلی خودرو
داخل این خودرو نیز طراحی دلنشینی دارد و کابین آن نسبتا قابل قبول است. تنها عیب مربوط به فضای داخلی این خودرو، استفاده از پلاستیک خشک در قسمت داشبورد و پنل درها است، اما با وجود این هنگام فشرده شدن این قسمتها سروصدای چندانی به وجود نمیآید و قابل چشمپوشی است. غریبلک فرمان این خودرو مشابه مدلهای جک جی5، اس3 و اس5 بوده و قسمت نقرهای رنگ آن به شکل بال پرنده است که جذابیت ظاهری داخل کابین را افزایش میدهد.
خرید و فروش اقساطی خودرو
در ضمن پنل کیلومترشمار پشت غربیلک فرمان نیز پیکربندی ساده و سنتی دارد و یک صفحه نمایشگر کوچک، فضای بین دو نمایشگر سرعت و دور موتور را پر کرده است. درها نیز طراحی سادهای دارند و روی قسمت بازویی آنها از تنظیمات کرومی به منظور افزایش جذابیت دیداری کابین استفاده شده است.
سایر امکانات، آپشنها و قابلیتهای جک جی4
این خودرو با توجه به داشتن حجم موتور 1.5 لیتری، قدرت 103 اسب بخار، حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت 6.2 لیتری در هر 100 کیلومتر و رسیدن به حداکثر شتاب در 11 ثانیه مورد توجه خریداران خودروهای شهری قرار گرفته است.
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضدقفل ای بی اس، سیستم ضدسرقت، ریموت با کنترل موتور، قفل مرکزی همراه دزدگیر، قفل شدن اتوماتیک درها، روکش صندولی چرم، چراغهای جلو مجهز به سیستم مشایعت تا در منزل و همچنین شیشه بالابر راننده با قابلیت باز شدن به صورت تک لمسی و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان از جمله آپشنهای این خودرو بهشمار میرود.
به طور کلی خریداران جک به دلیل برخورداری خودرو از صندوق بار حجیم، قوای محرکه متناسب، هماهنگی نسبی عملکرد پیشرانه و گیربکس، مصرف سوخت مناسب، شتابگیری خوب، هندلینگ مناسب و کیفیت ساخت نسبتا خوب، این مدل را ترجیح میدهند.
جک جی 4 را به قیمت مناسب بخرید
در صورتی که قصد خرید اقساطی یا نقدی این خودرو را دارید، نمایندگی معتبر “حسینی” در شیراز یکی از بهترین گزینهها است. نمایندگی کرمان موتور حسینی در شیراز در بازههای زمانی مختلف فرصت محدود خرید خودرو JAC J4 به قیمت کارخانه را فراهم میکند.
حذف تدریجی 4 روش فروش خودروسازان در بازار خودرو
بررسی ها نشان می دهد در سال 96، مردم علاوه بر خرید با تحویل فوری می توانستند از دو مسیر پیش خرید قطعی (با سود مشارکت و قیمت قطعی) و پیش خرید عادی (با قیمت غیرقطعی و سود مشارکت)، به صورت مدت دار خرید کنند. همچنین مشارکت در تولید وجود داشت که بیشتر مطلوب آن هایی بود که قصد سرمایه گذاری داشتند و نیاز زیادی به خودرو نداشتند. این افراد در روش مشارکت در تولید می توانستند در مدت زمان طولانی تری (حدود سه سال) ضمن مشارکت در تولید خودروسازان کسب سود کنند و در نهایت خودرو بخرند.
اما در کنار همه موارد فوق، باید به روش لیزینگی خرید خودرو هم اشاره کرد که تا سال های گذشته علاوه بر خودروسازان، توسط لیزینگ های بانکی و نیز شرکت های آزاد لیزینگ انجام می شد، اما پس از کاهش تولید، از سوی خودروسازان محدود و عملاً کنار گذاشته شد. هر چند اکنون توسط برخی شرکت های آزاد (و نه خودروسازان) همچنان ادامه دارد.
معایب و مزایای لیزینگ خودرو
در این مدل فروش خودرو، فروشندگان عمدتاً به صورت اجاره به شرط تملیک، خودرو را به متقاضیان واگذار می کردند. مزیت این نوع فروش خودرو، این بود که خریداران در مدت زمان اندکی در حدود یک هفته یا 10 روز بدون بوروکراسی های اضافی می توانستند از خودروسازان به طور مستقیم خودرو تهیه کنند و هزینه آن را اقساطی بپردازند. منتها، عمدتاً سند خودرو تا اتمام دوره بازپرداخت اقساط نزد خودروساز یا شرکت لیزینگ باقی می ماند، اما طبق دستورالعمل بانک مرکزی، لیزینگ ها مجاز بودند در فرایند فروش اقساطی خود، نرخ سودی تا 3 واحد درصد بالاتر از نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (یعنی با فرض نرخ های کنونی تا 21 درصد) را لحاظ کنند. همین موضوع موجب می شد تا هزینه تمام شده خودرو با لحاظ پرداخت بلندمدت، افزایش یابد. همچنین هزینه های اجباری نظیر بیمه بدنه نیز به هزینه های خریدار اضافه می شد. در هر حال، روش لیزینگ برای خریدارانی که نیاز سریع تر به خودرو داشتند و در عین حال، پول نقد کمتری در اختیار داشتند یا خریداران خودروهای گران تر، طرفداران خاص خود را داشت.با وخیم تر شدن اوضاع تولید خودرو، کار به جایی رسید که تا سال گذشته تنها روش فروش خودرو به قرعه کشی محدود شد که انتقادات زیادی را برانگیخت. یکی از شاخص ترین انتقادات در این زمینه محاسباتی بود که نشان می داد در فرایند قرعه کشی خودرو، رانتی بیش از 100 هزار میلیارد تومان به برندگان این فرایند تخصیص یافته است.
عبور از تنگنای فروش شانسی
با این حال به نظر می رسد در ماه های گذشته، وضعیت خودروسازان تکانی خورده، به طوری که زمزمه ها برای حذف قرعه کشی خودرو قوت بیشتری گرفته است. آن طور که وزیر صمت وعده داده، این روش فروش خودرو قرار است تا پایان سال به کلی کنار گذاشته شود. به گزارش تسنیم، مدیر صنایع خودروی وزارت صمت در این باره گفت: سال گذشته برای فروش خودرو مردم صف میکشیدند اما امسال شاهد فروش قسطی خودروها هستیم و امسال برای فروش خودرو، تولیدکنندگان وام در نظر گرفتهاند. توکلی لاهیجانی خبر جدیدی در خصوص بازگشت لیزینگ به روش های فروش خودروسازان داده و گفته است: بعد از دنبال کردن سیاست افزایش تولید، (خودروسازان) به سمت فروش لیزینگی خواهند رفت به نحوی که سال آینده زمینههای فروش لیزینگی اکثر تولیدات دو خودروساز داخلی فراهم خواهد شد.
در خودروسازی ها چه اتفاقی افتاده است؟
سوالی که هم اینک در خصوص وضعیت صنعت خودرو مطرح شده، این است که چه رویدادی موجب بهبود فعالیت خودروسازان با زیان انباشته ای تا بیش از 75 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1400 شده است؟ به عنوان مثال گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس از صنایع بورسی نشان می دهد که در صنعت خودرو و قطعات، در شش ماهه امسال، رشد فروش به حدود 48 درصد و رشد تولید به حدود 27 درصد رسیده است. در این باره هر چند فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور در خصوص تحول صنعت خودرو در اسفند سال قبل را می توان جرقه اصلی این ماجرا دانست، اما در واقع در حوزه تامین مالی این صنعت، برخلاف سال های گذشته که بانک مرکزی ورود می کرد، تاکنون خبری منتشر نشده است. با این اوصاف به نظر می رسد راهکارهایی نظیر تامین مالی این صنعت به روش غیر تورمی اوراق گام، توسعه صادرات خودرو به عنوان مثال به ونزوئلا و ارمنستان و نیز حذف خودروهای بعضا پرطرفدار ارزان مانند پراید، سمند و پژو 405 و تا این لحظه جایگزین نکردن خودرویی با این قیمت ها برای آنان، می تواند در کاهش وخامت مالی خودروسازان موثر بوده باشد.