شناسهٔ خبر: 62177860 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دیروز جمعه؛

مراسم تولد محمود اسکندری سر مزارش برگزار شد

صادق وفایی

مراسم گرامیداشت سالروز تولد امیر خلبان محمود اسکندری سر مزار این‌خلبان نیروی هوایی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت سالروز تولد امیر خلبان محمود اسکندری دیروز جمعه ۱۰ شهریور با حضور جمعی از خلبانان سال‌های دفاع مقدس و علاقه‌مندان نیروی هوایی، در امامزاده حیدر کلاک کرج برگزار شد.

این‌مراسم با حضور علاقه‌مندانی از شهرهای خرم‌آباد، اصفهان و تهران همراه بود و جانبازان خلبانی چون محمدرضا قره‌باغی، محمد غلامحسینی، حسن لقمان‌نژاد و ... ضمن حضور بر مزار محمود اسکندری و دوست و همرزمش محمداسماعیل محترم امیدی به خاطره‌گویی از سال‌های جنگ و ایثارگری‌های اسکندری پرداختند.

پس از خاطره‌گویی و قرائت فاتحه بر مزار اسکندری، شرکت‌کنندگان در این‌مراسم بر سر مزار توران حاجی‌خانی همسر اسکندری حاضر شده و منصور کاظمیان خلبان کابین‌عقب شهید عباس دوران در عملیات بغداد به خاطره‌گویی از ماموریتی پرداخت که دوران از آن بازنگشت و اسکندری موفق شد فانتوم زخمی خود را به ایران بازگرداند. همچنین ملیسا اسکندری دختر محمود اسکندری نیز به بیان خاطراتی از جانبازی پدر خود در این‌ماموریت و مشاهده جراحت‌های ناشی از آن پرداخت.

محمود اسکندری ۵ شهریور ۱۳۲۶ متولد و با گرفتن مدرک دیپلم، در روز ۵ شهریور سال ۴۶ وارد نیروی هوایی ارتش شد. او ۲۰ دی سال ۴۸ نشان خلبانی دریافت کرد و برای تکمیل دوره به پایگاه هوایی رسالپور پاکستان اعزام شد. با پایان این دوره آموزشی نیز روز ۱۴ مهر سال ۴۹ به ایران بازگشت. به‌جز جنگ و سال‌های دفاع مقدس که اسکندری نقش تعیین‌کننده‌ای در برخی عملیات‌ها داشت، اواخر جنگ به شرکت هجا (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) منتقل شد و سال ۶۷ از این سازمان بیرون آمد. او تا سال ۶۴ در مجموع ۳ هزار و ۲۴۴ ساعت و ۴۰ دقیقه پرواز جنگی با هواپیمای فانتوم F4 در کارنامه خود ثبت کرد. اسکندری در طول جنگ، ۲۰ بار پالایشگاه‌های عراق را بمباران و ۷ مرتبه به بغداد حمله کرد.

این‌خلبان در سال‌های پایانی جنگ به‌علت شبهه و اتهامی که پس از یک‌سفر مأموریتی به او وارد شد، از ارتش اخراج و وارد حوزه کار آزاد شد. اسکندری شب ۱۱ آبان سال ۱۳۸۰ در حالی که از قم به کلاک بازمی‌گشت، در سانحه تصادف اتومبیل درگذشت.

توران حاجی‌خانی همسر اسکندری نیز آذرماه سال ۱۴۰۱ در پی حمله قلبی درگذشت و در محوطه باز امامزاده حیدر به خاک سپرده شد.

خبرگزاری مهر از سال ۱۴۰۰ پرونده‌ای برای معرفی محمود اسکندری باز کرد که ضمن انتشار مقالاتی درباره ماموریت‌های ناممکن وی، به گفتگو با همرزمان او پرداخت. دو مقاله از این‌پرونده که برای معرفی اسکندری و کارنامه‌اش منتشر شدند، در پیوندهای زیر قابل دسترسی و مطالعه هستند:

* «آشنایی با قهرمان غریب/ وقتی وزارت خارجه نتوانست و ارتش توانست»

* «مقایسه خلبانان ایران،‌آمریکاواسرائیل درحمله بهH3،تان‌هوا واوسیراک»

نظر شما