شناسهٔ خبر: 62127482 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با «مثلث‌آنلاین»:

مداخله دولت‌ها در حوزه مسکن به نفع مردم نبود

یک اقتصاددان گفت: اینکه قیمت‌ مسکن افزایش نداشته است به دلیل آن است که قدرت خرید وجود ندارد.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند: برترین‌ها پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: دولت می‌گوید که در حوزه مسکن موفقیت‌های زیادی کسب شده است؛ از جمله ساخت تعدادی مسکن ملی و ارائه زمین و البته ثابت نگاه‌داشتن قیمت مسکن. اما همه اینها چه قدر به واقعیت نزدیک است؟

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «دولت‌ها در سال‌های بعد از انقلاب هم بحث مسکن اجتماعی، هم مسکن مهر و هم مسکن ملی را مطرح کردند. شاید مهم‌ترین پروژه همه دولت‌ها در این حوزه، مسکن مهر بود که نزدیک به دو دهه از آن می‌گذرد اما همچنان به عنوان یک پروژه موفق از آن یاد نمی‌کنند؛ هم از جهت زیرساخت و هم به دلیل دور بودن از مرکز».

او ادامه داد: «مسکن ملی هم دو سال است که مورد بحث است و حدود 100هزار واحد آن افتتاح شده است و از 500هزار واحد حدود 300هزار واحد یا در حال ساخت است یا تازه می‌خواهد شروع به ساخت شود. باید بررسی شود که مداخله دولت‌ها در حوزه مسکن به نفع مردم بوده یا خیر؟ با بررسی موضوع می‌توان دریافت که به نفع مردم نبوده و مشکل را به صورت واقعی حل نکرده است. زمین و مصالح ساخت‌وساز یک بخش از مشکلات مسکن است اما مهم‌تر از اینها متغییرهای اقتصادی سوار بر موضوع مسکن است. وقتی نرخ تورم بالا می‌رود همه چیز در حوزه مسکن بالا می‌رود و دولت‌ها به جای رفع مشکل مسکن خودشان می‌آیند متولی ساخت مسکن می‌شوند گرچه معاون اول دولت گفت ما نمی‌سازیم و کمک می‌کنیم که مردم بسازند اما فضای عمومی در جامعه این است که دولت می‌خواهد سالی یک میلیون مسکن بسازد».

این اقتصاددان همچنین بیان کرد: «وقتی متغییرهای کلان اقتصادی از جمله تورم و بیکاری مطلوب نیست و برآورد می‌شود کسی که می‌خواهد خانه‌دار می‌شود بای 70سال پول جمع کند، یعنی اقتصاد مریض است و از این اقتصاد نمی‌شود انتظار داشت شغل مناسب ایجاد کند و مسکن مناسب ارائه دهد. در بحث مسکن مهر زمین تأمین شد اما دیدیم که پروژه 16سال طول کشید؛ بنابراین بخشی از قضیه تأمین زمین است. فرض کنید زمین را مجانی دادند آیا صاحب زمین توانایی دارد هزینه ساخت خانه را بپردازد؟ آیا مردم توانایی پرداخت اقساط تسهیلاتی که داده می‌شود را دارند؟ پس مشکل فقط زمین نیست».

حق‌شناس در پایان گفت: «اینکه قیمت‌ مسکن افزایش نداشته است به دلیل آن است که قدرت خرید وجود ندارد. وقتی معاملات در کف است، این که ثبات قیمت‌ها نیست. وقتی یک خانه 80متری نزدیک به پنج میلیارد تومان است کدام کارمند می‌تواند این رقم را پرداخت کند؟ الان قیمت ارز 50هزار تومان است آیا مفهومش این است که قیمت ارزش تقاضا نیست چون قدرت خرید نیست و رکود است. هم تورم است هم رکود».

برچسب‌ها:

نظر شما