شناسهٔ خبر: 62106335 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

سرمایه‌گذاری لازم در بخش ارتباطات کشور انجام نشده است

زنجان- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طی ۱۰ سال گذشته در بخش ارتباطات ثابت سرمایه‌گذاری نشده و اکنون ما در این حوزه جزو ۱۴۸ دنیا هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بازار، عیسی زارع‌پور شامگاه دوشنبه در جلسه شورای اداری استان زنجان ،با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال می‌کند، موضوع شبکه ملی اطلاعات است که در اسناد بالادستی به آن تأکید شده اما شتاب لازم را نداشته است،گفت: این مهم نیاز جدی و زیرساختی برای دهه‌های آینده کشور است.

وی ابراز داشت: بیش از یک دهه در کشور طول کشید تا این مفاهیم در کشور جا بیفتند و در گذشته اراده جدی برای تحقق آن وجود نداشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۰ تشکیل شد و تحقق شبکه ملی اطلاعات یکی از موارد مهم آن بود.

زارع پور تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های در حال اجرا پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها است و شبکه فیبر نوری شهر زنجان در اردیبشهت ماه و کل استان در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و یک هزار و ۲۰۰ شهر را در این بخش تعیین تکلیف کردیم.

طی کمتر از ۲ سال گذشته هفت پرتاپ فضایی داشته ایم

وی گفت: بیش از چهار هزار و ۸۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و با استفاده از این زیرساخت‌ها می‌توان برای کارهای بزرگ فناورانه برنامه‌ریزی کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: در زنجان از مجموع ۷۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار ۹۵ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل و ۵ درصد باقی مانده و ۵۰ روستا نیز از کیفیت لازم برخوردار نیست و طی ماه‌های آینده ۱۰۰ درصد روستاها را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

زارع پور افزود: در کمتر از دو سال گذشته هفت پرتاپ فضایی در کشور داشته ایم که معادل هشت سال ماقبل آن بوده و در نیمه دوم سال جاری نیز چند پرتاب پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: هفت کلان پروژه برای شبکه ملی اطلاعات تعریف شده است و این هفت محور شامل زیرساخت ارتباطی، زیرساخت اطلاعاتی، خدمات پایه، مزیت بخشی، استقلال، هویت‌پذیری، امنیت و بومی‌سازی می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان داشت: زیرساخت ارتباطی یک زیرشبکه پرسرعت و باکیفیت است و در زیرساخت کشور چهار لایه داریم و در هر چهار لایه باید شبکه را تقویت کنیم تا شبکه پرسرعت داشته باشیم.

زارع پور گفت: یک لایه از این چهار مورد بستری است که اینترنت کشور را تأمین می‌کند و در انحصار شرکت ارتباطات سیار است و یکی از کارهای بزرگ در این لایه این است که ما مسیرهای ورودی در کشور را متنوع کردیم.

اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها

وی ادامه داد: لایه هسته که شبکه مادر و بین استانی است، امروز در زنجان نیز افتتاح شد و برای اولین بار با تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی به ظرفیت این شبکه اضافه می‌کنیم و امسال ۷۰ درصد به این ظرفیت اضافه می‌شود و تا آخر دولت چهار برابر می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: متأسفانه در ۱۰ سال گذشته در بخش ارتباطات ثابت سرمایه‌گذاری نشده و اکنون ما در این حوزه کشور ۱۴۸ دنیا هستیم و تلاش می کنیم در همه لایه‌ها شبکه کشور را تقویت و نوسازی کنیم تا شبکه چند ۱۰ برابری و در آینده چند ۱۰۰ برابری را در اختیار مردم قرار دهیم.

زارع پور با بیان اینکه پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های در حال اجرا است،افزود: پیشرفت پروژه ایجاد شبکه ملی اطلاعات از ۲۳ درصد در ابتدای دولت تا بهمن سال گذشته به ۵۷ درصد رسیده و اکنون به بیش از ۶۱ درصد رسیده و تا پایان سال به ۷۰ درصد می‌رسد.

وی بیان داشت: شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای پرسرعت، باکیفیت و امن در گستره جغرافیای جمهوری اسلامی است و قرار است در این بستر خدمات باکیفیت به مردم ارائه دهیم و یک کار بسیار پیشرفته است و در خیلی از کشورها به عنوان پروژه ملی دنبال می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همه کشورهای پیشرفته و حتی اروپاییان به این سمت می‌روند تا همه چیز در انحصار آمریکا نباشد.

نظر شما