شناسهٔ خبر: 62095652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

خاندوزی: اقتصاد ایران در دولت قبل، معطل مانده بود / سال گذشته 4 درصد رشد اقتصادی داشتیم

وزیر اقتصاد گفت: تغییر رویکرد در دوسال اخیر مهمتر از همه دستاوردهاست. اگر امروز در عرصه خارجی می‌بینیم اتفاقاتی رخ داده و گشایش‌هایی رخ می‌دهد، به‌خاطر همین رویکرد است و برخی کسانی که مدعی بلد بودن زبان دنیا بودند، به بخشی از آن هم دست نیافتند.

صاحب‌خبر -

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران که در محل نمایشگاه «روایت خدمت» به‌مناسبت هفته دولت برگزار شد، طی سخنانی ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت شهیدان رجایی و باهنر، خاطر نشان کرد: مهم‌ترین تفاوت این دولت با دولت سابق مربوط به مدیریت و نحوه حل مسائل کشور است؛ دولت قبل اکثر فرصت‌های 8 ساله کشور را معطل موافقت و ترحم چند کشور خارجه نگه داشت تا ظرفیت‌های توسعه‌ای کشور وابسته به مسائل خارجی بشود.

وی افزود: وزرای دولت سابق گاها می‌گفتند برای حل مسائل موفق به دیدار رییس‌جمهور نمی‌شوند و بخش مهمی از مدیران دولت قبل ناظر به عوامل و موانعی بود که اجازه پیشرفت را نمی‌داد؛ دولتی که از نظر انگیزه می‌شود از دوران معطلی اقتصاد ایران یاد کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: تغییر رویکرد در دوسال اخیر مهمتر از همه دستاوردهاست. اگر امروز در عرصه خارجی می‌بینیم اتفاقاتی رخ داده و گشایش‌هایی رخ می‌دهد، به‌خاطر همین رویکرد است و برخی کسانی که مدعی بلد بودن زبان دنیا بودند، به بخشی از آن هم دست نیافتند.

خاندوزی گفت: بنای دولت سیزدهم این نبود که به عوامل و موانعی که روزهای ابتدایی وجود داشت، ارجاع دهد و مقایسه کند؛ اما متأسفانه با رویه‌ای که برخی اعضای دولت گذشته پیش گرفتند، این دولت ناچارشد درخصوص برخی علل به روشنگری بپردازد.

وی اظهار داشت: در سال 1392 که دولت پیشین کار خود را شروع کرد، بدهی دولت به نظام بانکی حدود 103 همت و در پایان دولت سابق به 655 همت رسید‌؛ بدهی به صندوق‌های بازنشستگی از 68 همت به 448 همت رسیده بود، بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی از 34 همت به 196 همت افزایش یافته بود و حجم نقدینگی از 640 همت به 4067 همت افزایش داشت و هم‌چنین نرخ رشد نقدینگی بیش از 50 درصد به‌طور متوسط بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: این دولت با 54 همت کسری بودجه کار خود را شروع کرد و از 8 میلیارد دلار برای تامین ارزی کالاهای اساسی تقریبا تمامش مصرف‌شده بود، اما دولت سعی نکرد مقایسه کند و الان که این ارقام را بیان می‌کنیم به‌خاطر طرح برخی موضوعات توسط اعضای دولت سابق است.

خاندوزی عنوان کرد: میانگین رشد اقتصادی کشور در دولت قبل حدود 1 درست بود اما در سال گذشته حدود 4 درصد رشد داشتیم. چون ایده دولت فقط بر رشد تولید صرفا نبوده و دولت سعی کرد پیشرفت را در همه عرصه‌ها رقم بزند. ضریب جینی حاکی است که از 0.39 به 0.38 کاهش یافته است.

تسنیم

نظر شما