شناسهٔ خبر: 62071827 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

صادرات ۷.۲ میلیارد دلاری ایران به غرب آسیا

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به صادرات ۷.۲ میلیارد دلاری ایران به کشورهای غرب آسیا، گفت: تجارت با عربستان با وجود شروع روابط دیپلماتیک، هنوز به صورت رسمی شکل نگرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، فرزاد پیلتن مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران در مورد وضعیت صادرات به کشورهای حوزه غرب آسیا (۹ کشور) طی ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: کشورهای حوزه غرب آسیا شامل کشورهای حوزه خلیج فارس؛ سوریه، لبنان، اردن و ترکیه می‌شود که بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۲ صادرات ایران به این کشورها حدود ۲۰ میلیون ۸۵۰ هزار تن به ارزش حدود ۷ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار بوده است.

پیلتن افزود: به این ترتیب صادرات به کشورهای حوزه غرب آسیا نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی حدود ۳ میلیون دلار و از نظر وزنی حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از نظر سهم در میزان صادرات کشور نیز سهم صادرات ایران به این کشورها حدود ۴۵، ۴ درصد از مجموع صادرات کشور به جهان بوده که با افزایش حدود ۴.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ همراه بوده است.

پیلتن اضافه کرد: همچنین از میان گروه کشورهای فوق عراق، ترکیه و امارات بعد از چین به ترتیب مقاصد دوم الی چهارم صادراتی کشور طی این مدت بوده‌اند.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران افزود: کشورهای عمان، کویت، سوریه، قطر و لبنان نیز به ترتیب در رتبه‌های هفتم و پانزدهم، شانزدهم، هفدهم و بیست و یکم صادراتی کشور قرار داشته‌اند.

وی افزود: صادرات ایران به کشور عراق با ۲۳ درصد رشد از نظر ارزش و ۳۳ درصد از نظر وزنی، ترکیه با کاهش ۳ درصدی از نظر ارزشی و افزایش ۳۵ درصدی از نظر وزنی، امارات با کاهش ۱۸ درصدی از نظر ارزشی و افزایش ۷ درصدی از نظر وزنی، عمان با کاهش ۸ درصدی از جهت ارزشی و افزایش ۱۹ درصدی از نظر وزنی، کویت با کاهش ۳ درصدی از نظر ارزشی و کاهش یک درصدی از نظر وزنی، سوریه با کاهش ۴۳ درصدی از جهت ارزشی و افزایش ۲ درصدی از جهت وزنی، قطر با کاهش ۱۱ درصدی از نظر ارزشی و ۵ درصدی از جهت وزنی و لبنان با کاهش ۱۰ درصدی از نظر ارزش و کاهش ۲۹ درصدی از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران در مورد تجارت با عربستان هم گفت: تجارت با عربستان، با وجود شروع روابط دیپلماتیک دو کشور، هنوز به صورت رسمی و مستقیم بین دو کشور شکل نگرفته، بنابراین در مدت مذکور گزارشی از صادرات ایران به عربستان منتشر نشده است.

نظر شما