شناسهٔ خبر: 62002327 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پیش‌بینی/ فرجام «دیپلماسی موشکی» کره شمالی چه خواهد بود؟! گزارش فارین پالیسی

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- نشریه فارن‌پالیسی در گزارشی تحت عنوان «دیپلماسی موشکی» به آزمایش موشک‌های کروز استراتژیک در کره شمالی پرداخته است. در این گزارش آمده که به تازگی کیم جونگ اون اعلام خطر کرده و هشدار داده که آمریکا و کره جنوبی مانورهای نظامی مشترک خود را به احتمال زیاد به عنوان تمرینی برای رسیدن به آمادگی در زمینه جنگ هسته‌ای انجام می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از فارن‌پالیسی؛ کیم جونگ اون رهبر کره شمالی شاید به چیزهای زیادی معروف باشد و شاید ویژگی‌های زیادی داشته باشد، ولی بی‌‌تردید ظرافت یکی از این چیزها نیست. روز گذشته هم‌زمان با آغاز مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، رسانه دولتی کره شمالی عکسی از کیم منتشر کرد که او را در حال مشاهده آزمایش موشک‌های کروز استراتژیک کشورش از روی عرشه یک کشتی نظامی نشان می‌داد. در گزارش روزنامه البته کمترین اشاره‌ای به تاریخ آزمایشات صورت نگرفته بود.

رسانه‌های دولتی گزارش دادند که این موشک‌ها- که توصیف آن‌ها به عنوان «استراتژیک» نشان می‌دهد که برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای ساخته شده‌اند- بدون هیچ خطایی اهداف خود را مورد اصابت قرار دادند. با این حال، مقامات کره جنوبی این گزارش را «اغراق‌آمیز» خوانده‌اند. بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، پیونگ‌یانگ از پرتاب موشک‌های بالستیک منع شده است، اما موشک‌های کروز جزو موارد ممنوعه آزمایش‌ها و مانورهای نظامی نیستند.

این گزارش اندکی پس از آن منتشر می‌شود که نیروهای ایالات متحده و کره جنوبی در سئول یک رزمایش نظامی مشترک 11 روزه همه‌سالانه به نام «سپر آزادی اولچی» را آغاز کردند. در این رویداد مانورها و تمریناتی تحت فرماندهی شبیه‌سازی کامپیوتری انجام خواهد گرفت؛ و هم‌چنین 30 تمرین آموزشی میدانی در مقیاس بزرگ به اجرا درخواهد آمد. این مانور نظامی مشترک نه تنها بیشترین و بزرگ‌ترین تعداد رویدادهای آموزشی میدانی را- که تا کنون در تمام تاریخ برگزار شده- شامل است، بلکه آن را بزرگ‌ترین تمرین مشترک نظامی از نظر تعداد نیرو نیز می‌توان عنوان کرد. نکته این‌جاست که کره شمالی و شخص کیم مدت‌هاست که با چنین رزمایش‌هایی مخالف بوده و آن‌ها را تمرینی برای رسیدن به آمادگی در زمینه جنگ هسته‌ای می‌داند.

تاکنون مقامات هر دو کشور ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی بر اهمیت مانور مشترک «سپر آزادی اولچی» در مبارزه با تهدیدهای پیونگ‌یانگ تاکید کرده‌اند. به طور خاص، آن‌ها امیدوارند که بتوانند یک سری برنامه‌های اضطراری برای مقابله با برنامه‌های پیونگ‌یانگ در زمینه جنگ سایبری، تروریسم، حملات هواپیماهای بدون سرنشین و کمپین‌های اطلاعات نادرست دولتی که توسط دولت کره شمالی پی گرفته می‌شود، ایجاد کنند. امروز در این زمینه حتی عموم مردم کره جنوبی در یک رزمایش عمومی غیرنظامی نیز شرکت خواهند کرد تا خود را برای واکنش به تهاجم نظامی خارجی آماده کرده و روش‌های مقابله با چنین وضعیتی را تمرین کنند. یون سوک یول رئیس‌جمهور کره جنوبی در این زمینه می‌گوید: «صلح واقعی را تنها با تمسک به چنین نیروی عظیمی می‌توان حفظ کرد، نه با خواهش یا التماس یک‌طرفه یا حسن‌نیت»!

جمعه گذشته، جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در کمپ‌دیوید میزبان یون سوک ژول رئیس‌جمهور کره جنوبی و فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن بود- تا در مورد افزایش همکاری‌های سه جانبه در هند و اقیانوس آرام، از جمله همکاری مشترک آمریکا، کره جنوبی و ژاپن علیه تهدیدات کره شمالی گفتگو کنند.

برای مطالعه متن کامل خبر به فارین پالیسی مراجعه کنید

نظر شما