شناسهٔ خبر: 61974506 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس‌مرکز ملی فرش دستباف مطرح کرد

افزایش تولید فرش با وجود کاهش صادرات

صاحب‌خبر -
 
 
 
سرویس اقتصادی-
رئیس‌مرکز ملی فرش دستباف گفت: با وجود کاهش صادرات فرش دستباف اما تعداد مراکز تولیدی و تولید آن افزایش یافته است.
به گزارش کیهان، «فرحناز رافع»، دیروز در نشست خبری سی‌امین نمایشگاه فرش دستباف ایران درباره دلائل کاهش صادرات فرش دستباف در ادعاهایی سؤال‌برانگیز مدعی شد: سه بار می‌گویم که تحریم و بعد وضع قانون رفع تعهد ارزی و مسئله بعدی تعلیق کارت بازرگانی برای بازرگانان خوشنام؛ دلائل کاهش صادرات فرش است. او افزود: بنابراین تلاش‌هایی انجام شد تا مسئله صادرات حل شود و به همین دلیل در بودجه 1402 توانستیم صادرات فرش را به جز مواد اولیه، معاف از پرداخت تعهد ارزی کنیم. البته از سال ۹۹ برای حمایت از تولیدکننده و صادرکننده مجبور شدیم معدل پایه صادراتی را دو و نیم برابر قیمت پایه صادراتی کاهش دهیم که این موضوع نیز بر کاهش صادرات رسمی تاثیرگذار بوده است.
 صادرات 50 میلیون دلاری
رئیس‌مرکز ملی فرش دستباف ایران با بیان اینکه سال گذشته در مجموع 50 میلیون دلار به صورت رسمی صادرات فرش داشته‌ایم، اظهار داشت: البته با توجه به مسائل تحریم بخشی از صادرات فرش دستباف به صورت غیر رسمی انجام می‌شود. متراژ مجاز حمل کالای مسافر برای فرش دستباف از هشت متر به 24 متر رسیده است و لذا بخشی از فرش کشور از این طریق صادر می‌شود. 
رافع افزود: اقتصاد فرش قبل و بعد انقلاب ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. البته در دهه 70، یکبار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و یک‌بار  نیز دو میلیارد دلار صادر شد که این ارقام واقعی نبوده و بیش اظهاری صورت گرفته است. صادرات فرش دستباف در سال 95 حدود 360 میلیون دلار، سال 96 بالغ بر 426 میلیون دلار و در سال 97 حدود 700 میلیون دلار بود.
او ادامه داد: آمار صادرات رسمی فرش دستباف کاهش یافته و این در حالی است که در زمینه تولید در سال گذشته هفت درصد رشد داشته‌ایم و سال گذشته 250 هزار تن واردات و 250 هزار تن تولید ابریشم داشته‌ایم که 90 درصد آن در بخش فرش مصرف می‌شود. 12 هزار و 330 کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز و مجتمع قالیبافی داریم. این به غیر از کارگاه‌های خانگی است. ضمن اینکه سال گذشته 194 و امسال تاکنون 147 پروانه بهره‌برداری صادر شده است.
رئیس‌مرکز ملی فرش دستباف ایران درباره بیمه قالیبافان گفت: با شناسنامه‌دار کردن فرش به مرور زمان باید به سمتی حرکت کنیم که حتما کارفرمایان بافندگان را بیمه کنند. در حال حاضر 230 هزار نفر از بافندگان فرش بیمه تامین اجتماعی و حدود 50 هزار نفر نیز بیمه عشایر هستند. برخی قالیبافان زن هم از بیمه زنان خانه‌دار استفاده می‌کنند.
صادرات 53 میلیارد دلاری در شرایط تحریم
گفتنی است، صادرات غیرنفتی در زمانی که صادرات فرش دستباف فقط 50 میلیون دلار است به رکورد بی‌سابقه 53 میلیارد دلار رسیده. دلائلی که رئیس‌مرکز ملی فرش دستباف برای کاهش صادرات رسمی گفت درباره دیگر اجزا صادرات غیرنفتی هم رخ داده ‌اما با این وجود کشور در سال 1401 بالغ بر 53 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشت که نسبت به 1400 بیش از 10 درصد افزایش یافت. در حالی که صادرات غیرنفتی کشور در شرایط تحریم رکورد زده و اغلب بخش‌ها، راه صادرات رسمی و آوردن درآمدها به داخل در این شرایط را بلد شده‌اند فریاد زدن تحریم به عنوان دلیل اول کاهش صادرات غیررسمی، فقط ناکارآمدی مسئولان مربوطه را نشان می‌دهد.
در شرایط فعلی، رسیدن به درآمد دو میلیارد دلاری که سقف تاریخی صادرات سالانه فرش بوده، کم اهمیت‌تر از آن است که نشدنی باشد. بی‌توجهی به بازار‌سازی در کشورهای آسیایی و عربی و اقتصادهای نوظهور که بازارهای خوبی دارند و دولتی بودن افراد حاضر در بخش خصوصی فرش دستباف از دلائل اصلی کاهش صادرات این کالای نفیس است.

نظر شما