شناسهٔ خبر: 61967731 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رییس جمهور آفریقای جنوبی: مجبور به جانبداری از هیچ قدرتی نیستیم

صاحب‌خبر -

شفقنا- رییس جمهور آفریقای جنوبی بر عدم وابستگی کشورش به قدرت‌های جهانی تاکید کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الجزیره، «سیریل رامافوزا» در حالی که آماده میزبانی از نشست سران کشورهای عضو بریکس است گفت: آفریقای جنوبی مجبور نخواهد شد در کنار هیچ قدرت جهانی قرار گیرد.

نشست این هفته کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ) به دنبال گسترش نفوذ خود و فشار برای تغییر در ژئوپلیتیک جهانی است. به این کشورها، قدرت‌های درحال ظهور اطلاق می‌شود.

میزبانی آفریقای جنوبی از اجلاس سران، روابط این کشور با کرملین را مورد توجه قرار داده، به خصوص که این کشور از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده است. گزارش‌ها در مورد دستگیری پوتین در صورت سفر به آفریقای جنوبی نیز یکی دیگر از حاشیه‌های این اجلاس بود که پوتین را مجبور به عدم شرکت در آن کرد.

رامافوسا در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «در حالی که برخی از مخالفان ما حمایت آشکار از انتخاب‌های سیاسی و ایدئولوژیک خود را ترجیح می‌دهند، ما به رقابت بین قدرت‌های جهانی کشیده نمی‌شویم؛ ما در برابر فشارها برای همسو شدن با هر یک از قدرت‌های جهانی یا با بلوک‌های تأثیرگذار از ملت‌ها مقاومت کرده‌ایم».

حدود 50 رهبر دیگر که اعضای بریکس نیستند – از جمله ابراهیم رئیسی ایران و جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی – تایید کرده اند که در این مذاکرات شرکت خواهند کرد.

کشورهای بریکس حدود یک چهارم اقتصاد جهانی را تشکیل می دهند.

این خبر را در الجزیره ببینید

نظر شما