شناسهٔ خبر: 61954918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آتش مهارنشدنی در‌ هاوایی، طوفان و سیل ویرانگر در کالیفرنیا؛ دولت آمریکا دست به دامن ارتش شد

اعلام وضعیت اضطراری و تخلیه ده‌ها هزار نفر در غرب کانادا با گسترش آتش‌سوزی مهیب

صاحب‌خبر -

 

آتش‌سوزی‌های مهیب جنگلی در بریتیش کلمبیا در غرب کانادا شدت گرفته و شمار افرادی که دستور تخلیه منازل‌شان صادر شده، به بیش از ۳۵ هزار نفر رسیده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این استان وضعیت اضطراری اعلام شده تا مقامات مربوطه تمام دسترسی‌های لازم به این منطقه را برای مواجهه با خطرات آتش‌سوزی داشته باشند. با شدت گرفتن دامنه آتش‌سوزی‌ها، بخش‌های مهمی از بزرگراه‌های کلیدی بین سواحل اقیانوس آرام و دیگر بخش‌های غرب کانادا بسته شده و بسیاری از دارایی‌های مردم تخریب شده است. نخست‌وزیر بریتیش کلمبیا اظهار کرد شرایط فعلی بسیار سخت است. دستور تخلیه منازل برای حدود 35 هزار نفر صادر شده و برای حدود 30 هزار نفر دیگر نیز هشدار تخلیه صادر شده است.
«دنیل ابی» افزود: این استان نیاز مبرمی به پناهگاه برای افرادی دارد که منازل خود را ترک کرده‌اند. همچنین ممنوعیت سفرهای غیرضروری به مناطق درگیر آتش‌سوزی صادر شده تا اقامتگاه‌های موقتی بیشتری ساخته شود. آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا امری غیرمتداول نیست اما سرعت گسترش آتش به حدی است که بدترین آتش‌سوزی فصلی تاریخ کانادا لقب گرفته است. در حال حاضر حدود 140 هزار کیلومترمربع از زمین‌های این استان که به اندازه شهر نیویورک است، درگیر آتش‌سوزی شده و مقامات دولتی اعلام کردند که این آتش‌سوزی می‌تواند به علت شرایط خشکسالی در کانادا تا پاییز ادامه داشته باشد. آتش‌سوزی‌های جنگلی در مناطق همسایه شمال غربی کانادا نیز بیداد می‌کند.
کانادا ماه‌هاست که در حال مبارزه با آتش‌سوزی‌های جنگلی در مناطق مختلف این کشور است. آتش‌سوزی‌ها پدیده‌ای سالانه در بسیاری از مناطق کانادا هستند که اغلب نیاز به تخلیه ساکنان دارند. با این حال، امسال بدترین فصل آتش‌سوزی شناخته‌شده در تاریخ این کشور است. با تغییرات آب و هوایی، کارشناسان هشدار می‌دهند که آتش‌سوزی‌ها بیشتر و مخرب‌تر می‌شوند. سرویس نظارت بر جو کوپرنیک اتحادیه اروپا هفته گذشته تخمین زد که آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا 290 میلیون تن کربن منتشر کرده که بیش از 25 درصد کل جهان برای سال 2023 تا به امروز است و انتشار گازهای گلخانه‌ای قرار است با شعله‌ور شدن صدها شعله آتش افزایش یابد.
کارشناسان می‌گویند که تغییر اقلیم خطر هوای داغ و خشک را افزایش داده که به آتش‌سوزی دامن می‌زند.
ژوئیه امسال گرم‌ترین ژوئیه در تاریخ از زمان ثبت رکوردها بوده است.
دمای شدید و طولانی رطوبت بیشتری را از خاک و پوشش گیاهی دفع می‌کند که زمینه‌ای مساعد برای رشد سریع آتش فراهم می‌کند به‌خصوص اگر باد شدید باشد.
آتش مهارنشدنی در ‌هاوایی، طوفان و سیل ویرانگر در کالیفرنیا؛ دولت آمریکا دست به دامن ارتش شد
به منظور مهار مرگبارترین آتش‌سوزی قرن ایالت‌ هاوایی آمریکا، پنتاگون ۷۰۰ نفر از کارکنانش را به همراه ۱۴۰ عضو گارد ساحلی آمریکا به این ایالت اعزام کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، بنابر جدیدترین به‌روزرسانی از بدترین آتش‌سوزی یک قرن اخیر در ایالت «هاوایی»، پنتاگون، ۷۰۰ تن از کارکنان خود را به همراه ۱۴۰ نفر از اعضای گارد ساحلی آمریکا را در‌ هاوایی مستقر کرده تا به مقابله با آتش‌سوزی‌های وسیع که با گذشت نزدیک به دوهفته در سراسر این ایالت همچنان در حال گسترش است، کمک کنند.
وبگاه اطلاع‌رسانی هیل گزارش کرد، مقام‌های دفاعی ایالات متحده روز جمعه، متعهد شدند که به تلاش‌ها برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها تا زمان مهار کامل آتش و همچنین به تلاش‌ها برای پاک‌سازی این جزیره در پی این فاجعه مرگبار کمک کنند. پیش از این نیز، ارتش ایالات متحده آمریکا، بالگردهای ترابری نیمه‌سنگینِ دوموتوره و دوملخه آمریکایی«بوئینگ سی‌اچ-۴۷ شینوک» را برای مهار آتش‌سوزی‌های گسترده در‌ هاوایی مستقر کرده بود و گروه مهندسین ارتش آمریکا نیز در تلاش برای آواربرداری است.
نیروی دریایی و هوایی ایالات متحده نیز در حال حمایت از عملیات‌های مهار آتش در سراسر ایالت ‌هاوایی است. نیروهای نظامی فدرال در حال کمک به آژانس مدیریت بحران فدرال (FEMA)، گارد ملی ‌هاوایی و پرسنل محلی و ایالتی در نبرد با آتش‌سوزی‌های مرگبار هستند.
آتش‌سوزی مرگبار بیشتر در حال سوزاندن جزیره «مائویی» است که بیش از دو هزار خانه در این آتش‌سوزی‌ها آسیب دیده یا تخریب شده است و بیش از یکصد نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
این فاجعه در نتیجه خشکی و گرمای شدید هوا رخ داد و بادهای شدیدی که طوفان دورا به همراه آورده، این آتش‌سوزی را تشدید کرده است.
در همین حال، به گزارش خبرگزاری تسنیم، سناتور ایالت ‌هاوایی اعلام کرد: جمع‌آوری بقایا و خرابه‌های ناشی از آتش‌سوزی در جزیره مائویی، که منجر به مرگ دست‌کم 114 نفر شده، ممکن است یک سال زمان برده و یک میلیارد دلار هزینه داشته باشد.
برایان شاتز افزود: ما هنوز نمی‌توانیم به این پرسش پاسخ دهیم که آوارهای آتش‌سوزی باید به کجا منتقل شود. ما هیچ مکان لجستیکی برای این کار مشخص نکرده‌ایم و نمی‌دانیم که آیا این موضوع عملی می‌شود.
جاش ‌گرین فرماندار ‌هاوایی اعلام کرد نیروهای امداد و نجات در سراسر مائویی به دقت در حال جست‌وجو در میان بقایای آتش‌سوزی هفته گذشته هستند. اما تا روز جمعه تنها 60 درصد منطقه فاجعه‌دیده جست‌وجو شده است و این کار همچنان ادامه دارد. این فاجعه زمانی رخ داد که سه‌شنبه
8 اوت(17 مرداد) گزارش یک آتش‌سوزی در بوته‌زارهای اطراف شهر کولا در 35 مایلی شهر لاهاینا اعلام شد.
براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته تاکنون، این فاجعه که مرگبارترین حادثه طبیعی در بیش از 100 سال اخیر در این منطقه بوده است، باعث تخریب یا نابودی بیش از 2200 ساختمان شده که 86 درصد آنها مسکونی بوده و خسارتی بالغ بر 5/5 میلیارد دلار وارد شده است. در همین حال مقامات وعده دادند که سیستم‌های اطلاع‌رسانی اضطراری این منطقه را بررسی می‌کنند زیرا بسیاری از ساکنان این پرسش را مطرح کردند که باید پیش از شدت‌گرفتن حادثه و سوختن خانه‌هایشان، هشدارهای لازم صادر می‌شد. شدت حادثه به قدری زیاد بود که برخی مردم برای نجات جان خود مجبور شدند به سمت اقیانوس فرار کنند. اما علت دقیق حادثه هنوز مشخص نشده است. شدت آتش‌سوزی به حدی بوده که در برخی گزارش‌ها در توصیف شهر محبوب توریستی لاهاینا از واژه «لاشه» استفاده شده است.
در حالی که بخش‌هایی از آمریکا گرفتار آتش‌سوزی مهیب و مرگبار است، طوفان سهمگین هیلاری در شبه‌جزیره باخا کالیفرنیا مکزیک در جنوب غربی آمریکا باعث وقوع سیل مهیب در این منطقه شده است.
مرکز ملی طوفان آمریکا اعلام کرد طوفان هیلاری با سرعت به سمت شبه‌جزیره باخا کالیفرنیا مکزیک در جنوب غربی آمریکا حرکت کرده و منطقه را درگیر بارش باران‌های شدید و وقوع سیل کرده است. این مرکز هشدار داد که با بارش باران‌های شدید، جان ساکنان این شبه‌جزیره در معرض خطر قرار گرفته و خیابان‌ها و جاده‌های ارتباطی به زیر آب فرو رفته است. همچنین براساس این گزارش، این طوفان در جنوب غربی آمریکا باعث لغو پروازها و مسابقات ورزشی شده است. علاوه‌بر این، برخی مدارس و فعالیت‌های غیرضروری برای روز دوشنبه تعطیل و لغو شده و مقامات شهر تیجوانا دومین شهر بزرگ مکزیک از ساکنان مناطق پرخطر خواسته‌اند تا به‌طور موقت به پناهگاه‌های اضطراری بروند. همچنین حدود 200 پرواز در روز یک‌شنبه در فرودگاه بین‌المللی سن‌دیگو لغو شد و 184 پرواز دیگر نیز در روز دوشنبه کنسل شده است. مقامات آمریکا هشدار دادند که شهروندان و صاحبان مشاغل اقدامات احتیاطی لازم را اتخاذ کنند.
گزارشگر فاکس‌نیوز در انتقاد به مدیریت دولت آمریکا در آتش‌سوزی در ‌هاوایی گفت: میلیاردها دلار به اوکراین می‌فرستید اما از کمک به ‌هاوایی ناتوانید.

برچسب‌ها:

نظر شما