شناسهٔ خبر: 61933949 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کاخ سفید مدعی شد به دنبال تشکیل ناتوی آسیایی نیست

صاحب‌خبر -
 
 
سرویس خارجی-
کاخ سفید با اعلام دوره جدیدی از همکاری‌های امنیتی با کره جنوبی و ژاپن مدعی شد آمریکا برای ایجاد ناتوی پاسیفیک (ناتوی آسیایی) به عنوان راهی برای هدف قرار دادن چین، اقدام نمی‌کند.
«جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا میزبان «فومیو کیشیدا»، نخست‌وزیر ژاپن و «یون سوک یول»، رئیس‌جمهوری کره جنوبی در «کمپ دیوید»- استراحتگاه و خانه ییلاقی رئیس‌جمهورهای آمریکا- بود. این نخستین دیدار به این شکل بین رؤسای این سه کشور بود. بایدن در نشست خبری مشترک با بیان این‌که تعهدات واشنگتن به توکیو و سئول پایدار است، افزود: «این نخستین نشستی بود که در کمپ دیوید با حضور سران ژاپن و کره جنوبی داشتم.» رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین ادامه داد سه متحد همکاری دفاعی سه جانبه خود را در منطقه هند-پاسیفیک با انجام رزمایش‌های چندجانبه سالانه تقویت می‌کنند. این رزمایش‌ها بر اساس مانورهای دوره‌ای در منطقه انجام می‌شود که پیشتر خشم مقام‌های کره شمالی و چین را برانگیخته است.
از طرف دیگر، آن‌طور که ایسنا نوشته است، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در نشست خبری جداگانه‌ای در پاسخ به این‌که «آیا شراکت سه جانبه به منزله آغاز نوعی از ناتوی کوچک در منطقه پاسیفیک است؟» گفت: «خیر این‌طور نیست. این ناتو برای پاسیفیک نیست. ما این را گفته‌ایم. ما به این روند تأکید می‌کنیم. نشست روز جمعه در کمپ دیوید علیه کسی نیست.» گفتنی است، اگرچه بایدن مدعی شده که این نشست درباره چین نبوده است و سالیوان هم چنان بر آن تأکید داشته، اما خود بایدن و شرکایش بارها به چین در اظهاراتشان‌اشاره کردند.
همچنین گفتنی است، این نشست‌ها برگزار می‌شود، اما ژاپن، کره جنوبی و سایر متحدان آمریکا به شدت نگران بازگشت «دونالد ترامپ» یا هر چهره دیگری هستند که با شعار «اول آمریکا» در کارزار 2024 وارد کاخ سفید شود. آن زمان چه اتفاقی برای این گروه از بازیگران رخ خواهد داد؟ آیا متحدان آسیاییِ آمریکا در آن شرایط می‌توانند به آن‌چه موسوم به چتر هسته‌ای آمریکا است، تکیه کنند یا نه؟
رزمایش‌های چین در اطراف تایوان
در پی این نشست‌ها که کاملاً در رسانه‌های ضد چینی تفسیر شده است، ارتش چین روز شنبه، 28 مرداد، در پاسخ به سفر معاون رئیس‌جمهور تایوان به آمریکا که آن هم پیش از این نشست برگزار شد، رزمایش‌هایی را در اطراف تایوان برگزار کرد و آن را یک «هشدار جدی» به نیروهای «جدایی‌طلب» تایوان خواند.
ضعف آمریکا در رویارویی با چین
همچنین خبر می‌رسد که تارنمای آمریکایی نشنال اینترست با ‌اشاره به کاستی‌ها و ضعف آمریکا در هرگونه رویارویی نظامی با چین، نوشت: «جنگی که شامل تلفات گسترده و کاهش استانداردهای زندگی باشد، همان‌طوری که در رویارویی احتمالی آمریکا و چین می‌توان شاهد چنین تبعاتی بود، حمایت و اعتماد به دولت را بیش از پیش، کاهش خواهد داد.»
فروش تسلیحات چینی در خاورمیانه
خبر دیگر از شبه جنگ سردی که بین آمریکا و چین در جریان است آن‌که تارنمای آمریکایی از نگرانی فزاینده آمریکا درخصوص افزایش فروش تسلیحات چینی به کشورهای خاورمیانه از جمله شرکای واشنگتن پرده برداشت. تارنمای آمریکایی اینسایدر اعلام کرد که مقامات آمریکایی نگران هستند که «فروش تسلیحات چینی ممکن است توانایی ارتش آمریکا برای ادغام در خاورمیانه را تضعیف کند.» زیرا چندین کشور از جمله شرکای قدیمی آمریکا تسلیحات چینی را خریداری می‌کنند.

نظر شما