شناسهٔ خبر: 61851451 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

پزشکی قانونی می‌گوید آمار تصادفات ساختگی افزایش پیدا کرده

خفت‌گیری از چهارچرخ

پزشکی قانونی همین امروز اعلام کرده است تصادفات ساختگی برای کسب درآمد در ایران 14 درصد افزایش پیدا کرده است. اگر این موضوع در یک دهه گذشته تعجب برمی‌انگیخت حالا از فرط تکرار نه تنها عجیب نیست بلکه در دسته‌بندی موضوعاتی قرار گرفته است که صاحب آمار و داده و درصد هم می‌شود. هدف اصلی و اساسی این موضوع هم دریافت دیه از این تصادفات است، وجوهی که به نظر می‌رسد کم هم نیست و حسابی به مذاق سودجویانش خوش آمده است.

صاحب‌خبر -

صحنه‌زنی بیشتر شده

مدیرکل معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور می‌گوید در حال حاضر به دلیل استفاده مالی خوبی که افراد سودجو نسبت به این قضیه دارند آمار تشکیل پرونده‌های تصادفات ساختگی به صورت روزانه در حال افزایش است کمااینکه در سال گذشته هم ۸۳۱ پرونده تشکیل شد. وی از افزایش ۱۴ درصدی پرونده های تصادفات ساختگی در سال جاری نسبت به سال قبل خبرداد و افزود: ما بر اساس الگوی تصادف و شرایطی که وجود دارد به ویژه درمورد صدمات شک به این قضیه را داریم و با بررسی و تحقیق بیشتر در اغلب موارد متوجه می شویم که از الگوی تصادف ساختگی تبعیت می کنند.

مدیرکل معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی کشور متذکر شد: البته در تشخیص این موضوع صد درصد موفق نیستیم و ممکن است گاهی اوقات متوجه نشویم چون الگوی آسیب ها به نحوی است که افرادی که به این کار تن می دهند یک سری تغییر و تنوع را در آن اعمال می کنند.

کسب درآمد از خودزنی!

اما موضوع آسیب به خود فارغ از جنبه‌های حقوقی می‌تواند به تامل در آسیب‌های روانی هم بینجامد. از میانه حرف‌های فرزانه مهدی زاده می‌توان به برخی از ترفندهای این افراد پی برد. ترفندهایی که تحت عنوانن الگوهای تکراری این افراد مطرح شده است. او یکی از معیارهای تشخیص تصادفات ساختگی از واقعی را نوع صدمه و آسیبی که به فرد وارد می شود عنوان کرد و می‌گوید: کسانی که می خواهند تصادفی را جلوه دهند علاوه بر آسیبی که به خودرو و یا موتورسیکلت وارد می کنند یک آسیب جسمی هم به خودشان وارد می کنند تا مبلغی را بابت خسارت و دیه دریافت کنند.

احتمال اینکه پزشکی قانونی نتواند برخی موارد را تشخیص دهد نیز وجود دارد اما تلاش بر این است که موارد شناسایی و آنگونه که باید برخورد شود.

دریافت بیمه از جنازه خود!

چالش تصادفات ساختگی حالا مدت هاست که به یکی از مشکلات سازمان پزشکی قانونی و البته سازمان های بیمه گر تبدیل شده است. سوی مقابل این نهادها اما افرادی قرار دارند که بنا به روایت های منتشرشده هر روز دارند در این زمینه خلاق تر می شوند. برخی از این روایت های مستند شگفت انگیز است. مسئول حقوقی یکی از سازمان های بیمه گر می گوید: «در بحث بیمه عمر با فردی مواجه شدیم که به طور ساختگی مراسم فوت برای خود برگزار کرد و جنازه سوخته اتباع بیگانه را به جای خود قرار داد تا بیمه عمر دریافت کند. بعد از 10سال متوجه شدیم این فرد زنده است.» روایت های منتشر شده رسمی از سوی مسئولان گاه تکان دهنده است. به عنوان مثال می توان از فردی گفت که برای دریافت دیه، جسد نوزاد 25روزه اش را «طعمه» تصادف ساختگی کرده بود و البته توسط پلیس بازداشت شد. یا حکایت معروف خانواده ای که دو سال پیش در چنگ قانون افتادند. ماجرا از این قرار بوده که فرزندان پدری که در خانه اش فوت شده بود او را سوار بر موتور می کنند و با تصادف ساختگی سعی دارند از بیمه دیه دریافت کنند! از این دست روایت ها کم نیست.

دلالی در صحنه‌زنی

ماجرای تصادفات ساختگی به دلیل تجربه سودجویانی که مبادرت به این کار کرده اند سازوکارهای مختلفی هم به خود گرفته است. به عنوان مثال گفته می شود پیمانکارانی در این میان وجود دارند که صحنه این تصادفات را به واقعی ترین شکل ممکن ترتیب می دهند. پیمانکاران تصادف های ساختگی معمولا 60 تا 70 درصد پول دیه مجروح را برای خودشان برمی دارند و به ازای شکستن هر دست یا پا به کسانی که در تصادف های ساختگی شرکت می کنند تنها سه میلیون تومان می دهند پیمانکاران با دلالی به سود زیادی رسیده و با یک هفته کار 30 میلیون یا بیشتر کسب می کنند، بدون این که آسیبی به خود برسانند. نزدیک ترین آمارها مربوط به این امر مربوط به 9ماهه ابتدایی سال گذشته است که سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است. آن طور که این سازمان اعلام کرده در 9 ماهه ابتدایی سال گذشته، 10هزار و 231مورد خودزنی شامل 7886مرد و 2345زن که با ادعای نزاع و با هدف دریافت دیه و خسارت انجام شده بود، در مراکز پزشکی قانونی کشف و به مراجع قضایی اعلام شد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما