شناسهٔ خبر: 61823639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دبیر ستاد انتخابات کشور:

48 هزار و 847 برای انتخابات مجلس دوازدهم پیش ثبت نام کردند/ آغاز صحت سنجی مدارک از فردا

صاحب‌خبر -
48 هزار و 847  برای انتخابات مجلس دوازدهم پیش ثبت نام کردند/ آغاز صحت سنجی مدارک از فردا
خبرگزاری آریا - سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: 48 هزار و 847 نفر مدارک هویتی خود را در سامانه پنجره واحد خدمت وزارت کشور برای شرکت در انتخابات مجلس دوازدهم، بارگذاری کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا، محسن اسلامی دبیر ستاد انتخابات کشور عصر امروز (یکشنبه 21 مردادماه) با اشاره به پایان زمان بندی پیش ثبت نام از متقاضیان داوطلبی مجلس شورای اسلامی، گفت: فرایند ثبت نام اولیه در تعاملی که با شورای نگهبان و حضور ناظران آن انجام می‌شد، راس ساعت 18 امروز یکشنبه 22 مرداد ماه به پایان رسید.
وی ادامه داد: در هفتمین روز ثبت نام اولیه، 13 هزار و 234 نفر مدارک خود را در سامانه پیش ثبت نام، بارگذاری کردند و به این ترتیب، رکورد ثبت و بارگذاری مدارک شکسته شد.
دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه طبق قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی، ثبت نام در دو مرحله انجام خواهد شد، اضافه کرد: بر اساس مواعید تعیین شده متناسب با روز 11 اسفند ماه که روز برگزاری انتخابات خواهد بود، از 27 مهرماه به مدت یک هفته تا 3 آبان ماه، ثبت نام قطعی انجام خواهد شد.
ثبت نام قطعی از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس الکترونیکی خواهد بود
اسلامی توضیح داد: بر اساس قانون جدید انتخابات، ثبت نام قطعی از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم الکترونیکی خواهد بود.
وی در ادامه با اعلام اینکه 511 نفر از نمایندگان دوره های نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی در این هفت روز، پیش ثبت نام خود را انجام داده اند، یادآور شد: بیش از یک هزار و 100 نفر از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بر اساس خود اظهاری، در این مرحله ثبت نام کرده اند.
رتبه استان ها برای پیش ثبت نام
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور درباره رتبه استان ها برای پیش ثبت نام هم گفت: استان البرز با داشتن 430 متقاضی، تهران 282 متقاضی، قم 254 متقاضی، خراسان رضوی 179 متقاضی و یزد با 178 متقاضی به ازای هر کرسی استان در مجلس شورای اسلامی، رتبه های نخست تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.
اسلامی، استان های قزوین، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، زنجان و ایلام را در رتبه های بعدی برشمرد و اظهار کرد: استان های هرمزگان، گیلان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کردستان نیز در انتهای این جدول رتبه بندی قرار دارند.
وی درباره تعداد متقاضیان زن در این مرحله از ثبت نام انتخابات نیز توضیح داد: استان های البرز با 20 درصد، تهران با 18 درصد، قزوین با 17 درصد، خراسان رضوی و خراسان شمالی هرکدام با 16 درصد، بیشترین آمار متقاضیان زن برای داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشته اند.
آغاز صحت سنجی مدارک از فردا
سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور گفت با تجمیع مدارک بارگذاری شده از سوی متقاضیان داوطلبی مجلس، صحت سنجی این مدارک از فردا دوشنبه 23 مرداد ماه آغاز می شود. بر اساس قانون، تمام اطلاعات هویتی بارگذاری شده متقاضیان به 6 دستگاه ثبت احوال، فراجا، دادستانی، وزارت امور خارجه، سازمان امور استخدامی و چهار دستگاه آموزش عالی ارسال می شود.
اسلامی افزود: این 6 دستگاه به مدت یک ماه مهلت دارند گزارش خود را به ستاد انتخابات کشور انعکاس دهند.
اطلاع رسانی نواقص مدارک هویتی با پیامک
دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه همه فایل های بارگذاری شده از سوی بیش از 48 هزار متقاضی مرحله پیش ثبت نام مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: اگر نواقصی مشاهده شود به صورت پیامک به متقاضیان اطلاع داده می‌شود.
اسلامی افزود: بر اساس تمهیدات فنی انجام شده، یک لینک برای ویرایش مدارک در نظر گرفته شده است که متقاضیان پس از دریافت پیامک می توانند نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند.
وی ادامه داد: دریافت شناسه رهگیری نشان دهنده تکمیل شدن مدارک هویتی متقاضی است. متقاضیانی که نسبت به پاسخ های داده شده اعتراض دارند، طبق قانون می توانند تا 24 ساعت قبل از ثبت نام نهایی یعنی 26 مهرماه به تکمیل مدارک خود اقدام کنند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: اگر مدرکی از متقاضیان توسط دستگاهی تایید نشد، می‌توانند بر اساس تمهیدات پیش بینی شده، موضوع را پیگیری کنند./
پایان پیام

نظر شما